Egy szép kerek szám elérése alkalmat ad az értékelésre. A rendszerváltás után elsőként az Opel létesített gyárat hazánkban. Mindkét félnek új volt a helyzet, de a szentgotthárdi üzem életerős kezdeményezésnek bizonyult, egyre fokozza termelését, szerepét, és már éppoly fontos a márkának, mint a magyar gazdaságnak.

A nyolcmilliomodik szentgotthárdi motor egy új generációs, 150 lovas, alumíniumblokkos 1.4 Turbo erőforrás A nyolcmilliomodik szentgotthárdi motor egy új generációs, 150 lovas, alumíniumblokkos 1.4 Turbo erőforrás

Létérdeke, hogy simán és hatékonyan menjen a termelés, többek között az itteni jelenlétének köszönheti vezető szerepét a magyar személyautó-piacon. A városnak és tágabb környékének a pillanatnyilag 1500 munkahely nagyon fontos, és ezek számát további 500-zal akarják növelni hamarosan, sőt a duális szakképzéssel a vállalat maga is hozzájárul az utánpótlás kineveléséhez. Az pedig ma már közhelynek számít, hogy húzóágazattá lett az autógyártás. Ilyen összefüggésekben számít jelentős mérföldkőnek az a 8 millió darab, reális becsléssel 800 millió lóerőnyi teljesítmény kifejtésére képes motor, amely eddig elhagyta a gyártósort, hogy az Opel európai összeszerelő üzemeiben, valamint Koreában és az Egyesült Államokban építsék be őket.

Az Opel 2018-ig 27 új modellt, illetve 17 új motort hoz forgalomba, és a motorújdonságok többségét Szentgotthárdon állítja elő.

20-féle benzin, és dízelmotort produkálni korántsem egyszerű. Erre szolgál a világ egyik legfejlettebb motorgyára, a Flex üzem. Sok motorgyárat láttam már, de ez mindet felülmúlja rugalmasságával. Természetesen számítógépes rendszer irányítja az egészet. Legjobban az ellenőrzés gyakorisága, alapossága, műszaki megvalósítása és a legapróbb részletekbe menő dokumentálása fogott meg. Szinte minden munkafázis után precíz műszerek mérnek be valamennyi méretet, vizsgálják a felületi minőséget, vagy éppenséggel a folyadékvezető furatok átjárhatóságát, illetve a motor tömítettségét. Vissza lehet követni, hogy milyen nyomatékkal húztak meg egy-egy csavart, vagy milyen hőmérsékletnek tettek ki alkatrészeket. Érdekesség az úgynevezett „kit rendszer”: lapos műanyag-ládába pakolják össze az egy-egy motorba kerülő alkatrészeket, és a láda pontosan találkozik a szalagnál az adott blokkal, így kizárt a tévedés. Újszerű technológiával dolgozó forgácsoló gépek és robotok mellett sok feladatot végeznek el emberi kezek – és egyre több a kvalifikált szerelők között a nő. Alaposan, odaadóan dolgoznak, és képesek nagy figyelmet fordítani a részletekre.

A fél kilométer hosszú technológiai sort két óra alatt járja végig például egy dízelmotor, s nyolcvanan dolgoznak rajta. Az ütemidő 49 másodperc – ennyi időnként jelenik meg egy-egy motor a szalag végén –, de ezt a nyári leállás után csökkenteni fogják. 580 ezer darab az idei terv, ennek teljesítéséhez több műszakos termelés és tökéletes összehangoltság szükséges. Aki új Astrát vesz majd, biztosan tudhatja: az ő autójában magyar motor dolgozik.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!