Míg az abroncsok tekintetében az autósok többsége rendelkezik egyfajta piaci tapasztalattal, addig a könnyıfém keréktárcsákkal kapcsolatban szinte semmilyen, vagy csak nagyon hiányos ismereteink vannak. Ma egy hagyományos méretı könnyıfémfelni (14, 15 colos) ára körülbelül annyi, mint a rá való abroncsé, de ez a költség a nagyobb méretekben sem tér el jelentősen. Érdekes példa, hogy a japán típusoknál például a lemezfelni és a hozzá való dísztárcsa bekerülési költsége majdnem azonos a könnyıfémtárcsa árával.
Kétségtelen, hogy e kerekek elsősorban esztétikumnövelő tényezők az autón.

A sérült tárcsát úgynevezett hidegsajtoló gépbe fogják, amelynek segítségével helyére préselik a benyomódott részt A sérült tárcsát úgynevezett hidegsajtoló gépbe fogják, amelynek segítségével helyére préselik a benyomódott részt

Azonban a szépség csak az egyik tulajdonsága a felninek. Az előállításhoz szükséges precíz technológiának köszönhetően az alufelnik sokkal szívósabbak, mint a lemezből készült társaik, s bár törékenyebbnek tınnek, lényegesen nagyobb igénybevételnek is ellenállnak. Rossz beidegződés, vagy talán csak a múlt öröksége az, hogy télen automatikusan átváltunk lemezfelnire. Pedig a könnyıfém keréktárcsák a többszörösen rájuk égetett anyagok miatt teljes mértékben ellenállnak a sónak és a legdurvább vegyi anyagoknak (fékolaj, sav stb.) is, s eme tulajdonságukat még akkor sem vesztik el, ha olykor közelebbi ismeretséget kötnek a járdaszegéllyel. Meg kell azonban jegyezni, hogy a homokfúvással restaurált és utána lefényezett keréktárcsák már elvesztik felületi ellenálló képességüket.

A tárcsaagyon előforduló hibákat esztergapadon orvosolják A tárcsaagyon előforduló hibákat esztergapadon orvosolják

Amíg a gumik esetében rendelkezésünkre állnak legalább az abroncs falára felírt adatok, addig a felninél nincsenek ilyen fogódzkodók. A piac körbejárása kifejezetten hasznos ez esetben, nemcsak azért, mert tisztában leszünk az árakkal, hanem azért is, mert ilyenkor döbbenünk rá, hogy tömérdek típus található ebből a termékből. Ez persze elbizonytalaníthatja a vásárlót, de nagyot nem tévedhetünk, mert a számos márka ellenére is csak alig több mint tizenöt olyan cég létezik, amelyik könnyıfém keréktárcsákat gyárt.
Vásárláskor az ár és a külcsín mellett óhatatlanul is kérdés lehet a felni javíthatósága. A hó vagy a latyakos úton megbúvó kátyú deformációt, esetleg törést is okozhat. Míg a lemezfelni esetében az egykor bevált „kétkalapácsos kovácsolás” mıködött, addig a könnyıfém keréktárcsánál ez csődöt mond. Az ütés által oválissá vált, vagy kitört darab(ok) esetén sem kell kukába dobni a sérült felnit. Van néhány olyan jó szakmıhely, ahol megfelelő módon tudják orvosolni ezt a problémát. A szakszerıen megjavított felni kifogástalan állapotba hozható.

Az ilyen jellegű sérülést elvileg tilos javítani Az ilyen jellegű sérülést elvileg tilos javítani

Ez esetben persze szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy a javításkor sérül a tárcsa bevonata, így annak karbantartására időnként gondot kell fordítani.
Végül egy hasznos tanács: ha elszántuk magunkat arra, hogy felöltöztessük autónk kerekét, a biztonság kedvéért ne felejtsünk hozzá kerékőrt is vásárolni.

Cikkünk elkészítéshez Ficsór János, a Ficsór Autóház tulajdonosa nyújtott segítséget.
A keréktárcsa javítását illusztráló képeinket a Joób Felniklinika mıhelyében készítettük