Magyarországon 13,7 év a személyautók és 3,5 tonna alatti kisteherautók átlagéletkora, ami jelentősen elmarad az Unió 9,7 éves átlagától, és egyhamar javulás se lesz, hiszen a használtautó-behozatalnak a kétharmada 13 év feletti autókat jelent. Lényegében megszűnt az autóhitelezés, a finanszírozó cégek a különféle lízing konstrukciók felé terelik a vásárlókat, 70 százalék a céges vásárlások aránya, a magánvásárlók lassan térnek vissza az újautó-piacra, hiszen ez a vásárlói réteg a használtpiac felé mozdult el az utóbbi időben.

2016 folyamán 96 555 darab személyautót és 21 333 darab 3,5 tonna alatti haszonjárművet helyeztek újonnan forgalomba Magyarországon, a re-export (azaz pár hét után forgalomból kivont járművek) levonása után 81 110 személyautó és 18 781 kisteherautó marad, 99 891 járművel hajszál híján elmarad a százezres lélektani határtól a tényleges forgalomba helyezés. A használtpiac is bővült, 142 002 személyautó és 13 706 darab haszonjármű gyarapította a hazai állományt. A 2017-es évre további bővüléssel számol az MGE, a bruttó 117 888 darab után idén 124 000-es bruttó értékesítéssel számolnak, azaz nettóban (re-export számokkal korrigálva) meglehet majd a százezres újautó-értékesítés.

A motorkerékpár-piacon volt ugyan egy 6 százalékos növekedés, de a válság előtti 2006-os rekordévnek így is csak a 23 százalékán van a piac. Regisztrált járművekről beszélünk, hiszen csak ezekről van megbízható nyilvántartás, a rendszám nélküli járművek (50 cm3 alatti robogók, krosszmotorok, ATV-k) még egyszer ennyi járművet jelent. Nem sikerült megvalósítani az MGE szándékát, hogy lássák el rendszámmal vagy legalább a KGFB meglétét igazoló plakettel az ilyen járműveket. De nem is ez a legnagyobb akadálya a fejlődésnek, hanem a magyar állam mulasztása. 2017 január elsejétől már csak Euro 4-es motorkerékpárokat lehet forgalomba helyezni, az importőrök által használt elektronikus KÖKIR rendszer azonban nem képes ezt kezelni. Emiatt most minden egyes motorkerékpárt el kell szállítani egy vizsgabázisra, ahol végigmegy a soron a jármű, majd hosszas adminisztráció után bekerül az adatbázisba, aztán következik a visszaszállítás és az átadás az ügyfélnek – ez jelentős többletterhet ró a motorkerékpár értékesítőkre. Úgy tűnik nem ment zökkenőmentesen az NKH beolvadása a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba.

A nagy haszonjárművek piacán a régiónkból egyedül nálunk csökkentek az eladások, ebben szerepe lehet annak is, hogy új tulajdonos van a legnagyobb szállítmányozónál, akik a flotta életkorát megnövelik a jelenlegi 2 évről 3,5-4 évre, azaz évente csak fele annyi járművet vesznek. Az autóbuszoknál a 411 darabos regisztráció közel sem elég ahhoz, hogy megállítsa vagy lelassítsa a 16 éves átlagéletkorú flotta öregedését. 2017-ben is stagnálásra számít az MGE ezen a téren, nem is annyira az anyagiak, sokkal inkább a sofőrhiány miatt. Kevés fiatal akar kamionsofőr lenni, ráadásul a robottechnológia rohamos fejlődése miatt életpályamodellt se érdemes készíteni ennek a szakmának.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!