„Júliusban vásároltunk egy Opel Astra H típusú gépkocsit 2010-es évjárattal, 199 000 km-es futásteljesítménnyel, 1 600 000 forintért, egy magánszemélytől. Kimondottan ragaszkodtam hozzá, hogy magánszemélytől vásároljunk autót, mivel az Önök hasábjain és más írott és internetes fórumokon is rengeteg rosszat hallottunk használtautó-kereskedőkről, nepperekről, de sajnos a saját tapasztalatok alapján egyenlőséget kell tennünk nepper és magánszemély között. Próbáltunk nagyon körültekintők lenni, sok autót megnéztünk, kipróbáltunk, és mindegyiknek volt kisebb-nagyobb hibája. Így már kezdtünk türelmetlenné válni és 1 héttel a kipróbálás után sajnos elkövettük életünk legnagyobb „baklövését”. Mivel én, mint magánszemély, nagyon sokat vezetek a munkám kapcsán (20 év, 1,5 millió km), a saját autóimat tökéletes műszaki állapotban tartottam és tartom, 4-500 ezres futásteljesítménnyel is. Magamból kiindulva átvizsgálás nélkül vásároltuk meg az autót, egyszerűen bíztam benne hogy az eladó hasonló mentalitással rendelkezik, mint én. Készségesen lefényképezte az autó karosszéria hibáit, repedt szélvédőjét, elmondta, hogy mennyi autót nézett meg, mire ezt az autót kiválasztotta, mivel ő is a magyarországi első tulajdonostól vásárolta.

A járművet kipróbáltam, mint utólag kiderült, hiába a sok százezer kilométeres vezetői tapasztalat, minden autó más és más, így az autót jónak találtam. Bár nehezményeztem a próbaút utáni alapjárat-ingadozást, melyre az eladótól „csak az EGR-szelep koszos és ki kell tisztítani” választ kaptam. A féktárcsákat elég vállasnak találtam, de a valós piaci árnál olcsóbban kínált autónál úgy gondoltam, ez belefér. Így megállapodtunk, mire átvesszük az autót, a tulajdonos kitisztíttatja az ominózus alkatrészt, hogy ez a hiba megszűnjön. De mikor mentünk átvenni az autót, melyre foglalót is fizettünk, arra hivatkozva, hogy sajnos nem volt rá ideje, nem csinálta meg. Az autót ennek ellenére átvettük, elindultunk egy vidéki Opel márkaszervizbe ahol kértünk egy átvizsgálást. A fékek, a kuplung (hangos) és az alapjárat-ingadozás már itt fennakadtak a rostán. Bár a hosszabb használat után furcsa hangok jöttek a motortér felől, ám ezek hidegindítás után nem, de rövid táv megtétele után is csak enyhén voltak hallhatók.

Pár napig használtuk az autót, mire el tudtuk vinni a saját megbízható szerelőnkhöz, és sajnos itt jött az igazi feketeleves. Megállapítást nyert, hogy a fékeken kívül, az EGR-szelep nem tisztításra szorul, hanem cserére (már nagyon sokszori leszerelés nyomai mutatkoznak), valamint a nyomásszabályzó szelep és a légtömegmérő is cserés. A márkaszerviz által hangosnak nevezett kuplung valóban rossz, de a súrlódó hangot nem a kuplung, hanem a váltó adja, melynek észlelése csak feltekert ablakkal, kikapcsolt rádióval és légkondicionáló nélkül hallható. Tehát ezeket a hibákat laikus nem észlelheti, így sajnos én is annak minősülök. Kérdésünkre, hogy ezt tudnia kellett-e az eladónak, azt a választ kaptuk, hogy ezt egy jó és gondos autószerelőnek észre kellett vennie. Tehát minden bizonnyal tudtak az autó hibáiról. Hogy teljesen bizonyosak legyünk, elvittük egy másik Opel márkaszervizbe, ahol az autó javítására 657 000 forintos árajánlatot kaptunk. Ami jó ajánlatnak számít, mivel közel azonos a saját szerelőnk ajánlatával. Mindkét utóbbi helyről azt a javaslatot kaptuk, hogy vigyük vissza az autót az eladónak. Ezekről a tapasztalatainkról tájékoztattuk az eladót is, aki válaszra sem méltatott.

A fényképek csak illusztrációk A fényképek csak illusztrációk

Időközben sikerült ügyvédet fogadnunk, ami az ítélkezési szünet miatt nem volt egyszerű dolog. Általa levelet küldtünk az eladónak, melyben kértük a javítás költségeinek megtérítését, hátha tudunk velük alkudozni. Nekem 400 000 Ft is elég lett volna, hiszen a feltárt és eltitkolt hibák összege kb. 800 000 Ft, s korrekt autókereskedőknél tudomásom szerint van egy íratlan szabály, miszerint a felmerült javítások összegét felezik. Az eladó is ügyvédet fogadott, és nem hajlandó sem javítási költséget, sem vételárat visszatéríteni, az autó korára és futásteljesítményére hivatkozva. Az ügyvédünk lehetőségként javasolta, hogy fogadjunk igazságügyi szakértőt, aki bizonyíthatja, hogy a hibák az eladás előtt keletkeztek. Erről tájékoztatta a másik fél ügyvédjét is, majd azt a választ kaptuk, hogy az eladás után keletkezett hibákért az ügyfele nem vállal felelősséget. Épp a napokban beszéltünk egy szakértővel, kinek tanácsára közjegyzői bizonyítást fogunk kérni. Én úgy érzem, ha valaki lehasznál egy autót, nem tartja karban, és nem is tájékoztat az autó állapotáról, valamilyen felelősséggel csak kell tartozzon az eladott gépjárművel kapcsolatban. Mik az ide vonatkozó jogszabályok, és van-e bármilyen lehetőségünk, hogy ezen a helyzeten változtassunk?”

Név és elérhetőség a szerkesztőségben

A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. tanácsai használtautó-vásárlóknak:

A használt autó vásárlás mindenképpen kockázatokat rejt magában. Csodaszer ugyan nincs, de némi körültekintéssel a kockázat csökkenthető, továbbá vita esetén az érdekérvényesítő pozíció javítható. Mindenki fél a meghibásodástól, a plusz kiadásoktól és az ebből fakadó vitás helyzetektől. A megoldást nem csak a kereskedői ködösítés, hanem a vásárlói tájékozottság is befolyásolja.

Jogilag nem mindegy, hogy gépjármű kereskedéssel foglalkozó cégtől (tehát amikor a kereskedő egyben az eladó) vagy magánszemélytől vásárolunk. Az előbbi fogyasztói szerződésnek minősül, ami vevői oldalról azzal a könnyebbséggel jár, hogy hat hónapon belül felmerülő hiba esetén a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a rejtett hiba csak az adásvétel után állt elő. Ha magánszemélytől vásároltuk a kocsit, akkor ez a bizonyítási teher a vevőn nyugszik. Triviálisnak tűnhet, de arról is meg kell győződni, hogy a törzskönyvben tényleg az eladó szerepel tulajdonosként. Ha nem kapunk törzskönyvet, semmiképpen ne írjuk alá a szerződést. Ha kereskedő az eladó, kérdezzük le az ingyenes cégkivonatot, hogy mióta létezik a cég, vannak-e vele szemben eljárások.

Bánjunk csínján a jármű mellé kínált hangzatos extra garanciával. Ez ugyanis sajnos nem fedi le a tömegesen előforduló problémákat, a nagy költséggel járó meghibásodásokat. Ha autót vásárolunk, ne kapkodjunk, Olvassuk át a garancia szerződést, nézzük meg mire (nem) terjed ki, szükség esetén hívjuk fel az ügyfélszolgálatot is. Ha beüt a krach, megint csak járjunk el tudatosan. Azonnal értesíteni kell az eladót a hibáról, méghozzá igazolható módon. Másrészt javítás előtt gondoskodjunk a részletes dokumentáltságról (fotók, munkalap, jegyzőkönyv). Semmilyen alkatrészt ne dobjanak ki, kellhet még az utólagos vizsgálathoz.

Ha „csak” jelentős kilométer-óra visszatekerést fedeztünk fel – figyelem, ez már az okmányirodában is ellenőrizhető – akkor kérhetünk utólagos árleszállítást, szemtelen mértékű manipuláció esetén el is lehet állni a szerződéstől. Ilyen esetben a vételáron felül az átírás, regisztrációs adó költségét is visszakaphatjuk. Ez egyébként bűncselekménynek minősül. Ne feledjük, az életkorból és futásteljesítményből fakadó, várhatóan felmerülő szervizköltségeket nem lehet számon kérni az eladón, csakúgy, mint a szemmel látható, elvárható gondosság mellett észlelhető hibákat (kárpit, szélvédő, karosszéria stb.).

Végezetül keressük a békés megoldás lehetőségét, az egyezséget, de ne hagyjuk magunkat lerázni sem!

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!