A korábbi évekétől eltért az idei személyautó-behozatal. Mind a használt, mind az új autók importforgalma hektikusan alakult, ami főként a februárban bevezetett, majd május 13-án módosított regisztrációs adónak köszönhető. Az év első heteiben ugrásszerűen megnőtt az importálók kedve, félve az új adónem kedvezőtlen hatásaitól, sokan előre hozták vásárlásaikat. Főleg a pánikban lévő használtautó-kereskedők hoztak be szinte számolatlanul gépkocsikat.

Februárban alig érkezett szállítmány. A piac áprilistól kezdett újból magára találni, azóta viszonylag kiegyensúlyozott a kép, a májusi csatlakozás óta kifejezett élénkülés van.

Ám beigazolódni látszanak a használtautó-kereskedők korábbi borúlátó jóslatai: az elmúlt fél évben drasztikusan visszaesett a külföldről behozott, másodkézből származó személyautók száma. Amíg tavaly január és június között több mint 23 ezer gépkocsit importáltak, az idén alig több mint 12 ezret. Június némi bizakodásra adhat okot: a tavalyi 3300-zal szemben idén 2300 külföldi használt autót helyeztek nálunk forgalomba.

Szakértők hangsúlyozzák: nem könnyű statisztikákat készíteni, legalábbis olyanokat, melyek összevethetők korábbi adatokkal, mert az uniós csatlakozás miatt számos körülmény megváltozott. Így a pénzügyőrök már nincsenek ott az uniós határokon, május elsejétől az EU-ból érkező szállítmányok kikerültek a vámhatóság látóköréből. Az is torzít, hogy a behozatal, a regisztrációs adó megfizetése és a tényleges forgalomba helyezés időben akár több hétre vagy több hónapra is elválhat egymástól.

Az új autók behozatalában némi forgalombővülés is kimutatható. Az első hat hónapban 89 ezer új autó forgalomba helyezése vált lehetővé, a tavalyi 77 ezerrel szemben. Ám figyelembe kell venni, hogy a vámosok statisztikái május óta a belföldön előállított – tehát a Suzuki – gépkocsik forgalmazását is tartalmazzák. Ez utóbbi egyébként, mint Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. PR-vezetője lapunknak elmondta, májusban 2419 volt. A fél év utolsó hónapjában a korrigálatlan érték megközelítően 17 600 volt, ebből 1950-et tett ki az Esztergomban gyártott és a nagykereskedelemnek átadott autók száma.

A gépkocsi-beszerzési források nem változtak. A legkedveltebb országok közé tartoznak: Ausztria, Németország és a Benelux államok. Svájc viszont mintha veszített volna korábbi pozícióiból.