Mintaországként tekintenek a közlekedés elektromos átállása tekintetében Norvégiára, ahol most megtorpant a folyamat, hiszen már olyan nagy számban vannak jelen a villanyautók, hogy a kormány elkezdte a korábbi kedvezmények megszüntetését. Egészen pontosan a 2023. január 1. után forgalomba helyezett villanyautóknak már fizetniük kell a tömeg-alapú útadót, és az 500 000 koronánál (17,9 millió Ft) drágább villanyautók ÁFA-mentessége is megszűnt. Az eredmény, hogy rengeteg autót helyeztek forgalomba még 2022-ben, december rekord hónap volt 39 497 darabbal, de 2023. januárja 95%-os visszaesést produkálva 1680 darabon állt meg (utoljára 1962-ben, azaz 61 évvel ezelőtt volt ilyen alacsony szinten az értékesítés) – reálisabb összehasonlításban 2022 januárjához képest 77%-kal csökkentek az értékesítések.
Még ezen az alacsony szinten is az elektromos autók vezetnek, az 1680-ból 1237 darab volt akkumulátoros-elektromos, 182 a plug-in hibrid, de a belső égésű motorral szerelt autók 23,7%-os piaci része (1,9% benzin, 7,6% dízel, 14,2% öntöltő- és lágyhibrid) így is jelentős piacszerzést jelent. Mivel nagyon sok villanyautó-eladást előre hoztak, elemzők szerint csak valamikor tavaszra tisztul majd a kép, hogy pontosan hogyan is alakulnak majd a megváltozott piaci környezetben, kevesebb ösztönzővel a villanyautó-eladások Norvégiában.