– Várható volt, látszott, nem lehet teljesíteni a feltételeket – jegyezte meg Mészáros Ákos, a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője, miután kiderült, március 1-ig meghosszabbította a kormány az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKÁER) próbaüzemét, vagyis addig nem büntetik a cégeket. – A cél amúgy jó, hiszen fontos az áru nyomonkövethetősége, ám a megvalósítás nagyon magyaros: egy, de minimum fél éves tesztüzemre lenne szükség.

A rendszert, mely által a gyártótól-termelőtől a fuvaron át a vevőig nyomon követhető lesz egyes termékek-árucikkek útja, január elsejével vezették be. Csakhogy az EKÁER használatához szükséges végrehajtási rendeletet csak néhány órával az életbe lépés előtt tették közzé, így a cégeknek nem volt idejük arra, hogy az informatikai rendszereiket ennek megfelelően átalakítsák. Ráadásul a bejelentésre kötelezett, úgynevezett kockázatos termékek listája is később készült el, így akadt somogyi fuvarozó, aki az újév napján úgy szállított, hogy nem tudta, valójában be kellett volna-e jelentkeznie a rendszerbe.

– A lista többször is változott – folytatta Mészáros Ákos –, bár könnyebb lenne felsorolni, mi nem tartozik bele. Minden élelmiszer, vegyiáru, építőanyag, gabona, takarmányféle szállítását be kell jelenteni, ami óriási gond a cégek számára.
Elvileg ugyanis addig nem indulhat el a szállítmány, míg a fuvarozó fel nem vitte az EKÁER-rendszerbe, ám főként az élelmiszert szállítók esetében sokszor néhány órával a kocsik indulása előtt is érkezik rendelés.

– A nagy cégek, melyek esetleg több ezer árufajtával dolgoznak, képtelenek ennyi idő alatt minden terméket és a megfelelő mennyiséget rögzíteni – magyarázta Mészáros Ákos. – A kicsiknél pedig egyszerűen nincs erre ember. Fel kellene venni valakit, aki csak ezzel foglalkozik, de egy kettő-öt autóval dolgozó vállalkozásnál ennek egyszerűen nincs fedezete. A könyvelőtől pedig nem lehet elvárni, hogy esetleg hajnali négykor keljen fel, és vezesse be a változásokat a számítógépes programba.
Mely amúgy is megannyi hibával küzd: előfordult, hogy egy bejelentkezésnél az adott cég nemcsak saját, hanem más vállalkozások adatait is láthatták: a fuvarjaik számát, s ami fontosabb, az áraikat…

– Szerintem nem elég a határidő egy hónapos meghosszabbítása – vélte a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője. – A hiba ugyanis egyelőre a legjobb szándék ellenére is benne van a rendszerben, s a büntetés igen komoly: az áru értékének negyven százaléka.
Arról nem is beszélve, hogy a törvényhozók csak alapesetekkel számoltak. Ám egy balatoni cég vezetője felvetette: a nyári csúcsban, amikor az éttermek, presszók, boltok az utolsó pillanatban, az autók indulása előtt tudják csak pontosan leadni rendeléseiket, hogyan lehet majd időben bevinni ezt a rendszerbe. Mert a kocsiknak mennie kell, nem várhatnak, míg elkészül az adminisztráció, különben nem lesz nyersanyag a vendéglőkben, vagy éppen sör a parti büfékben…

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!