A megváltozott látási és útviszonyok között például a nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az évszakra leginkább jellemző karambolok. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos balesetek jó részét is. Egyebek mellett erről is beszélgettünk dr. Farkas Károllyal, a Magyar Autóklub régiós elnökével.
– Az egyik legnagyobb veszélyforrást a lehullott falevelekkel borított úttest, a lecsapódó pára és a nedvesség jelenti – mondta dr. Farkas Károly. – Ha az autó egy ilyen burkolatú útra téved,  a viselkedése abszolút megváltozik. Olyan, mintha jégre futna. Szinte teljesen irányíthatatlanná válik a gépkocsi. Szűkebb hazánkban több ilyen forgalmas útszakasz is akad. Ilyen például, ha Tatabányáról Tarjánon át haladunk Esztergomnak. Az erdős részeken, különösen a reggeli órákban számítanunk kell extrém körülményekre.
A szakember a köddel kapcsolatban is kifejtette a véleményét. Megjegyezte, hogy ebben az időszakban csak úgy és akkor érdemes előzni, ha azt is látja az autós, ahova a manővert követően vissza tud sorolni…
– Néhány év alatt jelentősen megszaporodott az autók száma megyénkben – említette a régiós vezető. – Ami önmagában is befolyásolja a közlekedés biztonságát. De a jelenlegi időjárási viszonyok között érdemes megfogadni: ne siessünk! Legyünk türelmesek! Emellett van egy magánvéleményem. Szerintem, az utakon hajtó járművek 10–15 százalékának nincs, vagy lejárt a műszaki vizsgája, illetve annyira lepukkant állapotban van, hogy kvázi időzített bombának tekinthető, ha szembe jön velünk…
tel2Az autósok többsége a télre történő felkészülés leglényegesebb elemének a nyári gumi télire váltását tartja, nem is alaptalanul. Az egyik tatabányai gumiszervizben október óta jelentősen megnövekedett a forgalom. A cég vezetőjét, Bikás Józsefet is éppen centrírozás közben találtuk.
– Mondhatnám, aki most „téliesít”, az a huszadik órában van – jegyezte meg a szakember. – Nálunk a huszonnegyedik órát az jelenti, amikor leesik az első hó… A nagyüzem október elején kezdődött. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ezt követően már kánikulával aligha számolhatunk, és az úttest sem melegszik már fel annyira. Nem véletlen, hogy ez a műhelyünkben is az az időszak, amikor szinte holtidő nélkül dolgozunk. Amikor ugyanis a napi átlaghőmérséklet már nem haladja meg a hét Celsius-fokot, akkor mindenképpen érdemes feltetetni a téli gumikat. Mert ugye tudjuk, nem csak elindulni kell, hanem megállni is…

Mit bír a téli gumi?

Bikás József kiemelte, hogy nem hisz a szuperabroncsoknak kikiáltott gumikban. Fontos a jó gumi, de legalább annyi múlik a járművezetőn is. Egyes vélemények szerint hat évente illik a téli gumit is leváltani. A szakember úgy ítéli meg, hogy mivel mostanában jóval kevesebbet használják az emberek a saját autójukat, ezért egy téli gumi – éves szinte – maximum 5–6 ezer kilométert fut. Így a gumiabroncs élettartama, megfelelő tárolás esetén, 8–10 év is lehet, amíg még biztonságosan használható.

Fotó: Berán Dániel, Petrik József

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!