Hatvan évvel ezelőtt nem volt olyan gyors az információáramlás, mint manapság, ezért az Autó-Motor csak az 1958/3-as számában emlékezett meg az új P-50-esről. Köszönjük a http://www.facebook.com/trabantszerelem/ rajongói oldalnak, hogy felhívták a figyelmünket az évfordulóra, a képeket pedig Mátó Zoltánnak.

Készül a P-50, vagyis a „Trabant”
Nem először írunk erről a nagy érdeklődéssel várt kocsiról, amely a Német Demokratikus Köztársaság autóiparának legfrissebb újdonsága. Amikor a kísérleti modell születéséről számoltunk be, azt is jeleztük, hogy: „… egyelőre csupán P-50 jelzést visel, de ha már sorozatgyártásra megérett, akkor bizonyára más nevet is fog kapni.”

A kép már azt mutatja, hogy berendezkedtek a „Trabant” P-50 gyártására. Azonban még csupán a 0-széria darabjai készülnek a korszerű csarnokban. A kocsi gyártásához igen sok segítséget nyújtottak a P-70 típussal szerzett tapasztalatok, hiszen a műanyag-karosszéria, a duroplast elemek, gyakorlatilag az említett korábbi modellon vizsgáztak. Méghozzá kitűnően, és ez lehetővé tette, hogy a „Trabant” kocsik is könnyű, jó sziogetelő képességű, elasztikus műanyag-borítással készüljenek. A két karosszéria konstrukció azonban egymástól eltérő, és ez nem csupán formailag, hanem szerkezetileg is mutatkozik. A „Trabant” kocsik duroplast-elemei ugyanis nem fa, hanem fém merevítőkhöz kapcsolódnak

Örömmel közöljük – a Berlinből érkezett fényképek és németországi tudósítónk jelzése alapján –, hogy a P-50 úgynevezett 0-szériája, vagyis az első darabok sorozatgyártása megkezdődött. Ezzel egyidejűleg új nevet is kapott a kocsi. Mától kezdve már mi is „Trabant” néven szerepeltetjük, hiszen a Zwickaui Autógyár is így keresztelte. Ez a név útitársat, kísérőt jelent. A szovjet szputnyikok inspirálhatták a névadót, hiszen a Trabant németül ugyanaz, mint orosz nyelven a szputnyik.

Eddig csupán vázlatrajzról ismertük a P-50 kéthengeres, kétütemű motorját. Ez az első fénykép, amelyet erről az 500 kcm-es, léghűtéses, 18 lóerős, 3750 percenkénti fordulatú motorról látunk. Sőt ez a kép nemcsak a motort tünteti fel, hanem a kocsi meghajtó szerkezetét is, amely a motorral egybeépítve adja a mellsőkerék-meghajtású „Trabant” lelkét. A kis kéthengeres legfőbb érdekessége a forgószelepes megoldás, amely sorozatgyártásban ma szenzáció erejével hat. Ha csupán ezt az újdonságot és a korszerű műanyag-karosszériát vesszük figyelembe, már ez is jelzi, hogy a „Trabant” kiskocsik kategóriájuk különlegességei közé tartoznak

Ez a név sokra kötelez, de a gyár azt ígéri, hogy új kocsija valóban jó útitársnak fog bizonyulni. Amióta ismeretes, hogy az AWZ kísérletezik egy P-50 jelzésű, négyüléses, 500 kcm-es kétütemű, kéthengeres motorral tervezett kocsival, azóta még azok is igen élénken érdeklődnek e modell iránt, akik nem is szándékoznak egyelőre autót vásárolni. Csupán arra kíváncsiak, milyen lesz ez a konstrukció. Valóban van ok kíváncsiskodásra, hiszen 500 kcm-es motor – vagyis méretileg kicsi erőforrás – egy négyüléses kocsiba építve, még ma is meglehetősen úttörő vállalkozás. A hírek szerint azonban a „Trabant” kis motorjával is igen kiváló teljesítményt képes nyújtani. Ezt már azoktól a magyar szakemberektől is hallottuk, akik nemrég a gyár próbakocsijával utazgattak Németország útjain, hegyi szerpentineken és terepen is.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!