Amíg a 2013-as évben összesen 22 millió autót hívtak vissza a gyártók, a 2014-es év első három hónapja során már 17 millió autót rendeltek vissza a szervizekbe kisebb-nagy probléma miatt. Ha ez így folytatódik, a nyárra megdől a visszahívási rekord, amelyet mostanáig a 2004-es esztendő tart 30,8 millió példánnyal.

Több okra vezethető vissza, miért is nő ugrásszerűen a visszahívásokban érintett autók száma. Egyfelől az autók átlagéletkorának növekedésével hamarabb éri el a visszahíváshoz szükséges küszöböt a problémás járművek száma. Másfelől most már elég nagy számban vannak olyan autók a piacon, amelyek a lemezek alatt javarészt közös technikát használnak, így például egy apró alkatrész hibájából nem csak egy típust, hanem egy gyár fél kínálatát kell kijavítani. A gyártók félnek a törvényhozók szankcióitól, ezért a korábbinál sokkal érzékenyebben kezelik a problémát, azaz amit pár éve a szervizeknek kiküldött javítási emlékeztetővel (ha megjelent az autó a kötelező szervizen, akkor automatikusan megoldották a problémát) elintéztek, ma jó eséllyel százezres-milliós nagyságrendű visszahívásba torkollik. Azért szükség volt még a Toyota pár évvel ezelőtti nagy visszahívására is, az akaratlan gyorsítás miatti problémát sikerrel kezelték a japánok, és ez példa volt a többi autógyártó számára, amelyek sokkal bátrabban rendelnek el ilyen szervizakciókat. Az autógyártók számára egyébként lehetőség is a visszahívás az ügyfelek márkaszervizbe csábítására, hiszen sok esetben összekötik a kényszerű szervizlátogatást egy előre betervezett karbantartással, amit egyébként egy márkafüggetlen szakszervizben végeztettek volna.

2005. januárja és 2013. márciusa között egyébként fajlagosan a Mercedes autói bizonyultak a legjobbnak, a németek 100 autóra számítva 38 autót hívtak vissza, második helyen a Mazda szerepel (55), majd a Kia (68) jön, a BMW (87) és a Nissan (90) zárja a top 5-öt. Leggyorsabban a Nissan reagált a problémákra, a visszahívásainak 86,5 százaléka az értékesítést követő 3 éven belül történt, azaz a kezdeti problémákat követően jórészt rendben működnek az autói.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!