A forgalomban lévő Ikarusokhoz csereszabatos hathengeres, soros, fekvő D10 UT S típus

Sok és jogos bírálat éri a hazai autóbusz-állományt amiatt, hogy telefüstölik az országot. A forgalomban lévő motorok legtöbbje ma túllépi a megengedett határértékeket. A „gazdasági vasfüggöny” szétporladásával lehetőség nyílt arra, hogy Magyarországon is az elérhető legkorszerűbb alkatrészeket – elsősorban befecskendez rendszereket – alkalmazzanak a motorgyártók. Ennek köszönhetően, valamint hároméves fejlesztőmunka eredményeképpen az Autóipar Kutató és Fejlesztő Vállalat, valamint a Rába Rt. közös munkájaként elkészült az új magyar motorcsalád, a D10-es.
A környezetbarát motorcsalád teljesen új égéstérrel rendelkezik, és minden típusa turbótöltött, egyes típusai levegő-levegő visszahűtéssel készülnek. E típusok sorozatgyártása 1993-ban indul. A Rába D10 motortípusai kielégítik a 91/542/EEC és az EGB49 (02 módosítás) – ún. EURO1 – emissziós határértékeit. Az 1993. évi új Ikarus autóbusztípusok már ezekkel a fejlesztett motorokkal készülhetnek. Az Ikarus által beépített próbamotorral egy autóbusz jelenleg végzi az 50 000 kilométeres tartampróbát a Rába bécsi próbapályáján. Figyelembe véve azonban a mintegy 18 000 darabból álló magyar városi és városközi autóbusz-állományt, ezek cseréje meglehetősen hosszú időt igényel. Ezért a Rába az Autókuttal közösen egy gyors, radikális és költségkímélő megoldást ajánl az említett probléma kiküszöbölésére. A Rába D10 motorok kifejlesztésének tapasztalatai alapján kész átalakítani a forgalomban lévő D2156 típusú szívómotorokat módosított, elfogadható emissziójú változatra.

A Magyarországon üzemelő autóbuszok nagy része alkalmas az átalakításra. A járműállomány lecserélésére korszerűbb, a levegőt kevésbé szennyező autóbuszokra az igen nagy költségek miatt megoldhatatlan, és – a Rába átalakítási programjának köszönhetően – nem is szükségszerű. A főjavítás keretében történő átalakítás a Rába motorfőjavító üzemében elvégezhető, a vállalat a főjavításra felkészült. A szakszerű átalakításra csak a Rába főjavító üzeme képes, mivel a szükséges utánmegmunkálások a Rába motorgyárának berendezésein oldhatók meg kifogástalanul. A D10 motorok minden lényeges alkatrésze neves európai beszállítótól származik. Az átalakított motorok kielégítik a meglévő autóbuszok hajtáslánca által támasztott követelményeket. Az átalakítási költségek alacsony szinten, mintegy 600 ezer forint körül tarthatók.
Az átalakított motorok is teljesítik az EURO1 határértékeket, az NO kivételével. Ez is csak minimálisan tér el a jövőre életbe lépő normától (előírás: 9,0 g/kWh). Egyidejűleg csökken a CO-emisszió is, mivel a motor hatásfoka javul. A hatásfok javulás következtében a fajlagos tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése mintegy 10%-ot tesz ki. A koromkibocsátás mennyisége motoronként és évente hozzávetőlegesen 400 kg-mal csökken! A mérési adatokból megállapíthatóan a füstcsökkenés 80-90%-os. Ezt igazolják a BKV-nál 1992. április óta szerzett eddigi üzemeltetői tapasztalatok. A BKV szakemberei, gépkocsivezetői véleménye szerint, az átalakított motorral szerelt autóbusz jól gyorsul, hamar eléri az utazósebességet, és kiválóan alkalmazkodik a városi forgalomban megkívánt igényekhez. A busz gázolaj-felhasználása igazolja az előzetes várakozásokat. A motor eddig mintegy 10 ezer km-t futott, és motorolaj-utántöltést nem igényelt. Eddig semmiféle meghibásodást nem észleltek. A motor egyáltalán nem füstül – hidegen sem – és zajszintje műszeres vizsgálatok és szubjektív megítélés alapján is alacsonyabb a szokásosnál.

Globális környezetvédelmi együttműködés van kialakulóban, melynek keretében a gazdagabb országok anyagilag is támogatják a környezet megóvását szolgáló programokat. Olyan projekteket kutatnak fel és választanak ki anyagi támogatásra, melyek megfelelnek az általuk támasztott valamennyi kritériumnak. A Rába, az Autókut és a BKV közös programjavaslata valamennyi követelménynek megfelelt. A motorok életében eddig is fontos állomás volt a főjavítás, amely meghosszabbítja élettartamukat. A program keretében csak azokat a motorokat alakítják át, melyek generáljavításra megértek. A pénzügyi és megtérülési ráta egyaránt 15%. Mindezek alapján a Phare Programiroda a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztériummal egyetértésben azt javasolta, hogy a kísérleti projektbe három város (Győr, Pécs és Budapest) legyen bekapcsolva, az első lépésben 50-50, azaz 150 autóbusszal. A Pharénak az átalakításokhoz történő hozzájárulása 150X 3000 ECU, emellett finanszírozzák a projektmenedzselést is, amivel az Autókutot bízzák meg.
Amennyiben ez év őszén megkezdődnek a motorátalakítások, 1993 februárjában értékelik az első hónapok eredményeit, s ezek kedvező értékelése esetén tovább folytatódhat a motorátalakítási program. A Világbank – a kísérleti projekt sikere esetén – érdeklődést mutat egy nagyobb beruházás finanszírozása iránt, főként az üzemanyag-fogyasztás csökkentése miatt.

M.J.

A D10 T LL hathengeres, soros álló motort a nagyobb fokú környezetvédelem érdekében Intercoolerrel is ellátták