Közel kétéves lendületes emelkedést követően 2015 első negyedévében megtorpant a használtautó-index növekedési trendje: az elkelt használt személygépkocsik összértékének változását jelző mutatószám 134,4-ről 122,8 százalékra, a tavaly félévi szintre esett vissza. A visszaesését két tényezőnek köszönhetjük: egyrészt mintegy 3 százalékkal csökkent az eladott autók mennyisége, másrészt 5,7 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár, ami a tavaly év eleji szintnek felel meg.

Fotó: Markovics Kornél Fotó: Markovics Kornél

– Közel sem olyan borús a kép – magyarázta Hopp Péter, szekszárdi Peugeot P-Max Kft. használtautó értékesítő munkatársa. – Az eladott használt autók mennyisége 2014 első negyedévéhez képest több mint 8 százalékkal bővült. A piacon gazdát cserélő autók száma várhatóan az év egészében is meghaladja majd a tavalyi mértéket. Cégünknél ugyanazon a szinten van az értékesítésük mint tavaly, az első negyedévben csak minimális csökkenést észleltünk.

Az elmúlt évben – elsősorban az importautókra tavaly bevezetett vagyonszerzési illetéknek köszönhetően – szinte minden járműkategóriában jelentős áremelkedés zajlott le, a növekedés átlagos mértéke meghaladta a 8 százalékot. Ez az emelkedés azonban csak időleges lehet, hiszen a hazai személyautó-állomány átlagéletkora folyamatosan növekszik (tavaly átlépte a 13 évet), ami a kínálatban megjelenő autók átlagárát hosszú távon mindenképpen lefelé nyomja.

– Valóban alacsonyabbak lettek az átlagárak. Rengeteg a külföldről behozott autó, így egy típusból sokkal nagyobb a kínálat, mint évekkel ezelőtt – tette hozzá Hopp Péter.

Fotó: Löffler Péter Fotó: Löffler Péter

Szintén lefelé mozdulhatnak az árak, amennyiben az év egészére is jellemző lesz a mostani, 300 forint alatti euróárfolyam, amely az olcsóbbá váló exporton keresztül a hazai kínálat árát is érezhetően befolyásolja.

Opel, Suzuki, VW

Száz eladott hazai használt autóból 14 az Opel, míg 10 a Suzuki emblémáját viseli. Ezt a két márkát sorrendben a Volkswagen (10 százalék), a Ford (8 százalék) és a Renault (7 százalék) követi. Összességében ez az öt márka biztosítja a teljes hazai használtautó-forgalom felét. Összehasonlításképpen az új autók piacának márkasorrendje a következő volt ugyanebben az időszakban: Skoda (13), Opel (12), Ford (11), Volkswagen (8), Suzuki (7). A koncentráció mértéke ezen a piacon is teljesen hasonló: öt márka adja a magyarországi piac forgalmának felét.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!