Decemberben indult újra a némileg módosított (fejlettebb ostorcsapás-elleni védelemmel ellátott fejtámla, stb.) Saab 9-3N sorozatgyártása, meglehetősen lassú ütemben. A hatalmas üzemben dolgozó mintegy 300 munkás napi 6 darab autót szerelt össze. Most pedig ezeknek a munkásoknak egy részét felfüggesztik, és teljesen leáll a sorozatgyártás legalább négy hétre, mivel elfogyott a cég készpénze. Azonban aggodalomra nincs ok, annak ellenére sem, hogy a helyzet leginkább annak köszönhető, hogy a NEVS-ben résztulajdonos kínai Qingbo Investment Company (tulajdonképpen Qingdao várost jelenti) nem fizette ki kötelezettségeit.

Jelen pillanatban a Saab-nak nincsen semmilyen adóssága/kötelezettségvállalása, tehát elméletileg különösebb gond nélkül tudna finanszírozást szerezni piaci alapon, azonban első körben szeretnék házon belül megoldani a problémát. Qingdao városa elsősorban azért nem fizet, mert a svéd gyár se teljesíti a vállalását. Egyszerű adásvételről van szó, a Svédországban elkészített autókat Qingdao városában látnák el akkumulátorral, azonban az első 200 autó még mindig nem indult el, leghamarabb nyárra ígéri a NEVS azok legyártását – a kínai fél pedig nem bemondásra, hanem csak áruért cserébe fizet. Arról nem is beszélve, hogy az elektromos Saab-projektet támogató qingdaoi politikusok közül többen immár börtönben csücsülnek, miután egy kenőpénz-botrány miatt politikai tisztogatást hajtottak végre a Távol-Keleten, az új garnitúra tagjai közül pedig senki nem akarja teljes mellszélességgel támogatni az előző, immár bukott politikusok által kialkudott üzletet.

Azért lenne létfontosságú a kínai partner pénze, mert az értékesítések nem úgy alakulnak, ahogy azzal számoltak. Az eredeti tervek szerint 2014 első felében már több száz autót leszállítottak volna a vásárlóknak, ehhez képest Svédországban áprilisig mindössze 73 Saab 9-3N-et helyeztek forgalomba, ebből mindössze 6 darab van magánkézben, a többi kereskedői tesztautókat és a NEVS cégautóit jelenti. Forgalom hiányában nincs pénze se a cégnek, amely most megpróbál új partner után nézni Ázsiában – a hírek szerint a Saab csődeljárásában sokáig érdekelt, de végül nem kiválasztott Mahindra lehet a megmentő. Az indiai fél azért szállt ki a svéd gyárért folytatott licitből, mert akkor a csődbiztosok az autógyárat a Saab Parts céggel együtt akarták értékesíteni, utóbbi ma Orio néven önálló vállalkozásként működik, tehát ma lényegében az a helyzet, amit a Mahindra még 2012-ben létre akart hozni.

fotó: Anders Deros fotó: Anders Deros

A Saab vezetői nem aggódnak, ha minden kötél szakad (Svédországban minden hónap 12-éig kell megfizetni az esedékes adókat), bankoktól szereznek áthidaló kölcsönt a jelenlegi készpénz-szegény időszak túlélésére. Ezzel párhuzamosan újratárgyalják az egyik globális beszállítóval meglévő fejlesztési szerződést, amely lényegében a következő generációs autó bemutatásának elhalasztását jelenti.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!