A különböző országokban nagyon eltérő lehet, hogy az emberek mennyire bíznak a helyi gépjárműpiacban. A carVertical szakértői 17 országban végeztek kutatást, és 4500 ember megkérdezésével készítettek felmérést, hogy kiderítsék, mit gondolnak a használt autó eladókról. A válaszadókat megkérdezték a bizalomról, hogy biztonságosnak tartják-e a használt autó vásárlását, és hogy számítanak-e rá az eladók részéről, hogy azok betartják az ígéreteiket.
Nos, leginkább az Egyesült Királyságban (122,2-es bizalmi pontszám), Finnországban (120,4), Szlovéniában (109,7), Németországban (109,4), Szlovákiában (107,5) és a Cseh Köztársaságban (106,4) bíznak meg az emberek az eladókban. Az eladókba vetett nagyfokú bizalom azonban nem jelenti azt, hogy meg is érdemlik ezt a bizalmat. Az Egyesült Királyságban a gépkocsik 14,5%-ánál csalnak a kilométerszámlálóval, ami arra utal, hogy a használt gépkocsik piaca nem átlátható. Mivel a britek jobban bíznak az eladókban, mint más országok lakói, lehet, hogy jobban ki vannak téve a csalások kockázatának.

Matas Buzelis autóipari szakértő és a carVertical kommunikációs vezetője magyarázata szerint az Egyesült Királyság nagyon különbözik Európa többi részétől, mert az importált használt autók aránya jelentősen alacsonyabb.
„A kisebb importpiaci részesedéssel rendelkező Egyesült Királyságban kevesebb a határokon átnyúló tranzakció. Ez azt jelenti, hogy alacsonyabb a visszatekert kilométerórával rendelkező autó vásárlásának kockázata, más problémák viszont jelen vannak az Egyesült Királyság piacán is. A rejtett amortizáció és a rendezetlen finanszírozási helyzetek rossz autóvásárlási tapasztalatokhoz vezethetnek” – magyarázza Matas Buzelis.

Franciaország (102), Szerbia (100,2), Lettország (94,5), Lengyelország (94,2), Olaszország (93,7), Horvátország (93,3) és Románia (92,8) tartoznak a közepes bizalmi pontszámú országok közé. Úgy tűnik, hogy ezekben az országokban a vásárlók jobban tudatában vannak a tisztességtelen eladók létezésének, és általában óvatosabbak, amikor használt autót vásárolnak. Az eladókba vetett bizalom Észtországban (88), Litvániában (81,6), Magyarországon (80,5) és Bulgáriában (79,5) a legalacsonyabb. Ezekben az országokban hosszú múltra tekintenek vissza az autókkal kapcsolatos csalások. Számos jármű futásteljesítménye hamisított, illetve súlyosabb karambolos javítása volt korábban. Mivel ezekben az országokban sok járművezető esett áldozatául a tisztességtelen eladóknak, a bizalom átlagos szintje alacsony.

A használt autók általában nyugatról keletre tartanak. A gépjárművek kilométeróráját jellemzően azokban az országokban tekerik vissza, amelyekbe exportálják őket, majd meghirdetik őket a piacon. A csaló eladók versenyképes ajánlatokat kínálnak, de gyakran a jármű előtörténetének hamisítása árán. A kutatás szerint az autók műszaki oldalát alaposan ismerő sofőrök 55%-a bízik az eladókban. Az autók iránt kevésbé érdeklődő emberek bizalmi szintje azonban jellemzően alacsonyabb (17,5%). Ha a vevő képzett szerelő, elkerülheti a rossz állapotú autókat anélkül, hogy kockáztatná a pénzét. Ha azonban valaki korlátozott ismeretekkel rendelkezik az autókról, nehezen bízhat meg az eladókban, mivel ő maga nem képes átvizsgálni a járművet, hogy elkerülje a rossz üzleteket.

AZ Y-GENERÁCIÓ MÁR DÖRZSÖLTEBB
A fiatalabb, az online vásárlások buktatóit is jobban ismerő generáció bizalmatlanabb az eladókkal szemben. A 25–34 év közöttiek mindössze 17,9%-a bízik a használt autók eladóiban, míg a 35–44 év közötti korosztályban ez az arány 30,3%. Ez arra utalhat, hogy az Y-generáció tagjai tájékozottabbak az autós csalásokkal kapcsolatban, és jobban tudják, milyen károkat okozhat nekik egy rossz állapotú jármű, milyen aknákat rejthet egy-egy hangzatos hirdetési ajánlat.

Nyitókép: Shutterstock