„A megyei matricák bevezetését kivétel nélkül mindenki támogatta, az ország nagy részén támogatták az útdíjak egységesítését” – mondta tegnap reggel meglepő derűlátással a TV2 Mokka című műsorában Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára. A január 1-jétől átszabott útdíjrendszerrel ellenkező „kisebbség” szerinte kizárólag Pest megye egy területén (vagyis az M1-es fővárosi bevezető szakaszának fizetőssé tétele miatt tiltakozó Budaörsön) keresendő.

Ehhez képest ugyanabban a televíziós műsorban a szavazatukkal véleményt nyilvánító nézők több mint hetven százaléka jelezte, hogy elégedetlen az új rendszerrel. Fónagy egyébként azt is a siker csalhatatlan jeleként értékelte, hogy január eleje óta az autósok „kétszer annyi matricát vásároltak, mint egy évvel ezelőtt”. A műsorvezető felvetésére, miszerint ez talán összefüggésben lehet a kötelezően kirótt pályadíjjal, az államtitkár határozott nemmel válaszolt.

Ezek szerint az M1-es Tata és Tatabánya közötti szakaszának díjmentességére vonatkozó kérelmek is az elenyésző kisebbség alig hallható kifogásai közé tartoztak. Úgy látszik, Tata, Tatabánya és Vértesszőlős polgármestereinek közös állásfoglalása, Bencsik János, a térség országgyűlési képviselőjének kérelme, valamint a megyei közgyűlés javaslata sem volt elegendő ahhoz, hogy a szaktárca megfontolás tárgyává tegye a megyében autóval közlekedők jelentős részét érintő kérdést. Bencsik János egy tegnapi Facebook-bejegyzésében, bár elismerte több, a próbaüzem utáni módosítás helyességét, aggodalmát fejezte ki a döntéssel kapcsolatban.

Mint írta, még nem kapott arra választ, hogy valójában mi indokolja a Tatabánya és Tata közötti autópályaszakasz fizetőssé tételét. „A kormányzati tájékoztatás arról szólt két héttel ezelőtt, hogy a januári tapasztalatok alapján történik meg a próbaüzem felülvizsgálata. Nos, tegnap még csak 22-e volt, de már a döntés is megtörtént. De milyen adatok alapján? Továbbra is várom a korábban írásban feltett kérdésekre adandó szakminisztériumi választ, a forgalomszámlálási adatokat.”

Posztjában a képviselő azt is megemlítette, hogy legutóbbi ottjártakor Vértesszőlős „jószerivel bedugult”. Zoltánfi Zsuzsanna, a település alpolgármestere a kemma.hu kérdésére elmondta, bár egzakt adatok egyelőre nem állnak rendelkezésükre, érezhetően megnőtt a falun áthaladó forgalom az utóbbi hetekben. A legtöbb panasz a főút mellett lakóktól érkezik: a reggeli vagy a délutáni csúcs idején sokuknak már az is negyedórába telik, hogy saját portájukról kihajtsanak az útra. Az alpolgármester szerint azonban a turistaszezon fogja elhozni az igazi „katasztrófát”, hiszen a Samu barlangjához ellátogatók mellett a Tatára igyekvő turisták közül is sokan fogják ezt az utat választani a fizetős M1-es helyett.

Két szék közül a pad alá estek

Vértesszőlősön az útdíj bevezetése előtt is gondot jelentett a nagy átmenő forgalom. A település vezetői 2005 óta egy elkerülő úttal tervezték megoldani a problémát, amely tehermentesítette volna a falun átvezető Valusek utat. Néhány hónappal ezelőtt, a Komárom-Esztergom megyei településrendezési terv elkészítésekor azonban lemondtak arról, hogy az elkerülő út megépüljön, hiszen a Tata és Tatabánya közötti szakasz díjmentessége valódi megoldást jelentett. Az említett szakasz fizetőssé tételével azonban a faluban úgy érzik, két szék közül a pad alá estek.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!