Hetven és fejlődése… az 1910-es Rolls-Royce műszerfala sebességmérőből, mérföldszámlálóból, magasságmérőből és időórából áll. Az 1914-ben készült Wanderer sebességmérője már nullázható napi számlálót is tartalmaz. Formai játszadozás a leolvashatóság rovására: Oldsmobile 1963-as évjárat. És az ellenkező véglet, a VW Golf 1979-es kiadásának józanul egyszerű műszerfala

Gyerekek nyomják laposra az orrukat egy egzotikus autó ablakán. „Kétszázötvennel megy!” – állapítja meg a leghozzáértőbb a sebességmérő skála alapján, és a kocsi általános elismerést arat. De nemcsak az ifjabb korosztály hajlamos arra, hogy a műszerfala alapján ítéljen meg egy kocsit, hanem az idősebbek is, a valódi szakértőket beleértve. A műszerfal olyan, mint az emberi arc, sok mindent elárul a jármű alapvető jellegéről, minőségéről és áráról. Kialakulása maga sem érdektelen történet.

Ez is BMW, de túrakocsi-versenyzésre átalakítva. Sebességmérő itt nincs, viszont a fordulatszámmérőn kívül hat kisebb kerek műszer és két ellenőrző lámpa segít a motor állapotának figyelemmel kísérésében

A hőskortól napjainkig

Az első autók szerelvényfalán nem volt műszer, csak egy sor olajozó, amelyeket rendszeresen működtetni kellett. Ám ahogy a sebesség varázsa hatalmába kerítette az automobilistákat, úgy lett egyre érdekesebb a kérdés: mennyivel megyünk? Megjelent a sebességmérő, később általánossá, majd kötelezővé vált a kilométerszámlálóval együtt. Az utolsó kocsi, amelyik mellőzte ezt a számunkra magától értetődő részletet, a Citroën 2 CB „Bádogpoloska” első, még hullámlemez kiadása volt a negyvenes években. Néhány primitív autón ma sincs több. A másik véglet: egyes büszke Porsche-modellek műszere, amelyek a számok ötvenesével vannak felírva, egészen háromszázig. Ezek aztán nem aprózzák el!

Az Alfa Romeo Spider klasszikusan szép „cockpit”-je. A közvetlen látótérbe csak a fordulatszámmérő és a sebességmérő kerül, az üzemanyagszint-jelző, az olajnyomásmérő és a hűtővízhőmérő a középkonzol felett kapott helyet

Sokan szeretnek kérkedni műszaki ismereteikkel. Nemcsak emberek – autók is. Olyanok belülről, mind egy repülőgép pilótafülkéje, a sebességmérőn és nagy fordulatszámmérőn kívül van itt olajnyomásmérő, hűtővíz- és olajhőmérő, az utóbbi része manométer, egy kis műszer az üzemanyagmennyiség, az elektromos rendszer feszültsége és a töltőáram részére, időóra és feltöltési nyomásmérő. A látvány a vezetőnek szemet gyönyörködtető, az utasok számára lenyűgöző. Különösen a klasszikus angol és olasz sportkocsik brillíroztak kisebb-nagyobb kerek műszerek sokaságával – ma már ritka az ilyesmi, mert a megbízhatóbbá vált szerkezetek kevesebb ellenőrzést kívánnak, és az egész úgyis jórészt show volt, ennyi mindent senki sem tud figyelemmel kísérni.

Mintaszerű az új BMW 5-ös sorozat megoldása a precíz mutatós műszerekkel (a fordulatszámmérő alsó szegmensét a pillanatnyi fogyasztásmérő tölti ki) és az alattuk levő elektronikus szövegmezővel. Ez utóbbit a volán csak a fényképezés perspektívájából takarja, vezetés közben jól látható

a „SÚGÓ”

Éppen ez a nagy kérdés: mennyi és milyen tájékoztatás ideális a vezető számára? Az egy szál sebességmérő és a „cockpit” atmoszférát keltő műszerrengeteg között hol az optimum? Ergonómiai kutatások alapján erre már tudjuk a választ. A mai zsúfolt, teljes koncentrációt kívánó forgalomban csak a legfontosabb információkat kell állandóan és szembe ötlő módon a vezető elé tálalni. A többi maradjon szerényen a háttérben, de jelentkezzék félreérthetetlenül, ha valami baj van!

A kesztyűtartóban egy kesztyű sem fér el, mert itt helyezték el a Ford Ghia Vignale TSX-4 prototípus személyi számítógépét. Teljesen elektronizált maga a műszerfal is

Korszerű kocsikon ezt úgy oldják meg, hogy feltűnő vörös fény vagy gongütés jelzi: ideje egy pillantást vetni az általában elhanyagolt műszerekre! Egyes francia és japán kocsik még tovább mennek, és beszédszintetizátor segítségével élőszóban figyelmeztetnek. Az ötlet jónak tűnik, mégsem vált be, mert az emberek többsége akkor is idegesítőnek tartja a bádoghangon beszélő autót, ha egy kapcsolóval női és férfi hangszín között lehet választani…

Az ilyen „egértelevíziótól” mint amilyen a Chrysler kísérleti kocsi műszerfalán látható, sok autós idegenkedik. Maga a holografikus megjelenítési technika azonban nagy jövő előtt áll

A beszélő műszerfalnál jobb például a BMW megoldása, amely a műszerek alatt szövegkiírót tartalmaz. Ide hívhatók ki a fedélzeti számítógép adatai, és itt jelennek meg automatikusan az üzemzavarokat, veszélyforrásokat jelző feliratok is. Az egész rendszer úgy működik, mint egy jó színházi súgó: sohasem feltűnősködik, de mindig segít, amikor kell.

Egy VDO érdekesség teherautók részére: a szenzorokkal kapcsolatban álló, utólag beépíthető műszer gombnyomásra pontosan kijelzi az egyes tengelyek terhelését és a jármű össztömegét

DIGITÁLIS vagy ANALÓG?

Hajdanában minden műszer mutatós volt. A legtöbb még is az. Ám egy ideje teret hódítanak a digitális kijelzők, és a kétféle rendszer hívei azóta is csatáznak. A mutatós műszer állása egy pillantással érzékelhető, a digitális számait mindig le kell olvasni, viszont az utóbbival előnyök is járnak: korszerű folyadékkristályos paneleket lehet használni, amelyek laposak, helytakarékosak, könnyűek és szemléletes grafikus ábrázolást tesznek lehetővé. A harci zaj csak akkor ült el, amikor ráébredtek, hogy a két rendszer előnyei egyesíthetők: folyadékkristályos panelen a mért mennyiség nagyságával arányos terület vagy szögtartomány színeződik el. Valószínűleg ez lesz a jövő útja, noha még vannak megoldásra váró kérdések, mint a láthatóság az erős napsütésben.

VDO műszerfal kombinált analóg és digitális kijelzéssel. A legfontosabb információt, a menetsebességet kétféleképpen is le lehet olvasni: a középső képernyő elszíneződő mezőjéről és az alatta megjelenő nagyméretű számadatból. A megoldás helytakarékos, könnyű, és olcsóbb a hagyományosnál

A jövőt egyébként néhány tervező a szó szoros értelmében szivárványosan képzeli el. Olyan sziporkázó „egértelevíziót” varázsolnak az autós káprázó szeme elé, hogy ember legyen a talpán, aki kiismeri magát rajta. Az ilyen túlzások persze minden fejlődéssel velejárnak és előbb-utóbb józan, ízléses és a biztonságot leginkább szolgáló megoldásoknak adják át a helyüket.

K.K.