Vagy kifogytak az ötletekből, vagy a főnökség utasítására cselekedtek a Volkswagen formatervezői, amikor elkészítették az új Jetta ruháját. Mással nem nagyon magyarázható, miért hasonlít az autó annyira a nagyobb és drágább Passatra. Bár, az igazat megvallva, az átfedés földrajzilag nem is olyan jelentős.

A Volkswagen Jetta Európában csak egy résmodell, amelyből régiónk kivételével alig adnak el számottevő mennyiségben, mivel karosszériája kevésbé praktikus. Ugyanez igaz a Passatra is, amelyből a vásárlók túlnyomó többsége a kombit választja, hatalmas méretű és jól pakolható csomagtere miatt. Arról nem is beszélve, hogy a Jetta kifejezetten az Egyesült Államok számára készült, ahol az alapváltozatban (2,4 literes soros öthengeres szívómotor) még mindig a Golf IV merev hidas hátsó felfüggesztése dolgozik. Az Európában alap független (Golf V, VI) futómű ott csak a GLi (kétliteres turbómotor, 200 lóerő) sajátja. Ott egyébként nem zavaró a Passathoz való formai hasonlóság, mivel odaát a Passat egy másik autó, közel öt méteres karosszériával.

Legkönnyebben a C oszlop formájából lehet megmondani, melyik lépcsős hátú Volkswagent látjuk Legkönnyebben a C oszlop formájából lehet megmondani, melyik lépcsős hátú Volkswagent látjuk

Adva van tehát egy autó, amelyből csak hébe-hóba adnak el egyet (Passat) lépcsős hátú karosszériával, és adva van egy, amelyet Nyugat-Európában szinte nem is ismernek (Jetta). E két autó igazából csak régiónkban konkurál egymással, azonban erre az apró területi átfedésre is odafigyeltek a Volkswagen stratégái, és a maguk eszközökkel gondoskodtak arról, hogy a vásárló indokoltnak érezze a Passat felárat.

Egyformák a külső tükrök Egyformák a külső tükrök

Nem meglepő módon a külső megjelenést tekintve a Jetta tűnik modernebbnek, az alapoktól újként tervezett karosszériáján nagyon sportos összhatást keltenek a vonalak, a pólós fényszóró például kifejezetten jól áll neki. Még a króm hiánya se zavaró, az a kevés, amit a hűtőrácsán visel bőven elegendő neki. Ezzel szemben a Passatnál csupa csillogás az autó orra, elvesztette ugyan a hatalmas hűtőrácsát, de a ködlámpa-menetfény körüli részen bepótolták a kieső krómmennyiséget.

Teleszkóp emeli a Passat (balra) motorháztetejét, a Jetta (jobbra) esetén izomerő, és pálca támaszt Teleszkóp emeli a Passat (balra) motorháztetejét, a Jetta (jobbra) esetén izomerő, és pálca támaszt

Az utastérben lehet tetten érni a különbséget, de ott se ránézésre, csukott szemmel lehet megállapítani, melyik autóban is ül az ember. A Passatban mindenfelé puha műanyagokat tapinthatunk, a Jettában épp csak oda és épp csak annyi puha műanyag került, hogy ne sebesedjen ki az ember könyöke, amikor az ajtókárpiton pihen. A másik érzés, ami a különbségről árulkodik a hátul ülők térdét érinti, szó szoros értelmében, az első ülések támlája mögött ugyanis érezhetően szűkösebb a tér Jettában, mint a Passatban.

Egyforma szín, egyforma felszereltség, és még a rendszámok is közel vannak egymáshoz. Majdnem mi is összekevertük a tesztautókat Egyforma szín, egyforma felszereltség, és még a rendszámok is közel vannak egymáshoz. Majdnem mi is összekevertük a tesztautókat

Nyugodtan kijelenthetjük tehát, hogy a legyen bérmennyire is hasonló megjelenésű a Volkswagen Jetta és a Volkswagen Passat, egymástól nagyon is jól megkülönböztethető autókról beszélhetünk. A bő egymillió forintos árkülönbséget meg az anyaghasználaton azzal is tudja indokolni a Volkswagen, hogy műszakilag fejlettebb cuccokat pakol a Passatba. Már amennyire egy hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó 2011-ben még technikailag fejlettnek számít egy dízelmotornál…