Év Magyar Autója 2022
A verseny harmadik évében a három hazai autógyártóból kettő nevezett autót, így a tavalyi ezüstérmes győri Audi Q3 Sportback a 2020-as győztes, esztergomi Suzuki S-Cross ellen bizonyíthatott. Külön érdekesség, hogy mindkét autó hibrid, a Suzuki lágy, az Audi hálózatból tölthető plug-in hibrid – ezzel is jelezve, hogy Magyarországon magas színvonalon folyik az autógyártás és a jövő elvárásainak megfelelően termelnek ezek az üzemek.


Jelölt hazai gyártású modellek: Audi Q3 Sportback 45 TFSI e, Suzuki S-Cross
Év Magyar Autója 2022 díj: Audi Q3 Sportback
Végeredmény: 1. Audi Q3 Sportback phev; 2. Suzuki S-Cross

Magyar Év Autója 2022
Nyolc kategóriában hirdetett győztest a zsűri, ebben a mezőnyben indult a legtöbb autó. A kisautók között csupa újdonság mérkőzött meg: a Škoda Fabia és a Volkswagen Polo küzdelmébe szólt bele a szabadidő-autós tulajdonságokkal felvértezett Toyota Yaris Cross, amely simán, kényelmes fölénnyel vitte el a pálmát. Színes a családi autók mezőnye, ahol a hétszemélyes elektromos Opel Zafira-e, valamint a szintén hétszemélyes VW Caddy mellett a klasszikus kompakt Volkswagen sikermodell és egy Nissan crossover is indult. Az üzleti autók kategóriába a Skoda klasszikus négyajtóst, a Lexus két prémium szedánt, a Peugeot pedig egy kompakt kombit nevezett. A szabadidő-autók között akkora volt a nyüzsgés, hogy nem is fértek el egy kategóriában. A kicsik között Honda, Suzuki, Seat és Volkswagen versenyzett, a közepes SUV-ok között a Hyundai Tucson dolgát a Nissan Qashqai, a Dacia Duster, az Opel Grandland és a Renault Arkana nehezítette. A nagyok között igazán szorosan alakult a hajrá, a Lexus NX csupán egyetlen ponttal verte meg a Škoda Kodiaq-ot. A sportautók között hangos küzdelem alakult ki, a leggyengébb modell is 261 lóerős volt, a BMW egyetlen ponttal múlta felül az év egyik meglepetés autóját, a fickós Toyota Yaris GR sportmodellt. A kishaszonjárművek között is szoros versenyben győzött a Toyota a Ford és a VW egy-egy képviselője előtt.

1. Kisautó kategóriában jelöltek: Škoda Fabia, Toyota Yaris Cross, Volkswagen Polo
Magyar Év Autója 2022 díj (kisautók): Toyota Yaris Cross
Kisautó kategória végeredmény: 1. Toyota Yaris Cross; 2. Škoda Fabia; 3. Volkswagen Polo

2. Családi autó kategóriában jelöltek: Opel Zafira-e Life, Nissan Qashqai, Volkswagen Caddy, Volkswagen Golf Variant
Magyar Év Autója 2022 díj (családi autók): Volkswagen Golf Variant
Családi autók végeredmény: 1. Volkswagen Golf Variant, 2. Nissan Qashqai, 3. Volkswagen Caddy, 4. Opel Zafira-e Life

3. Üzleti autó kategóriában jelöltek: Lexus ES, Lexus LS, Peugeot 308 SW, Škoda Octavia e-tec, Volkswagen Arteon R
Magyar Év Autója 2022 díj (üzleti autók): Škoda Octavia e-tec
Végeredmény: 1. Škoda Octavia e-tec, 2. Peugeot 308 SW, 3. Lexus ES, 4. Volkswagen Arteon R, 5. Lexus LS

4. Kis szabadidő-autó kategóriában jelöltek: Honda HR-V, Seat Arona, Suzuki Vitara, Volkswagen Taigo
Magyar Év Autója 2022 díj (kis szabadidő-autók): Honda HR-V
Végeredmény: 1. Honda HR-V, 2. Volkswagen Taigo, 3. Seat Arona, 4. Suzuki Vitara

5. Közepes szabadidő-autó kategóriában jelöltek: Dacia Duster, Hyundai Tucson, Opel Grandland, Nissan Qashqai e-Power, Renault Arkana E-Tech
Magyar Év Autója 2022 díj (közepes szabadidő-autók): Hyundai Tucson
Végeredmény: 1. Hyundai Tucson, 2. Renault Arkana E-Tech, Opel Grandland, 4. Dacia Duster, 5. Nissan Qashqai e-Power

6. Nagy szabadidő-autó kategóriában jelöltek: Lexus NX, Škoda Kodiaq, Subaru Outback, Toyota Highlander, Volkswagen Tiguan Allspace
Magyar Év Autója 2022 díj (nagy szabadidő-autók): Lexus NX
Végeredmény: 1. Lexus NX, 2. Škoda Kodiaq, 3. Toyota Highlander, 4. Volkswagen Tiguan Allspace, 5. Subaru Outback

7. Kishaszonjármű kategóriában jelöltek: Ford Ranger Stormtrak, Toyota Hilux, Volkswagen Caddy Cargo
Magyar Év Autója 2022 díj (kishaszonjárművek): Toyota Hilux
Végeredmény: 1. Toyota Hilux; 2. Ford Ranger Stormtrak, 2. Volkswagen Caddy Cargo

8. Sportautó kategóriában jelöltek: Alpine A110 S, BMW M4 Competition, Lexus LC Convertible, Toyota Yaris GR, Volkswagen Golf R
Magyar Év Autója 2022 díj (sportautók): BMW M4 Competition
Végeredmény: 1. BMW M4 Competition; 2. Toyota Yaris GR, 3. Volkswagen Golf R, 4. Alpine A110 S, 5. Lexus LC Convertible

Év Zöldautója 2022
Hét kategóriában nevezhették az importőrök és az autógyártók az plug-in hibrid és teljesen elektromos autóikat. A hibrideknél előírás, hogy kevesebb mint 50 gramm/kilométer lehet a szén-dioxid-kibocsátásuk. A legtöbb autó az elektromos szabadidő-autók kategóriájában indult, a VW-csoport villanyautói csak megközelítették, de megelőzni nem tudták a Hyundai elektromos autóját. Verseny nélkül nyert az Opel a hibrid városi autók között, nagyot küzdött a DS, a BMW, a Mini és a Kia pedig könnyedén múlta felül vetélytársait.

1. Elektromos városi autó kategóriában jelöltek: Fiat 500e, Honda e, Mini Cooper SE
Év Zöldautója 2022 díj (elektromos városi autók): Mini Cooper SE
Végeredmény: 1. Mini Cooper SE, 2. Honda e, 3. Fiat 500e

2. Elektromos szabadidő-autók kategóriában jelöltek: Audi Q4 e-tron, Citroën ë-C4, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Lexus UX300e, Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4
Év Zöldautója 2022 díj (elektromos szabadidő-autók): Hyundai Ioniq 5
Végeredmény: 1. Hyundai Ioniq 5, 2. Škoda Enyaq, 3. Volkswagen ID.4, 4. Audi A4 e-tron, 5. Ford Mustang Mach-E, 6. Citroën ë-C4, 7. Lexus UX300e

3. Elektromos prémium autók kategóriában jelöltek: Audi e-tron GT, BMW iX, Cupra Born, Toyota Mirai
Év Zöldautója 2022 díj (elektromos prémium autók): BMW iX
Végeredmény: 1. BMW iX, 2. Audi e-tron GT, 3. Cupra Born, 4. Toyota Mirai

4. Hibrid városi autók kategóriában jelöltek: Opel Astra phev
Év Zöldautója 2022 díj (hibrid városi autók): Opel Astra phev

5. Hibrid szabadidő-autók kategóriában jelöltek: Hyundai Tucson phev, Jeep Wrangler 4xe, Kia Sorento phev
Év Zöldautója 2022 díj (hibrid szabadidő-autók): Kia Sorento phev
Végeredmény: 1.Kia Sorento phev, 2. Hyundai Tucson phev, 3. Jeep Wrangler 4xe

6. Hibrid prémium autók kategóriában jelöltek: DS 4 E-Tense, Volkswagen Passat GTE
Év Zöldautója 2022 díj (hibrid prémium autók): DS 4 E-Tense
Végeredmény: 1. DS 4 E-Tense, 2.Volkswagen Passat GTE

7. Elektromos kishaszonjárművek kategóriában jelöltek: Opel Combo-e Cargo, Toyota Proace City Electric, Toyota Proace Electric
Év Zöldautója 2022 díj (elektromos kihaszonjárművek): Opel Combo-e Cargo
Végeredmény: 1.Opel Combo-e Cargo, 2. Toyota Proace City Electric, 3. Toyota Proace Electric

Közönségdíj 2022
A díjra mind az 58 nevezett autó esélyes volt. Nagy küzdelemben, de a hajrában fölényes szavazatelőnnyel nyert a Suzuki a Kia előtt. A februárban zajlott online szavazáson több mint hatezren vettek részt.


Év Magyar Autója 2022 Közönségdíj győztes autó: Suzuki S-Cross
Végeredmény: 1.Suzuki S-Cross, 2. Kia Sorento phev 3. Suzuki Vitara, 4. Hyundai Ioniq 5, 5. Dacia Duster, 6. Peugeot 308 SW, 7. Hyundai Tucson, 8. Renault Arkana E-Tech, 9. Opel Astra phev, 10. Opel Grandland (a teljes lista a www.evmagyarautoja.hu honlapon tekinthető meg, ahogy az egyes autókra leadott pontszámok is)

Év Autós PR-szakembere 2022 díj
Minden évben a zsűri kiválasztja azt a PR-szakembert, aki egész éves szakmai tevékenyégével kimagaslik a mezőnyből, illetve a versenyben nevező importőr, márka képviseletében a leginkább segíti a zsűri munkáját. Idén egyhangúan Salgó Andrásnak (BMW Magyarország) ítélte oda a díjat a zsűri.


Év Autós PR-szakembere 2022 díj: Salgó András
Salgó András 2001-ben szerezte meg spanyol tanári diplomáját Pécsett, amit 2004-ben marketing közgazdász diplomával egészített ki. Nem volt kérdés, hogy az autók iránti rajongását a munkában is kipróbálja, így 20 évvel ezelőtt, 2002-ben beszippantotta az autóipar, illetve -kereskedelem. Az Opel flottaüzletágánál helyezkedett el, majd belekóstolt a marketing kommunikációba, mint a GM Daewoo & Chevrolet márkák közép- és kelet-európai felelőse. 2004-2007. között a Porsche Hungaria Audi márkájánál találjuk, ahol az Audi területi vezetőjeként dolgozik. 2007-ben visszatér a GM-családhoz: a Cadillac, Corvette & Hummer márkák regionális marketingvezetője. Ezt követően egy éven át az Opel új piaci lehetőségeit építi a volt FÁK-országokban. 2010-ben immár PR-esként a Baltikum felé veszi az irányt, a korábbi országcsoportok mellett a balti államok PR-tevékenységét viszi.
2014-ben igazolja le a BMW Magyarország, ahol azóta vállalati kommunikációs menedzserként a vecsési székhelyű vállalat termék- és brand kommunikációs tevékenységét, valamint sajtókapcsolatait vezeti. Jelenleg a Debrecenben épülő új BMW-gyár kommunikációját is aktívan támogatja. Szerteágazó munkája mellett autóipari, gazdasági és marketing konferenciák, valamint egyetemi kurzusok népszerű előadója.

Év Beszállítója 2022 díj
A Járműipar autóipari szakmai magazin és az Autószektor autós portál az Autós Nagykoalíció közreműködésével idén is kiosztotta az Év beszállítója díjakat. Azok a Magyarországon termelő, fejlesztő vagy szolgáltató, autóiparban érdekelt vállalatok nyerhetik el ezt a kitüntetést, amelyek az adott évben, tehát 2021-ben komoly beruházást, létszámbővítést és fejlesztést hajtottak végre Magyarországon. A szerkesztőségek a megkérdezett autógyárak, illetve autógyártók ajánlásaival a következő vállalatoknak ítélték az Év Beszállítója 2022 díjat.
Év Beszállítója 2022 díj: Robert Bosch Automotive Steering Kft. (Maklár); Hankook Tire Magyarország Kft. (Rácalmás); Hanon Systems Hungary Kft. (Pécs); Schaeffler Savaria Kft. (Szombathely); SK On Hungary Kft. (Komárom)


Robert Bosch Automotive Steering Kft. (Maklár)
A Robert Bosch Automotive Steering Kft. kormányműveket, kormányoszlopokat, kormánytengelyeket és felújított alkatrészeket szállít a világ több mint 100 járműgyártójának, személygépjárművek és tehergépjárművek számára egyaránt. A vállalat elődje, a ZF Lenksysteme Hungária Kft. 2003-2014 között működött Egerben. A cégalapítástól több mint tíz éven át összeszerelés, illetve felújító tevékenység zajlott. 2006-tól a kormányoszlopok gyártása is elindult, 2012-től a vállalat tevékenysége a hidraulikus mellett elektromos kormányművek összeszerelésével, valamint a kulcskompetenciának számító fogasléc és kormányanya alkatrészgyártással bővült. A megnövekedett gyártókapacitást kiszolgáló új telephely az Egertől alig tíz kilométerre fekvő Makláron épült fel mindössze 327 nap alatt. 2014 óta Egerben hagyományos, hidraulikus, míg Makláron elektromos kormányművek készülnek. 2015-ben a Bosch a vállalat 100 százalékos tulajdonosa lett, azóta Robert Bosch Automotive Steering Kft. néven működik. A maklári gyárban 2015 májusában elindult az elektromos kormányművekhez készülő fogaslécek és kormányanyák sorozatgyártása. A vállalat 2021 nyarán bejelentette, hogy tovább fejleszti maklári üzemét; az 52,5 milliárd forintba kerülő három beruházásnak köszönhetően 180 új munkahely jön létre, a fejlesztéshez a kormány 12,250 milliárd forint kormányzati támogatást nyújt. Évente 3 millió kormányrendszert szállítanak több mint 100 gyártónak, ezekkel a beruházásokkal pedig megduplázzák a gyártási volument a következő öt évben.
Hankook Tire Magyarország Kft. (Rácalmás)
A Hankook Tire világszerte innovatív, díjnyertes, kiváló minőségű radiál abroncsokat gyárt személygépkocsik, terepjárók, SUV-ok, könnyű tehergépkocsik, teherautók és buszok, valamint a motorsport számára. Európai gyára Magyarországon található. 885 millió eurós befektetésből a Dunaújváros melletti Rácalmáson a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára épült fel. A gyár 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan fejlődik, bővül. A cég jelenleg mintegy 3000 alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára gyárt gumiabroncsokat. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millióra nőtt. A rácalmási gyárban készült termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak és igényeinek is. 2021-ben több mint 32 millió euró (11,75 milliárd forint) értékű projekttel alapanyagok és kész gumiabroncsok tárolására szolgáló raktárak építését kezdte meg a vállalat Rácalmáson. A belső raktárbázis a szolgáltatások javítása és a költségek optimalizálása miatt vált szükségessé és a vállalat arra számít, hogy a beruházás tovább javítja az alapanyag-ellátást, növeli annak biztonságát és gazdaságosabbá teszi a folyamatot. Az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően a rácalmási gyár kapacitása a kezdeti időszakhoz képest 3,5-szeresére nőtt, és mintegy 900 méretben és modellváltozatban készülnek gumiabroncsok személygépkocsik, SUV-ok és kisteherautók számára. A magyar gyár olyan népszerű autómárkáknak szállít magas minőségű termékeket, mint az Audi, BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Opel, Peugeot, Porsche, Seat, Skoda és VW. A cég a 2020-as üzleti évben 203 milliárd forint nettó árbevételt és 45,4 milliárd forint nyereséget jelentett. 2019-ben 197 milliárdos nettó árbevételt és 33,5 milliárdos nyereséget ért el.
Hanon Systems Hungary Kft. (Pécs)
A koreai tulajdonú Hanon Systems a világ második legnagyobb autóipari klímatechnikai beszállító vállalata, mely világszerte 51 gyártó üzemmel és 3 regionális innovációs központtal rendelkezik. A vállalat 1986-os alapítása óta több, mint 30 éven át folyamatosan alkalmazkodott az új ipari tendenciákhoz és az ügyfeleik igényeihez, így egyfajta technikai újítóként teremthette meg azt a pozíciót, amit ma képvisel a világon. A Magyarországon 1991 óta termelő Hanon Systems Hungary Kft. 2019-ben kezdte meg működését Pécsen. 2020-ra egy új zöldmezős beruházást létesített a Déli Ipari Parkban, melynek alapterülete 22 ezer 500 négyzetméter. Az üzemben a hűtőközeg-továbbító rendszerek gyártása kapott helyet. A pécsi gyáregységbe 2023-ig közel 100 adminisztratív dolgozót vesznek föl, elsősorban gyártást támogató mérnöki-, minőségbiztosítási- és logisztikai területeken. A termelésbe gyártósori operátorokat 2020 elejétől alkalmaznak, ezen a területen a létszám 2023-ig meghaladja a 800 dolgozót. A vállalat 2021-ben 11,5 milliárd forintos, zöldmezős beruházást hajtott végre, amelyhez a magyar állam mintegy 2,5 milliárd forint támogatást nyújtott.
Schaeffler Savaria Kft. (Szombathely)
A Magyarországon 3 gyárat üzemeltető és közel 5000 főt foglalkoztató globális autóipari és ipari beszállító Schaeffler szombathelyi gyárában több mint háromezren dolgoznak. A Schaeffler szombathelyi telephelyének első üzeme 1997-es alapítása óta folyamatosan fejlődik. 2019-ben 3000 négyzetméteres csarnoképülettel bővült, akkor egyebek mellett az ívrugógyártó egységet, a tanműhelyet, egy mérőszobát és egy étkezési helyiséget alakítottak ki. 2021 őszén adták át a második üzemet, egy tisztán e-mobility gyárat Szombathelyen, máris újabb, több mint 5 milliárd forint értékű beruházást indított a városban az elmúlt év végén a Schaeffler. Novemberben kezdődtek meg az új, korszerű logisztikai csarnok és irodaépület építési munkálatai. Az új létesítmény a globális Schaeffler-standardok alapján, modern és fenntartható konstrukció szerint valósul meg. A 2200 négyzetméteres főépületben étterem, irodák, öltözők és egy nemzetközi események megrendezésére alkalmas konferenciaközpont is helyet kap majd, a 6200 négyzetméteres logisztikai központ pedig a legmodernebb technológiák otthona lesz. 2021-ben jubileumot ünnepeltek: legyártották a 40 milliomodik kuplungkinyomó rendszert. 900 négyzetméteren, több mint 22 gyártóberendezéssel évente már több mint 12 millió terméket állítanak elő. Mára a szombathelyi gyártóterület a Schaeffler-csoport legnagyobb, kuplungkinyomó rendszereket gyártó egységévé vált, és az autóipari üzletágon belül is jelentős erőt képvisel.
SK On Hungary (Komárom)
Az elmúlt közel 60 év alatt az SK Innovation Dél-Korea első számú és legnagyobb energia- és vegyipari vállalatává nőtte ki magát. Jelenleg Koreában, Kínában és Magyarországon működnek SK akkumulátor gyártó üzemek, éves szinten mintegy 20 GWh kapacitással. Az elektromos járművekbe szerelt akkumulátorok iránti világpiaci kereslet kielégítésére a cég termelőkapacitását – többek között az egyesült államokbeli, illetve az újabb magyarországi, Iváncsán megépülő gyáregység elindításával 2025-re 125 GWh-ra tervezi bővíteni. Az SK On Hungary az SK Innovation első európai akkumulátor gyártó üzeme, ahol tasak technológiával készülnek harmadik generációs akkumulátor-cellák globális elektromos jármű gyártók számára. A komáromi gyártási helyszín kiválasztásában döntő szerepet játszott a város földrajzi elhelyezkedése – a német-, és csehországi, továbbá szlovákiai és hazai autóipari üzemek, illetve a logisztikai útvonalak közelsége -, a képzett és gyakorlott munkaerő rendelkezésre állása és a vonzó állami támogatási ajánlat. Az évi 7,5 GWh kapacitású komáromi üzemben jelenleg 1300-an dolgoznak, öt gyártósoron.

A versenyről
Minden évben nagy példányszámú online és print lapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán) dönti el, hogy több kategóriában melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó. 2022-ben a közönségdíjjal együtt tizenhét Év Magyar Autója díjat kaptak a hazai forgalmazók és gyártók.
A díjátadót május végén tartják a szervezők, ahol bejelentik az Év Magyar Autója 2023-as verseny kategóriáit és feltételeit. További részletek: http://www.evmagyarautoja.hu/