Az elképzelés megvalósítása az elektronikus díjszedés bevezetésének vizsgálata – a folyamat felgyorsítása kapcsán merült fel. A használattal arányos elektronikus díjszedés tervezett hazai startja 2008. január 1. Az előkészítés menetrendje azonban nemrégiben módosult – tudta meg a Világgazdaság Winkler-Virág Andrástól. Az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs vezetője szerint nincs szó csúszásról, épp annak ellenkezője történik.

Az ÁAK Rt. ugyanis az elektronikus díjrendszer bevezetésének gyorsítási lehetőségét vizsgálja. Megnézik, hogyan lehet párhuzamosan megoldani a részfeladatokat. A gyorsítás jegyében vizsgálják például a mobiltelefon matricás rendszeren belüli használatát. Felmerült a mobillal való érvényesítés lehetősége is, s a rendszer akár a jövő évtől el is indulhat. Az elektronikus díjszedés bevezetésének év elején meghatározott menetrendjét azért módosítják, mert megváltoztak a kiinduló feltételek.

Ennek két oka is van. Az egyik a sztrádatörvény közelmúltban történt korrekciója, amely jelentősen befolyásolta a társaság életét, s ennek nyomán lett a feladata az autópálya-építés és -finanszírozás is. Ez akkora léptékű változás, amely az üzleti tervre is hatással van. A másik ok, hogy napokon belül választják ki a tervezett kötvénykibocsátáshoz a pénzügyi tanácsadót, így már csak ezt követően tehetik meg a korábban tervezett lépéseket, vághatnak bele nagyobb beruházásokba. Ettől kezdve azonban felgyorsulhat az elektronikus díjrendszer előkészítése – mondta az ÁAK kommunikációs vezetője.

Bevezetését ma már nem csupán az európai uniós direktíva írja elő, azt a tervezett autópályahossz-növekedéssel párhuzamosan vélhetően felboruló mai finanszírozási szisztéma is indokolja. A külföldi tapasztalatok és a technológiai megvalósíthatóság alapján Magyarországon mintegy 30–45 hónapot vehet igénybe a rendszer bevezetése, költségét pedig egyelőre nehéz megbecsülni. Mindkét adat pontos meghatározása egy – a közeljövőben elkészítendő – megvalósíthatósági tanulmány feladata lesz.