A vadonatúj kocsival, vagy a régebbi, bár kitűnő állapotú járművel is előfordul váratlan üzemzavar, de az elhanyagolt autókkal várhatóan sok baj történhet útközben. A gyakoribb hibák különféle, részben csak kellemetlen, részben viszont már a közlekedést veszélyeztető hatásúak. Aki a tavaszi-nyári túraidény során csupán az útitervek összeállításával foglalkozik, és autója karbantartásáról, rendbehozásáról nem gondoskodik, könnyelműen kockáztatja az utazások sikerét. Ismételjük, arra, hogy egy rendben levő jármű sok száz, sőt többezer alkatrésze mindenkor megbízhatóan működjék, a mai technika még nem tud biztosítékot adni. Nem vitás azonban, hogy egy indulás előtti alapos vizsgálattal ki lehet iktatni számos olyan hibaforrást, amelynek következtében a jármű egyébként már az első hosszabb úton várhatóan felmondaná a szolgálatot. Tanulságos támpontnak tekinthetjük a Magyar Autóklub Műszaki Segélyszolgálatának kimutatását. A múlt év június 12-től a szezon végéig 1507 esetben segítettek az országutakon bajba jutott autósokon-motorosokon az alábbi hibák kijavításával. Ezek figyelembevételével nézzük, vagy nézessük át kocsinkat, mielőtt útrakelünk.

5 alkalommal – több mint másfélezer műszaki segélynyújtásból – különféle típusú kocsik ajtózárait kellett megjavítani. Igaz, nem könnyű előre látni, mikor romlik el valamelyik kilincsrugó, de a sohasem zsírozott, olajozott, rozsdás zárszerkezetek bármelyik pillanatban okozhatnak kellemetlen meglepetést.

6 olyan eset szerepelt a hibajavítási kimutatásban, amely nem csupán gyenge karbantartásra, hanem inkább vezetési baklövésre utal. Motorok megszorulásáról, pontosabban dugattyú- és hajtókarcsapágyak túlmelegedéséről van szó. Főként új, vagy frissen generálozott motorokat – különösen a nem szakszerű hézagolt, vagy olajozási hibával küszködő alkatrészeket – fenyegeti az ilyen veszély, amely csak fokozódik, ha kíméletes bejáratás helyett forró nyári napon, túlterhelve hajszolják a nyers gépezetet. A motor-megszorulás következményének kijavítása nem könnyű és nem olcsó szórakozás, nem beszélve arról, hogy az út folytatása is kétséges.

10 kormányösszekötőrudat javítottak az országúton a sárga kocsik szerelői. Minden bizonnyal nem hirtelen, mondjuk Pest és Siófok között váltak veszélyessé ezek a közlekedésbiztonságilag is rendkívül kényes alkatrészek. Az időszakos műszaki vizsgálatkor észlelni lehet a kopott gömbcsuklókat, kopott meneteket és a lazuló csavaranyákat.

10 másik esetben szintén a futómű körül volt szükség országúti javításra, amelyek között épp úgy szerepelt rugótörés, mint kerékagy-csapágy hiba.

14 kocsinál a sebességváltó mondott csütörtököt egy-egy szombaton, illetve vasárnapon, bonyodalmat okozva az országúton. Nem a fogaskerekeknél, inkább a könnyebben hozzáférhető kapcsolórudazatoknál kellett beavatkozni a szerszámokkal, mert a már régebben laza karok lehetetlenné tették a sebességváltást.

18 alkalommal részben a kocsi alá bújva, részben a motor mellé hajolva, a levált, letörött kipufogócsövet, illetve dobot kellett rendbehozni. Ne felejtsük el: a törött csővel járó kocsi nemcsak iszonyú lármát okot, hanem tűzveszélyes is.

21 indítási zavarral küzdő autótulajdonost segítettek ki a bajból. Többnyire furcsa esetekről volt szó, hiszen a szabványos gyújtási hibákat, üzemanyagellátási problémákat még külön említjük.

25 olajfolyásos motort, sebességváltót, differenciált javítgattak a múlt nyári szezon idején az Autóklub országúti szerelői. Tömítések, kartercsavarok pótlásával oldották meg a munkák legnagyobb részét.

28 vízcsövet, vízszivattyút is gondozásba vettek, hogy biztosítsák a megfelelő hűtést az út folytatásához. Fáradt, kiszáradt gumicsövek, öreg bilincsek, tömítőgyűrűk miatt vált szükségessé a gyors beavatkozás.

31 benzinszivattyú, más néven AC-hiba javítására is sor került. Részben a membrán, részben a tömítés, illetve a mozgatórugó cseréjével orvosolták a hibákat.

38 kocsival a gázpedál és a porlasztó közötti bowden, valamint a kuplung-működtető huzal szakadása, lazulása miatt álltak le. Egy-két esetben csupán újbóli bekötéssel már rendben is volt minden, de többnyire a végletekig megkopott szálú huzalt kellett újjal pótolni.

66 gumidefektről is beszámol a jelentés, de azt, hogy hány jónak számító tömlő és hány agyonfoltozott engedte ki hirtelen a levegőt, nem jegyezték fel. Tény, hogy a defektveszély majdnem egyformán fenyeget minden fúvott abroncson.

88 szakadt ékszíjat kellett pótolni, és ezzel kapcsolatban megjegyezni, hogy mindegyik már jóval az elszakadás előtt megérett a cserére. Jelezte ezt a sok kirojtosodott szál.

91 más-más jellegű fékhiba miatt állították meg a sárga kocsik szerelőit az említett időszakban. Fékcsőlazulás, csőtörés, szivárgás, fékmelegedés és még sokféle hiba került javításra az országút szélén.

106 kocsinál karburátor-rendellenesség okozott teljes üzemképtelenséget, illetve bizonytalan motor-működést. A sohasem tisztított benzintankok, az iszapos szűrők, a barkácsolt fúvókák okozták a legtöbb bajt.

187 autó elektromos berendezése, világítási hálózata szintén sürgős segítségnyújtást igényelt. Főként izzó- és kábelcserék, biztosíték-pótlások adták az orvoslást.

208 esetben kizárólag gyújtási, főként gyújtógyertya-zavarok bénították meg az országúti segélyszolgálathoz került kocsikat. Legtöbb gyertyazárlat a kétüteműeknél mutatkozott.

*

A motorosoknak nyújtott segítségről szóló kimutatásban is 101 gyertyahibáról írnak, de ezenkívül még 169 alkalommal javítottak a múlt szezonban különféle motorkerékpár-betegségeket az Autóklub sárga kocsijainak szakemberei. Ezúton is köszönetet mondunk fáradozásaikért, leleményességükért, és az ő tapasztalataik egyben tanulságul szolgálhatnak az idei túraidényre.