Az iskolába igyekvő német gyerekek közül ugyanis minden 18 év alatti korcsoportban éppen a kerékpárosokkal történik a legtöbb baleset. Ezek aránya a 10-től 14 évesig terjedő korosztályban eléri a 65 százalékot!

A német Balesetbiztosítók Országos Szervezete szerint, a tanulói balesetbiztosítások keretében intézett ügyek közül messze a kerékpárbalesetek a leggyakoribbak, a 2002-es év folyamán számuk kis híján elérte a 30 ezret.

Alfred Noell, az ARD televíziós csatorna „7. érzék” című műsorának alkotója és a „Közlekedési balesetben megsérült gyermekeket segítő egyesület” elnöke világosan fogalmazott a „Vigyázat, gyermekek” kezdeményezés útjára bocsátásakor: „évente körülbelül 40 ezer gyermek szenved közlekedési balesetet. A gyerekeket is érintő balesetek mintegy 60 százaléka a felnőttek részéről kifejtett hatékonyabb megelőző tevékenységgel elkerülhető volna.”

Jelentős mértékben elősegíti az utcai közlekedés biztonságát és az autók biztonsági felszereléseiről nyújtott ismeretek bővítését a Continental autóipari beszállító sikeres biztonsági programja. A szülőkön kívül így az autóvezetőknek is szól a kérés: az iskolák közelében lassítsanak és legyenek mindig fékkészenlétben! A kerékpározó gyermekek ugyanis gyakorta meggondolatlanul, csekély összpontosítással közlekednek és sokszor követnek el hibát.

„Saját gondolatviláguk és érzelmeik vezetik őket” – mondja Prof. Dr. Maria Limbourg, az Esseni Egyetem közlekedésnevelési szakértője. Viccelődnek barátaikkal és a legújabb toplistás slágerekről – mint például Usher „Yeah” vagy Britney Spears „Everytime” számai – beszélgetnek. „Csupán 14 éves koruk táján” – véli a professzornő – „rendelkeznek azzal a képességgel, hogy hosszabb ideig is teljes mértékben a forgalomra koncentráljanak.” Alfred Noell így figyelmeztet: „mint már korábban is, a közlekedési balesetek jelentik Németországban a 15 évnél fiatalabb gyermekek számára az első számú halálokot!”

Prof. Dr. Heiner Erke müncheni közlekedéspszichológus semmiképpen sem szeretne „mindent az autósokra kenni”, ám mindenképpen egyfajta „klímaváltozást” tart szükségesnek a közlekedésben. Noha az olyan biztonsági rendszerek, mint például a blokkolásgátló (ABS) vagy az elektronikus stabilitásellenőrző (ESP) jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy az autó egy-egy kitérőmanőver során rövid fékúton áll meg, és nem csúszkál ellenőrizhetetlenül, az ilyen veszélyhelyzeteknek a gyakorlatban ki sem szabadna alakulniuk. Az Európai Autóklub (ACE) a legfrissebb baleseti statisztikák elemzésekor kimutatta: „A német utakon minden 13. percben baleset ér egy gyermeket.”

Az ifjú kerékpárosok ilyen jellegű veszélyeztetettsége különösen magas, sok esetben azonban sisak viselésével elkerülhetők volnának a súlyos sérülések!