Eördögh Csaba, a Chrysler-, Jeep-, Subaru-importőr Emil Frey Kft. ügyvezető igazgatója ehhez hozzátette: a minél nagyobb motorokat keresik az ügyfelek. Aradi Géza Porsche-márkaigazgató példaként hozta fel, hogy a 20 millió forintnál olcsóbb Boxter sportkocsit nemigen lehet eladni: a vevők igénylik az extrákat.

Ezt a tendenciát erősíti meg az MB-Auto Magyarország részéről Hesz Tamás: a Mercedes zászlóshajói, az S osztály modelljei közül az 5 literes benzines és a 4 ezer köbcentis turbódízel kivitelek – tehát a legnagyobbak – kapósak. Míg a csupán 3200 köbcentis turbódízellel ellátott legolcsóbb S-Klasséért nincs tülekedés.

A Mercedes-képviselet az E-Klasse családból csupán a gazdag felszereltségű kiviteleket számítja a prémium szegmensbe, s az E-Klasse az MGE összesítésében is csak a nagy autók között van, akárcsak az Alfa Romeo 166, az Audi A6, valamint a Jaguar S-Type, a Rover 75, a Peugeot 607, a Saab 9-5 és a Volvo V70-es, S80-as modellek. A stuttgarti márka importőre azzal indokolta felosztásukat, hogy Németországban egy 2 literes E osztályú kocsi nem számít luxusnak. Jóval inkább az S osztály, akárcsak nálunk.

Az euró árfolyamától függően mintegy 70 millió forintba kerülő Lamborghini ugyan szinte önmagát adja el, a márkanév azonban ebben a kategóriában kiemelkedően fontos szerepet kap, és úgy látszik, nem sikeresek a kevésbé jó nevű márkák belépési kísérletei a felső prémium kategóriába.

Ezt látszik alátámasztani, hogy a Volkswagen Phaeton nem nagyon fogy, noha a VW konszern aztán mindent beletett ebbe a modellbe is, egészen a 12 hengeres, 6 ezer köbcentis motorig. Nem véletlen, hogy a Toyota például Lexus márkanéven hozza forgalomba a luxusigényeket kielégítő járműveit, amelyek importját tavaly kezdték meg.

A prémium terepjáró kategóriában figyelemre méltó az új beszállónak számító Lexus RX 300, a Porsche Cayenne és a Volvo XC90 modell 20, 42 és 80 darabos eladási eredménye nyolc hónap alatt, azzal együtt, hogy amíg a Volvo és a Lexus induló ára 14,3, illetve 15 millió forint, addig a legolcsóbb Cayenne, az „S” 21 millió forintba kerül, a turbó változat pedig 35 milliótól kapható.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) eladási statisztikája a magasabb kategóriákban jóval kisebb számot mutat, mint a Belügyminisztérium forgalomba helyezési kimutatása, mert a szürkeimport nem egy márka esetében meghaladja a „tiszta” járművek 4-5-szörösét, és különösen a prémium terepjárókat érinti. A szakma tapasztalatai szerint ügyes vállalkozók nagy mennyiségű luxuskocsit vásárolnak külföldön, mivel az EU-csatlakozással nálunk is bevezetik a regisztrációs adót, ami jelentősen olcsóbbá teszi a nagy motorral ellátott autókat.

Amint Győző Gábor, az MGE elnöke a Világgazdaság számára összefoglalta, a regisztrációs adó a fogyasztási adó helyébe lép, ám attól eltérően nem a számlaérték határozza meg. A fogyasztási adó jelenleg 1600 köbcentiig 10, a fölött a 20 százalékos, a regisztációs adó azonban csak a hengerűrtartalomtól függő állandó öszszeg. Miután a fogyasztási adó a vámértéktől függ, a szürkeimportőrök haszna jelentősen csökkenni fog a regisztrációs adó bevezetésével. Ugyanakkor a nagyobb hengerűrtartalmú autók fogyasztói ára is esni fog: a regisztációs adó révén a 33,6 millió forinttól kapható Jaguar XJ Super V8 több mint 2 millió forinttal lesz olcsóbb – mutatott rá Semsey Lajos, Jaguar Hungary ügyvezető igazgatója.