Szemben a nyugat-európai tendenciával – ott az első félévben a tavalyihoz képest csupán 0,3 százalékkal kevesebb, szám szerint 7,81 millió személygépkocsi kelt el -, Magyarországon egytizedével kevesebb új személygépkocsit adtak el az előző év azonos időszakához képest. Ez darabszámban kifejezve éppen ötjegyű esést jelent.

Tömegciki

A színfalak mögé pillantva kiderül, elsősorban a Chevrolet (ex-Daewoo), a Fiat, a Peugeot és a Renault forgalma esett. Mégpedig nem is kevéssel, egyenként több mint harmadával gyengébb első félévet produkáltak idén, mint a tavalyi első hat hónapban. Együtt szám szerint majdnem annyit veszítettek, mint az egész honi piac. A Chevrolet-nál a Matiz-váltás okozott fennakadást, bár a Kalosért sem tolongtak a vásárlók. A Fiatnak – amely autógyárként immár nyereséges – idehaza egyelőre nem jött be a dízelakció, míg a Peugeot és a Renault bukdácsolásának oka tulajdonképpen rejtély. Nem kell a magyarnak a tömegmárka? Ez így ebben a formában nem igaz, mert például a Skoda és a Ford egy hangyányit még javítani is tudott, az Opel lényegében stagnált, míg a Suzuki jelentősen erősített. Igen, a Suzuki az új Swift – amely kapásból felzárkózott az Ignis mögé – révén annak ellenére fel tudta pörgetni az üzletet, hogy a Wagon R+ egy ideig eltűnt a márka szalonjaiból.

Varázslók

Az „igazi” japánok között az idei első hat hónapban egyetlen nagy nyertes vagy vesztes sem volt. Kivételt közülük csak az ínyencek kedvence, a Subaru képez, persze, árnyalja a képet, hogy a tavalyi félévvel összevetve a nyolcszoros forgalom is mindössze 109 darabos értékesítést jelentett. A dél-koreai Kia, amely idén világszerte 1 millió autó exportálására tett fogadalmat ez év elején, ugyancsak jól szerepelt nálunk, 55 százalékos javulást jegyezhettek fel. Az évekkel ezelőtt még szinte ismeretlen gyártó mára tényezővé vált. A Kia Magyarországon Európa nagy részéhez hasonlóan a középmezőnybe küzdötte fel magát, s a Picanto a vezérmodellje. A Sorento terepjáró népszerűsége viszont a kezdeti időkhöz képest süllyedt, igaz, ezt kompenzálta a Sportage. Mindazonáltal a Kia-eladások további felfutása prognosztizálható, a hamarosan érkező alsó-középkategóriás új Rióhoz – globálisan és magyar viszonylatban egyaránt – nagy reményeket fűz az autóipar varázslója.

Elitizmus

Az új autók hazai piacának általános visszaesése ellenére tovább tart a prémiumszegmens konjunktúrája. Hihetetlen, de mégis igaz, ebben a bőven tíz millió forint feletti alapárú Volkswagen Touareg is szerepet játszott, több olcsóbb BMW-t és Audit megelőzött, s nem mellékesen az összes SUV-t is lehagyta! Apropó, BMW! A bajor gyártó sem panaszkodhat magyarországi leányvállalatára, az eladások szárnyaltak, 2004 első feléhez képest több mint kétharmaddal emelkedett az új BMW-k száma. Szintén fejlődött az Audi és a Mercedes, míg a Volvo a tavalyi formáját hozta. A drága, jó minőségű, luxusközeli gyártmányokra vonatkozó kimutatások ékes bizonyítékai annak, hogy egyre szélesebb a tehetősebb réteg az országban. No meg annak, hogy a korábban jellemzően egyéni import útján, használtan bekerült nagy értékű limuzinok, terepjárók kora a végéhez közeledik. A gyári garancia és az új kocsiknál igen kedvező részletfizetési módozatok miatt potenciális vásárlóik egyre szívesebben látogatják a márkakereskedőket a drótkerítéses telepek helyett.

Osztályozó

A különböző, úgynevezett kommersz gépkocsi-kategóriákat vizsgálva megállapítható, hogy a minikre tovább lanyhult az eddig sem túl nagy érdeklődés. Az aktuális félévben felére zuhant az értékesítésük, ami ha nem is drasztikusan, de negatívan befolyásolta a számok alakulását. Hiánycikk volt a Matiz és a Wagon R+… A balhé nagy részét mindazonáltal nyugodtan rá lehet kenni a kisautókra. Minden második Magyarországon eladott új autó ebbe az osztályba sorolható, amelynek több mint 10 százalékos visszaesése az összveszteség mintegy 60 százalékát teszi ki. A nálunk sokak által családi autóként használt kicsik között nem ritka a 3 millió forintos vételár, ezért bizonyára sokan döntöttek úgy, némileg több pénzért ugyan, de eggyel nagyobbat kértek. Például a dömpingáron kínált, Classic II néven árusított Opel Astra G sorozatát, amely nem kis szerepet játszott abban, hogy a kompakt kocsik osztálya megmaradt a tavalyi féléves szinten. Féléves időszakra vetítve számottevő mennyiség, azaz 4-6 ezer darab az alsó-középkategóriás egyterűekből és a középkategóriás személyautókból fogyott még, igaz, mindkét csoport esett. A közepesek redukciója nem vészes, az alsóközepes buszok eladásai viszont az általánosságokon túl az erős imázsú újdonságok és a kis egyterűek térnyerése miatt csökkentek.

Általánosan

A piac egészét nézve az elemzők többsége úgy véli, a tizedrésznyi zsugorodás mindenekelőtt a lakosság romló fizetőképességének és az üzemanyagárak égbe szökésének a folyománya. Mindazonáltal a cégek üzletpolitikája, illetve a piacélénkítő hatású újdonságok hiánya sem hatott jótékonyan a dolgok menetére. Bodács Károly