Először a címsorok némi ellentmondását szeretném tisztázni. Ugyanis az itt szóba kerülő megbeszélésekre inkább a repülőgépeken került sor, bár a Szovjet Újságírók Autóklubjának meghívása úgy szólt, hogy Moszkvában tartják az Interpress Ipari Bizottságának ülését. Ez a nemzetközi autós sajtószervezet – amely az Interpress Rallye-k hagyományos rendezésével lapunk olvasói előtt sem lehet már ismeretlen – nemcsak sportvonalon, hanem a közlekedésbiztonság, a turisztika és az autóipar körében is jelentős együttműködésre törekszik. Ennek jegyében hívták össze mindjárt az új év első napjaira – 1972. január 5-10. között – az Ipari Bizottságot alapító tagországok képviselőit. A szovjet autós, illetve közgazdász újságírókon kívül Csehszlovákiából Emil Pauliny, Lengyelországból Sergiusz Klaczkow – a bizottság elnöke – és Jerzy Turzanski, a Német Demokratikus Köztársaságból Joachim Kretzschmar kollégákkal találkozhattam most Moszkvában, mint magyar meghívott.

A városi áruszállítás korszerű megoldására tervezett, zaj és füst nélkül 60 km/óra sebességgel gördülő, 0,5 tonna hasznos terhelésű elektromobilok bemutató útja Moszkvában. Ezek a szovjet kísérleti villanyautók egy feltöltéssel 80 kilométert tehetnek meg A városi áruszállítás korszerű megoldására tervezett, zaj és füst nélkül 60 km/óra sebességgel gördülő, 0,5 tonna hasznos terhelésű elektromobilok bemutató útja Moszkvában. Ezek a szovjet kísérleti villanyautók egy feltöltéssel 80 kilométert tehetnek meg

És mindjárt e csupán vázlatos beszámoló elején szeretném azt is tisztázni, hogy szovjet házigazdáink – a meghívás szövege alapján elképzelt több napos ülésezés nem túl csábító perspektívájával ellentétben – egy olyan mozgalmas, értékes, látványos programot állítottak össze, amely igazán külön köszönetre méltó meglepetés volt valamennyiünk számára.

Rajzunk az évenként 150 ezer autó előállítására tervezett Bielsko Bialában készülő új lengyel gyár modelljét. Ez nem más, mint az új licenc-szerződésben szereplő, Fiat-126 néven futó miniautó Rajzunk az évenként 150 ezer autó előállítására tervezett Bielsko Bialában készülő új lengyel gyár modelljét. Ez nem más, mint az új licenc-szerződésben szereplő, Fiat-126 néven futó miniautó

Már a kezdés, az Ipari Bizottság tagjainak első találkozása is nagy élményt adott. Erre ugyanis az Autoexport vezérigazgatója, Vladimir M. Petrov irodájában került sor, és ott volt körünkben a Szovjet Autóipari Minisztérium referense is. Mondanom sem kell, hogy így azután a legjobb forrásokból kaphattunk információkat az autóipar valamennyi ágazatának mai helyzetéről és a jövőre vonatkozó tervekről. Igen részletes tájékoztató hangzott el arról is, hogy milyen megosztás, milyen arányok szerint exportál ma a világ 78 országába személyautókat, buszokat és más járműveket a Szovjetunió, illetve milyen kooperáció, milyen kereskedelmi kapcsolatok alakultak ki több mint 200 külföldi partnerrel. Ugyancsak itt figyelünk fel arra, hogy a nálunk is Zsigulinak mondott VAZ-2101-es modellt ebben az irodában vendéglátóink kizárólag „Lada” néven említették és az Avtoexport prospektusain, nyomtatványain sem láttuk a Zsiguli feliratot. Tény, hogy a tavalyi Tour dEurope általunk természetesen Zsigulinak nevezett kocsijain, így a kategóriagyőztes autón is nagy betűkkel a LADA feliratot olvashattuk. Akkor nemigen firtattuk ennek okát, magyarázatát, de most hivatalosan közölték velünk, hogy a világpiacon – ahol nagyon megnövekedett a Volga mentén gyártott modell iránti érdeklődés – már mindenütt VAZ-2101, illetve Lada néven szerepeltetik a Zsiguli-jelvényes kocsikat…

Még egy érdekesség a moszkvai anyagból: a Scserbinyin-testvérek által amatőr módon készített műanyag-karosszériás sportcoupé, Volga-motorral Még egy érdekesség a moszkvai anyagból: a Scserbinyin-testvérek által amatőr módon készített műanyag-karosszériás sportcoupé, Volga-motorral

No, hogy hol, melyik nevet fogják megszokni, ez a kérdés napirenden volt Togliattiban, az új autógyárban is, ahová most ugyancsak eljutottak az Interpress-delegáció tagjai. És a címben jelzett értekezletünkre tulajdonképpen Moszkva és Kujbisev között, illetve ugyanezen úton visszafelé került sor a 850-900 km/óra sebességű, 10 ezer méteres magasságot szerető repülőgép csendes, kényelmes kabinjában. Ahhoz ugyanis, hogy a szovjet fővárosból gyorsan jussunk Togliattiba, mintegy 1000 kilométert kell a levegőben megtenni, és Kujbisevtől – ahol a 23 millió kilowattos vízierőmű termeli az áramot – még egy órányi autózás van hátra a télies úton. Csakis így lehetett a programba illeszteni, hogy két rövid napot töltsünk abban a városban, abban a gyárban, ahol idén már több mint 300 ezer Zsiguli, illetve a moszkvaiak szerint Lada nevű kocsi kerül ki.

A jól ismert kép, mely azt hiszem mindenki számára csakis akkor tudja valódi értékét adni, ha nem csupán kép, hanem átélt valóság. És akik azt is tudják, hogy milyen rövid idő alatt, milyen gigászi munkával épült itt egy új autóváros A jól ismert kép, mely azt hiszem mindenki számára csakis akkor tudja valódi értékét adni, ha nem csupán kép, hanem átélt valóság. És akik azt is tudják, hogy milyen rövid idő alatt, milyen gigászi munkával épült itt egy új autóváros

Mi láthattuk mindkét futószalagot, láttuk az új 2102-es kombi első darabjait, és a most 53 000 embert foglalkoztató óriás gyár 31 éves exportigazgatója említést tett a várható 2103-as, a mostani típusnál több luxusberendezést tartalmazó új változatról is. A többi autógyár új változatairól pedig Moszkvában a Szovjetunió Autóipari Tudományos Intézetében, a NAMI-ban hallottunk. Ott a világhírű kutatóintézet igazgatójával és vezető munkatársaival találkozhattunk. A következő évek várható újdonságairól mondták el, ami most elmondható volt, ismertetve azt is, hogy az öt szovjet autógyár hamarosan évi 1,2-1,3 millió személygépkocsit tud már előállítani! De nemcsak a hagyományos személyautókról, hanem elektromobilokról, gázturbinás prototípusokról, a legújabb biztonsági konstrukciókról is kaptunk értékes tájékoztatást. Megismertük a most születő, az eddiginél tágasabb, száz lóerős motorral építhető Moszkvics jellemzőit, és a Volgához tervezett hathengeres V-motor paramétereit. Itt is igazán bőven volt téma, hiszen az új ötéves terv folyamán 45 új, illetve modernizált típus tömeggyártására készülnek fel…

Itt gyorsan születnek az autók – a múlt évben 172 ezer hagyta el a szalagot -, és a közeli utakra ilyen autóvonatokkal juttatják el a gyári új darabokat. Az elmúlt évben már 50 ezer került a népi demokratikus országokba... Itt gyorsan születnek az autók – a múlt évben 172 ezer hagyta el a szalagot -, és a közeli utakra ilyen autóvonatokkal juttatják el a gyári új darabokat. Az elmúlt évben már 50 ezer került a népi demokratikus országokba…

Ám ne tessék azt hinni, hogy csak a szépről, a jóról, a pozitívumokról folyt a szó. Mint ahogy magyarázatot kaptunk arra, miért késik a V/6-os Volga motor, terítékre kerültek a Volgai Autógyárral kötött kooperációk problémái is. És ma már aki például Magyarországról érkezik a szovjet autósok köreibe, nem csupán arról hallott, hogy nemrég került sor az 50 ezredik Ikarus autóbusz ünnepélyes átadására. Kölcsönösen vannak kérdések hiányzó alkatrészekről, a szervizek nem mindig dicsérhető munkájáról. Arról is, hogy a Togliattiban felépített évi 660 ezer autó előállítására méretezett, ragyogó autógyár tervszerű munkájában milyen fontossága van akárcsak egy ötkopejkás értékű kooperációs termék pontos szállításának, előírt minőségének… A legnagyobb moszkvai szállítási vállalat igazgatója azokat a problémákat tárta fel, amelyek a ma 7,2 millió lakosú és naponta plusz 1 millió átutazót is számláló szovjet főváros közlekedésével függenek össze.

Itt még csupasz karosszériákkal találkozunk, de ahogyan halad a szalag, úgy építik be például a magyarországi Elzett-zárakat, az MMG-műszereket, illetve más szerelvényeket is a Zsigulikba, vagyis a Ladákba... Itt még csupasz karosszériákkal találkozunk, de ahogyan halad a szalag, úgy építik be például a magyarországi Elzett-zárakat, az MMG-műszereket, illetve más szerelvényeket is a Zsigulikba, vagyis a Ladákba…

Az Ipari Bizottság ülésének keretében megismertük az új motorkerékpárok, versenykocsik modelljeit, valamint a tanácskozáson részt vevő szocialista országok aktuális járműipari terveit: a lengyel kiskocsi karakterét, a Trabant- és Wartburg-modellek továbbfejlesztésének lehetőségeit, a Szlovákiában épülő új autógyártól várható középkategóriás típus jellemzőit. Alkalmunk volt nemcsak a szovjet autós szaklapok – elsősorban a Za Ruljom – vezető munkatársaival, hanem az irodalmi élet szóvivőivel, a „Lityeratulnaja Gazeta” szerkesztőivel is találkozni, tőlük hallani a szocialista társadalomban élő emberek és az autó közötti új kapcsolatok hatását. Most pedig, ismét megemlítem, hogy mindezekre az értékes találkozásokra, végeredményben január 5. és 9. között került sor, könnyen ki lehet számítani, hogy a tényleges bizottsági ülést jóformán csakis a repülőutak idején tarthattuk. Ez a tény viszont automatikusan adja, hogy az értekezletek rövidek legyenek, ugyanakkor biztosítja, hogy rövid idő alatt sokat lehessen látni, sok élményt tudjunk gyűjteni…

Minél újabb, minél korszerűbb egy autógyár, annál kevesebb jól képzett szakember és annál több automatikus vagy félautomatikus gép, illetve gépsor jellemzi. A Volgai Autógyár óriási csarnokaihoz és termeléséhez képest a mai lehetőségek szerinti legjobb ar Minél újabb, minél korszerűbb egy autógyár, annál kevesebb jól képzett szakember és annál több automatikus vagy félautomatikus gép, illetve gépsor jellemzi. A Volgai Autógyár óriási csarnokaihoz és termeléséhez képest a mai lehetőségek szerinti legjobb ar

Liener György
APN és Za Ruljom felvételek

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!