Az autóipari válság, ami most tombol Európában, már pár évvel ezelőtt jelentkezett az Egyesült Államokban. A Ford konszern akkor nagyon nehéz helyzetben volt, de gyorsan meglépték a szükséges lépéseket, és nem kellett állami segítségért folyamodniuk. Az ész nélküli leépítések helyett ésszerűsítették a cég működését, és kihasználják azt, hogy világcégről van szó.

Első és leglátványosabb lépés az, hogy világszerte egy autót kínálnak. A második meg az, hogy a fejlesztéseket is leosztották. Európában a kis- és kompakt autókat készítik, az Egyesült Államokban a közép- és nagy kategóriás típusokat, illetve a szabadidő-autókat. Mindezek mellett persze megmaradnak a helyi specialitások, úgymint a nagy méretű pickupok/SUV-k az Egyesült Államokban, a haszonjárművek Európában, az Ecosport kis méretű szabadidő-autó Brazíliában, vagy a Figo olcsóautó Indiában. Hiába néz ki egyébként egy autó ugyanúgy a világ minden részén, csak az alkatrészek nyolcvan százaléka egyforma – a fennmaradó rész a helyi előírásokhoz való igazodás miatt tér el, ezért fontos a helyi fejlesztőközpontok fenntartása.

Európában alapjaiban alakítják át a Ford kínálatát, és egyszerre olyan sok újdonsággal jönnek, hogy nem férnek bele a Párizsi Autószalonon az egyes márkákra szánt fél órába, ezért előrehozták a sajtótájékoztatót pár héttel. Az eddiginél sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a szabadidő-autókra, úgy számol a Ford, ebben a kategóriában jelentős bővülés lesz majd 2017-ig. A hamarosan érkező második generációs Kuga mellé elhozzák az Ecosport nevű kicsi- és az Edge nagy méretű szabadidő-autót.

A Fiesta kisautó frissítésének említést érdemlő újítása a két új motor. Az 1,0 literes háromhengeres szívómotorként, 65 és 80 lóerő teljesítménnyel kerül a motortérbe, ezen kívül az 1,6-osból visszafejlesztett, 75 lóerős 1,5-ös TDCi az újdonság. Kérdésre elmondták a gyár emberei, hogy a mozgó tömegek csökkentése miatt vettek vissza a lökettérfogatból, és így motorleállító alkalmazása nélkül el tudták érni a kitűzött fogyasztási értékeket.

A másik nagy újdonság, hogy a Transit név a jövőben nem egy típust, hanem egy almárkát jelent, amelyben lesz majd kis (Transit Courier), kompakt (Transit Connect), 1 tonnás (Transit Custom) és nagy méretű (Transit 2-Ton) jármű, utóbbi kivételével mindnek lesz személyautós Tourneo változata is. A 2-Ton modell váltja Észak-Amerikában az E-Series kisbuszt, ott helyi gyártásból, hátsókerékhajtással, 3,2 literes öthengeres dízellel vagy 3,5 literes V6-os EcoBoost-tal lehet majd megvásárolni a haszonjárművet, Európában a 2,2 literes dízel lesz az alapmotor, a 3,2-es dízel feláras, és mifelénk elsőkerékhajtással is elérhető lesz majd az újdonság.

A Mondeo a jövő év elején érkezik meg a kereskedésekbe, itt a csak Európában elérhető ötajtós- és kombi karosszéria jelenti az újdonságot – meg az 1,0 literes EcoBoost motor elérhetősége. A világszerte forgalmazott négyajtós, lépcsős hátú karosszéria is választható lesz természetesen, ezzel a felépítménnyel forgalmazzák majd a Hybrid modellt mifelénk. Utóbbi mellett még a Focus akkumulátoros-elektromos változata lesz elérhető Európában, a C-Max hibrid nem jut el hozzánk.

Az európai piac számára fontos megemlíteni még azt, hogy a Fiesta alatti méretosztályban is figyeli a történéseket a Ford. A Fiat-tal meglévő szerződés 2015 után fut ki, addig egészen biztosan gyártásban marad a Ka mini, aminek utódlása még nem eldöntött kérdés. Indiában most fejlesztik a Figo kisautó következő generációját. Jelenleg a nálunk már leváltott Fiesta kicsit módosított változata az indiai Figo, amelynek utóda már önálló autó lesz. Méretben megközelíti a Fiestát, de a belső kialakítása és műszaki tartalma sokkal egyszerűbb, ára ennek megfelelően érezhetően alacsonyabb lesz. Az olcsóautó mellett még egy említést érdemlő újdonság lesz, a 2016-os modellévre várt új Mustang már Európában is megvásárolható lesz a hivatalos csatornákon keresztül.

A helyszínen készült nagy felbontású fényképeinket megtalálják az Autó-Motor Facebook oldalán, a Galériában.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!