Makulátlan gyári fényezés, hibamentes belső kárpitok, csillogó krómok, csak a jelvények műanyagja mattult meg a gyártás óta eltelt időben.

Így néz ki a cikkünkben szereplő Zaporozsec ZAZ 968-as, amely igen ritka típus, tekintve, hogy alig egy évig szerepelt a gyártásban, hiszen máris követte a homlokfal-díszrács nélküli 968A.

Az üléseket műbőr, a padlót könnyen takarítható gumiszőnyeg fedi Az üléseket műbőr, a padlót könnyen takarítható gumiszőnyeg fedi

A múlt évtizedeket túlélő Zaporozsecet 1973-ban állították forgalomba, papírjai szerint az utolsó műszaki vizsgájának érvényessége 1986. március 22-ig élt. Azóta állt különböző helyeken, illetve használták elvétve – úgy, ahogy volt, vizsga nélkül. Az autó jelenlegi tulajdonosa, Istvánkó Károly Salgótarjánban talált rá. Előző tulajdonosa egy kocsmai alku szerint egy bicikliért és 3000 forintért boltolta úgy tíz évvel ezelőtt. A kocsi egy félig a földbe vájt garázsban állt, és a történet szerint már több mint két éve be sem indították, csak a szemét gyűlt körülötte.

Egy kis „infúzió” után azonnal beindult

Istvánkó úr a szintén autórajongó fiával ásta ki a rápakolt holmi és a mocsok alól, hogy a garázsból kitolva valamennyire megnézhessék. Nem akarták az alkuban szereplő 90 000 forintot kidobni az ablakon. Bár a kocsi irtózatosan koszos volt, úgy tűnt, megvan mindene, így trélerre húzták és elindultak vele haza. Már útközben nagyon bámulták az autót az emberek, pedig akkor még nem lehetett tudni, hogy igazi kincs lapult a lomtárban.

Az 1196 cm3-es, léghűtésű V4-es 45 lóerős. Megelégedett a 86-os benzinnel Az 1196 cm3-es, léghűtésű V4-es 45 lóerős. Megelégedett a 86-os benzinnel

Otthon aztán kiderült, hogy mindene megvan a Zaporozsecnek, sőt kifejezetten jó állapotnak örvend az autó. Így abszolút hihető az órája által mutatott 91 000 km-es érték. A motorba friss olajat töltöttek, a tankjába benzint, rátették a bikát, és láss csodát, a V4-es motor a harmadik fordítás után életre kelt! Ezután alaposabban átvizsgálták az autót, végül egy kereszttartót és a padlólemezt lakatoltatták ki, ott volt rozsdásodás. Sehol másutt nem kellett a kasztnihoz nyúlni, így az eredeti gyári fényezés is megmaradt. Persze felpolírozták a lemezeket, ez elég volt ahhoz, hogy a régi fényében pompázzanak.

Még a lámpák műanyagja sem mattult meg az eltelt 38 évben Még a lámpák műanyagja sem mattult meg az eltelt 38 évben

Márkatörténet

A ZAZ 965-ös reklámanyaga, ahogy Belgiumban Jalta néven kínálták A ZAZ 965-ös reklámanyaga, ahogy Belgiumban Jalta néven kínálták

Az ukrajnai Zaporizkij Automobilebudielnij Zavod, vagyis a ZAZ eredetileg mezőgazdasági és hadiipari üzemként működött. Az 50-es évek végén született arról döntés, hogy autógyártást folytassanak. Első gyártmányuk a Fiat 500-asra hasonlító ZAZ 965-ös volt (1960-69), melyből még Ausztriába és Belgiumba is importáltak – Eliette és Jalta néven. Ebben a kocsiban jelent meg a Zaporozsecek egyik jellegzetessége, a léghűtésű V4-es motor, amelynek 746 cm3-es első generációja 21 lóerőt teljesített.

A 968-ast még a 90-es évek elején is gyártották a belpiacra A 968-ast még a 90-es évek elején is gyártották a belpiacra

A következő típus a 966-os, amely 1967-től öt éven át gördült le a gyártósorokról, és már a későbbi, NSU Prinzre hasonlító lemezruhát viselte. Ebből a kocsiból a források szerint már érkezett Magyarországra, és ebben jelent meg az 1196 cm3-es, 43 lóerős motorváltozat. A hazánkban nagyobb darabszámban futott 968-as típus 1972-ben indult útjára, s egy év múlva módosítva, 968A modellként gyártották egészen 1980-ig. A korabeli források szerint 1976-ban már legördült az egymilliomodik 968A típus a gyártósorról.

ZAZ 966B az NSU Prinzre hasonlító karosszériával ZAZ 966B az NSU Prinzre hasonlító karosszériával

Az utolsó változat, a 968M 1979-ben érkezett: eltűnt a hátsó kopoltyúja, gumibabás lökhárítókat és süllyesztett hátsó lámpát kapott (ezt itthon a Lada 1200-asok házi tuningjánál is bevetették), kevesebb krómot viselt, a motorja pedig a sok Lada alkatrésszel feljavítva 50 lóerőt adott le. A típust 1994-ig gyártották, az utolsó években párhuzamosan a Tavriával, amelynek gyártása 1987-ben indult. Az ukrajnai üzem a Tavria változatait gyártotta 1998-ig, amikor a Daewoo megvásárolta a céget. 2003-ban aztán távozott a Daewoo, s a gyár már UkrAvto néven, ZAZ Lanos típusjellel tovább gyártotta a koreai autókat. A gyár életében nemrégiben újabb fordulat állt be, kínai tőke és gyártópartnerrel fejlesztettek új típust ZAZ Forza néven, a gyártás megindulása hamarosan várható.

Egy csipetnyi nyugat... A 968M változat korszerűsített műszerfallal Egy csipetnyi nyugat… A 968M változat korszerűsített műszerfallal