Három személygépkocsi karambolozott szeptember elején a 25-ös számú főúton, az Eger és Kerecsend közötti szakaszon. Ez a rész továbbra is a leginkább veszélyeztetett a közúti forgalomban résztvevők számára. Fotó: Benke Péter Három személygépkocsi karambolozott szeptember elején a 25-ös számú főúton, az Eger és Kerecsend közötti szakaszon. Ez a rész továbbra is a leginkább veszélyeztetett a közúti forgalomban résztvevők számára. Fotó: Benke Péter

A közúti, vasúti és légi forgalomban 2015-ben megtörtént érdekes, olykor riasztó esetek felsorakoztatásában a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának – s egyúttal a megyei baleset-megelőzési bizottság – tisztségviselői, munkatársai, köztük Meggyesfalvi Tamás r. alezredes, osztályvezető, Erdélyi Róbert r. alezredes, kiemelt baleset-megelőzési főmunkatárs és Erdődi Zoltán c. r. alezredes segítettek a Hírlap kérdései alapján. Lássuk hát, milyen izgalmakról, furcsaságokról számoltak be olvasóinknak!

– Kimondható-e az adatok alapján, hogy az Eger–Kerecsend közötti főút már a korábbiakban is sokat emlegetett szakasza a LEGveszélyesebb megyénkben? Milyen esetek bizonyítják ezt? Van-e más hasonlóan veszélyes rész szűkebb hazánkban, amire ugyanúgy nagy figyelmet kell fordítaniuk a balesetek megelőzéséért felelős szakembereknek?

– Kétségtelen, hogy Heves megyében a 25-ös számú főút Eger és Kerecsend között húzódó szakasza tekinthető baleseti szempontból a legveszélyeztetettebbnek. Az összeütközések, felborulások, kicsúszások túlnyomó része egyébként ezen a részen a sebesség hibás megválasztása miatt következik be. Hozzá kell tenni: sajnálatos, hogy a megelőzésben érintett hatóságok által elvégzett beavatkozások – a figyelem-felhívó táblák, a burkolatba épített prizmák, úgynevezett „grooving” vágások, továbbá a rendszeres rendőri jelenlét, valamint a folyamatos sebességmérések ellenére a 2015-ös évben is már három halálos közlekedési baleset történt ezen a szakaszon.

Meggyesfalvi Tamás r. alezredes Meggyesfalvi Tamás r. alezredes

– A közlekedés-rendészet munkatársai szerint melyek bizonyultak az esztendő LEGsúlyosabb, tragédiával együtt járó közúti baleseteinek, mik voltak ezek előidézői: műszaki hiba, járművezetői tévedés, illetve szabályszegés?
– Egyértelműen arra a szomorú esetre kell visszagondolnunk, ami november 26-án este fél tíz óra tájban következett be a 3204-es számú úton. A későbbi vizsgálat arra derített fényt, hogy Karácsond felől a 3-as számú főközlekedési út irányába haladt egy személygépkocsi, amelyet egy hevesi polgár vezetett. Az említett út 155. kilométerszelvényében ismeretlen okból áttért egy jobbra ívelésű kanyarban a menetirány szerinti baloldalra. Ott frontálisan karambolozott a 3-as főút felől éppen érkező, s a község felé tartó személyautóval. Az ütközés olyan erejű volt, hogy annak következtében egy ember a helyszínen meghalt. Egy másik személy az orvosi ellátása során a kórházban vesztette az életét. Egy harmadik utas pedig december 16-án halt bele a sérüléseibe. További autóban tartózkodó polgár nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket szenvedett el. A balesetet okozó sofőr és két utasa nyolc napon belül gyógyulóan, azaz könnyebben sebesült meg. A vizsgálatot végzők azt is megállapították: a karambol megtörténtében vétkes járművezető úgy merészkedett a közúti forgalomba, hogy előzőleg kábítószert fogyasztott. A vele szemben alkalmazott gyorsteszt pozitív eredményt hozott.

Az egri színház előtt sokszor nagy veszélyben vannak a zebrán átkelők Az egri színház előtt sokszor nagy veszélyben vannak a zebrán átkelők

– A gyorshajtás szerepel a statisztikákban az élen minden évben, mint a legfőbb baleseteket kiváltó ok. Érdekes lehet tehát, hogy hol, mikor kellett a megye közlekedésrendészeinek intézkedni, illetve eljárást indítani a LEGnagyobb sebességgel száguldozó motorosok, gépkocsivezetők ellen?
– Érdemes kettébontani a választ erre a kérdésre. Lakott területen belül november elején Boconád belterületén kellett megállítani egy személyautót és a vezetőjét, ugyanis az illető a megengedett 50 helyett éppen 133 kilométer/órás sebességgel közlekedett. A lakott területen kívül mért legnagyobb sebesség viszont már egy Forma 1-es autónak is a javára válna. Talán nem véletlen, hogy éppen egy Lotus márkájú személygépkocsi rohant 256 kilométer/órával október 4-én az M3-as autópálya 75-ös kilométerszelvényénél. Az autó szlovák hatósági jelzéssel haladt a forgalomban, éppen 126 kilométer/órával meghaladva a sztrádán előírt 130-as sebességet.

– Mivel évről évre egyre többen vesznek részt a közúti közlekedésben, ezért érdeklődésre tarthat számot az is, vajon mennyi idős 2015-ben Heves megye közútjain a KRESZ előírásait megszegő, illetve baleset is előidéző LEGfiatalabb közlekedő?
– Ugyan ő maga nem vett részt ténylegesen a forgalomban, de jócskán veszélyeztette cselekedeteivel a vonatokon utazók életét, testi épségét. A 11 esztendős gyermek ugyanis azt a szórakozást eszelte ki, hogy a síneken az egyik váltóba kavicsokat pakol. Ezt huszonöt percen át tette folyamatosan, majd távozott a helyszínről. A térfigyelő kamera azonban rögzítette az ügyködését. Emiatt bukott le tulajdonképpen. Hozzátartozik az esethez, hogy amikor megjelentek ott a vasúti társaság szakemberei, hogy kitakarítsák a váltót, a gyermek visszament oda kerékpárral, s érdeklődve este őket, vajon mit csinálnak…

Bírság lerovása után övé a bilincs?

A LEGrafináltabb szabályszegők közül is kiemelkedőnek mondták a közlekedés-rendészet megyei munkatársai azt a Heves megyei lakost, aki áprilisban Budapesten járt a járművével, s mivel a nem megfelelő helyen parkolt, ezért kerékbilincset tettek a kocsijára. Ő azonban azt levágta és elsietett a helyszínről. Bizonyára eltöprenghetett a cselekedete helyességén, mert kisvártatva visszatért oda, s a közterület-felügyelőknek átadta az előzőleg magával vitt gátoló eszközt. Ezután a bírságot is kifizette ott helyben, majd közölte a felügyelőkkel, hogy igényt tart a levágott kerékbilincsre, hiszen az most már valójában őt illeti meg. Ki is fizette…


– S hány esztendős volt a LEGidősebb bajt okozó?
– Ezt a nem éppen büszke címet egy 84 éves ember érdemelheti ki. Október 31-én a személyautóján közlekedett Heves városában. Figyelmetlenül hajtott, emiatt nem vette észre, hogy egy gyalogos balról az úttestre lépked, s elgázolta őt. Az elütött személy ennek következtében súlyos sérüléseket szenvedett. Ugyanakkor a szépkorú sofőr nem ismerte el, hogy részese lett volna a balesetnek, annak ellenére sem, hogy a bizonyítékok egyértelműen ellene szóltak. Meg kell jegyezni még, hogy a férfi nem is vehetett volna részt a forgalomban, mivel másfél évvel korábban őt véglegesen eltiltották a járművezetéstől.

Csupán 350 kilométert tévedett az autós

Arra a kérdésre, hogy ki érdemelheti ki a közlekedés-rendészet megyei embereitől a LEGhumorosabb eset címet, egy Heves városában közlekedőt jelöltek meg az összeállításunk elkészítésében segédkezők. November közepének egyik éjszakáján állítottak meg a Hevesi Rendőrkapitányság járőrei egy ködlámpával haladó, orosz felsőkategóriás járművet. Az tűnt fel nekik, hogy a kocsi nagyon lassan gurul. Igazoltatták, s ellenőrzés alá vonták az autót, s az utasait egyaránt. Két idős, jól szituált úr utazott benne. Megvizsgálták mind a jármű, mind pedig a benne tartózkodók iratait, s azokat rendben lévőnek találták. Közben azonban az is kiderült, hogy a sofőr a GPS-készülékbe Heves nevét rögzítette, holott valójában Hévízre szerettek volna menni. Nagyon megdöbbentek, amikor kiderült számukra is, hogy 350 kilométerre vannak az úti céljuktól.


– Találkoztak-e a közlekedés-rendészet megyei munkatársai a LEGügyefogyottabb járművezetővel? Ki volt az, s miért vonták őt intézkedés alá?
– Elfelejtett kanyarodni – legalábbis ezt mondta az őt elszámoltató rendőröknek egy férfi novemberben. Az illető a személyautóján Tarnaszentmiklóson furikázott, s egy balra vezető útkanyart kiegyenesített, ennem következtében viszont nem az úton maradt, hanem arról letért, s az ott álló lakóház kerítését átszakítva végül a porta udvarán fejezte be a haladását. Jelentős anyagi kárt okozott.

Magasfeszültségű vezetéknek ütközött

Arra is kíváncsi volt a Hírlap, hogy a közlekedés rendjéért, a balesetek megelőzéséért nap mint nap dolgozók kit tekintenek a 2015-ös esztendőben a LEGfelelőtlenebb légi, illetve vízi jármű vezetőjének? Nos, a válaszuk szerint az a férfi érdemli meg ezt az egyáltalán nem dicsérő jelzőt, aki a hatvani térségben úgy akart repülni a motoros siklóernyőjével éjjel, hogy mindössze egy fejlámpa világított előtte. A szárnyalása azután nem is tartott sokáig, mivel beleütközött egy 20 kilovoltos magasfeszültségű vezetékbe, lezuhant és súlyos sérülésekkel vitték a kórházba a kezelésre.

A baleset-megelőzés szakemberei rengeteg módszert alkalmaztak, hogy elejét vegyék a nem kívánt közúti eseményeknek. A Mikulást is igazoltatták. Fotó: Szőke Péter A baleset-megelőzés szakemberei rengeteg módszert alkalmaztak, hogy elejét vegyék a nem kívánt közúti eseményeknek. A Mikulást is igazoltatták. Fotó: Szőke Péter


– Hogyan hangzott a LEGravaszabbnak vélt érvelés a közlekedési szabályokat megsértő és gondot is okozó járművezetőtől?
– Ha az egész éves eseteket vesszük számba, ebből a szempontból kétségtelenül a legfigyelemre méltóbb – persze, korántsem elfogadható – mentegetőzést egy hatvani polgártól hallottuk. A rendőrségi kihallgatásán ugyanis azzal védekezett, hogy amikor ráült a motorkerékpárjára, az indítókulcs elfordítását követően a sebességváltója azonnal egyes fokozatba ugrott. Ennek lett a következménye szerinte, hogy egy tíz méterrel távolabb lévő betonkerítésnek ütközött neki. A vizsgálat során ugyanakkor megállapítottuk, hogy nem viselt bukósisakot a férfi, ráadásul ittasnak látszott, s ezt a későbbi teszt igazolta is. Roppant ravasznak gondolta magát, talán nem véletlen, hogy a környezetében az illetőt „róka” gúnynéven is ismerik…

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!