Az első Dacia-gyár 1968-ban kezdte működést, bár ez inkább összeszerelő üzem volt, hiszen az összes alkatrészt Franciaországból, a Renault-tól importálták. Így nem meglepő az sem, hogy az első modell, az 1100-as csak emblémájában különbözött az R8-astól. Ezt követte az 1300-as, amely szintén egy Renault-ra, a 12-esre hajazott, de nem egyezett meg vele teljes mértékben. A románok ugyanis nem bírták kivárni, míg Franciaországban végeznek a típus fejlesztésével, így némi módosítással kezdték meg a másolt autó szériagyártását. Zsákutcának bizonyult a Dacia 2000 fejlesztése (az R20-as másolata), mert az állami hivatalnokoknak és a hírhedt elnöknek, Nicolae Ceausescunak szánt autó nem aratott sikert felsőbb körökben: inkább jártak Mercedesszel, mint a saját autógyártásuk csúcsának számító modellel. Az áttörést a nálunk is igen népszerű 1310-es, illetve ennek különböző változatai jelentették, legalábbis mennyiségben. Ekkorra ugyanis a Dacia rossz minőségéről már legendák keringtek. Ahogy a Renault fokozatosan kivonult a gyárból és egyre kevesebb alkatrész érkezett Franciaországból, úgy csökkent az autó addig sem túl fényes nimbusza.

Fordulópont

A franciák mégsem írták le teljesen a Daciát, amit mindennél jobban bizonyít, hogy mára a cég 99, 3 százalékát tulajdonolják. A Logan ennek az 1999-ben kezdődött tranzakciónak a gyümölcse, méghozzá meglehetősen édes gyümölcse. Az anyavállalat eddig 489 millió eurót fektetett a modernizálásba, s a fejlesztéseknek még nincs vége. A gyár már jelenlegi állapotában is megfelel az európai normáknak, az alkalmazottak a Renault-csoport más gyáraiban is alkalmazott munkamódszerekkel dolgoznak. Időközben számuk tizenötezerrel csökkent, október végén nagyjából tizenkétezren vehették fel bérüket, kb. 160-200 eurónak megfelelő lejt, amit különböző juttatások egészítenek ki. A magyar viszonylatban alacsonynak tűnő összeg Romániában tisztes megélhetést biztosít, s érdemes megemlíteni azt is, hogy a Dacia-gyárban dolgozni manapság rangot jelent. A Renault az elmúlt 5 évben 1,25 millió órányi képzésben részesítette a gyár dolgozóit, akiknek átlagéletkora 36-37 évre csökkent. Magas a nők aránya, a gyengébbik nem a teljes kollektíva 32 százalékát teszi ki. Szinte minden munkafázis vezetői között találhatunk az anyavállalattól érkezett szakembereket is. A jelenlegi kapacitás napi 750 darab autó, ebből 680 a Logan és 70 a korábbi Dacia alapjaira épülő Pick-up. Ezt a termelékenységet három műszakban érik el, a gyár szombaton sem áll le, kétpercenként gördül le a szerelősorról egy új jármű. A gépsorokat modernizálták, példás rend uralkodik a különböző üzemekben.

Ami első ránézésre talán furcsának tűnhet, az az automatizálás hiánya. Azonban éppen az európai normával mérve alacsony munkabér az, ami pillanatnyilag gazdaságtalanná tenné a magasabb szintű technológia bevezetését. A robotok hiánya viszont nem jelent gyengébb minőséget.

Csupán arról van szó, hogy nem gépek teszik a présgépek alá a lemezeket, nem robotkarok hegesztenek, vagy mondjuk nem géppel emelik helyére a műszerfalat. Minden egyes fázist szigorú, a Renault–Nissan Szövetségtől átvett minőségellenőrzés követ. A közel 3 négyzetkilométeren elterülő komplexum ad helyet még azoknak a csarnokoknak is, ahol a nem Daciába gyártott sebességváltókat, illetve dízelmotorokat gyártják. Ezekkel az egységekkel a Renault különböző modelljeiben találkozhatunk, az aggregátot, a K9-es jelzésűt például a Kangoo motorházfedele alatt láthatjuk viszont. Utóbbiak gyártása is azt példázza, a Renault-nál már hisznek a román minőségben.

A gyártól néhány száz méterre épült fel a világ eddigi legnagyobb autóipari logisztikai egysége a CKD (completely koncked down) készletek tárolására. Innen látják el fődarabokkal és alkatrészekkel a marokkói, a kolumbiai és az orosz összeszerelő üzemeket. A gigantikus méretű csarnok ma 35 ezer négyzetméteres, jövőre pedig újabb 25 ezer négyzetméterrel bővül, felkészülvén az iráni és indiai gyártásra is. Az év végéig a gyár fő termékét, a Logant 35 országban árusítják majd. Két év múlva tervezik az egyterű modell bevezetését, 2010-re pedig egymillió darabos gyártáskapacitással számolnak a Daciánál.