Az elmúlt hónapban mindössze 5953 új gépkocsit helyeztek forgalomba, míg egy évvel korábban 12 492 kapott rendszámot. A nagymértékű visszaesés ugyanakkor átrendezte a márkák sorrendjét is, hiszen a hagyományosan piacvezető Suzuki a harmadik helyre szorult, 71 százalékot meghaladó eladáscsökkenéssel. A piac átlagával ellentétben a Suzukit nem csupán a pénzügyi válság és a korábbinál összehasonlíthatatlanul nehezebben megítélt hitelek rengették meg, hanem az is, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete már nem teszi lehetővé a nulla önerővel tíz évre adott hiteleket. Ráadásul az sem szokványos, hogy több Audi került forgalomba, mint Kia, és hogy csaknem annyi Mercedes kapott rendszámot, mint ahány Citroën.
Tegyük hozzá, a forgalom jelentős zuhanása akkor következett be, amikor csaknem minden márka 15–30 százalékos kedvezménnyel kínálja egyes modelljeit, hogy apassza meg sem mozduló készletét. Így például az Opel és a Chevrolet 30 százalékos árkedvezményt ad. A sort még december 11-én a Nissan nyitotta meg, szintén 30 százalékos engedménnyel, s annak köszönheti múlt hónapi eladásnövelését, hogy a decemberben megvett kocsi egy részének átvételét januárra kérték a vevők. Így a forgalmiban már más évszám szerepel, ez pedig majd az eladáskor sokat érhet.
Lapunk értesülései szerint ugyanakkor egyes márkák manipulálják a listaárakat, vagyis most magasabb összeget tüntetnek föl alapárként, hogy jobban mutasson a kedvezmény. Szakértők azt tanácsolják a vevőknek, próbálják megszerezni a néhány hónappal korábbi árlistákat.
A januárinál is nagyobb felfordulás várható a piacon, hiszen biztosra vehető az árak soha nem látott emelkedése az év derekára – mondja Reisz János, a Honda-képviselet ügyvezető igazgatója, hozzáfűzve: akinek még van pénze, most vegyen autót, mert ilyen olcsón még egyszer nem jut hozzá.
A forint erősödésére ugyanis nem lehet építeni, és belátható időn belül arra sem, hogy a kormány támogassa a tízévesnél idősebb gépkocsik cseréjét. A szakember szerint azért várható az autóárak emelkedése az év derekára, mert a mostani, még erős forintért vásárolt készlet kifutása után a szállítmányok már az új árfolyamon érkeznek be, ugyanakkor a gyári árak is emelkednek majd. A gyönge kereslet miatt a márkáknak finanszírozniuk kell eladatlan készleteiket és a gyárakat is a tervbe vett leállások alatt, valamint fizetniük kell beszállítóiknak a már beérkezett alkatrészekért. Emellett jelentősen csökkentették az idei termelési terveket, tehát a kisebb mennyiségben beszerzett részegységekhez, alkatrészekhez is drágábban jutnak, annak ellenére is, hogy beszállítóikat erőteljesen arra szorítják, közösen viseljék a terheket. A gyári árak emelkedése azonban még így is elérheti a 2–8 százalékot.
Az árnövekedés elkerülhetetlen lesz – vélekedik Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezetője is. A múlt havi piacesést annak tulajdonítja, hogy a tömegmárkák vásárlóinak nincs pénzük, illetve amennyi van, azt nem autóba fektetik. Másrészt az is látható, hogy a bankok nemigen sietnek hitelt adni: amíg egy éve csak a kocsik 25-30 százaléka kelt el készpénzért, addig mára megfordult a trend, most ilyen arányú a hitelre való vásárlás. A tavalyi 158 ezer után az idén 130 ezres piacot remélő Mazda is részt vesz a készletkiárusítási kampányban, amelyet a többi márkákhoz hasonlóan a gyár és a képviselet finanszíroz, de – amint az általános a piacon – a kereskedők is beáldozzák az árrésüket.
Persze a kereskedők is sokat veszítenek, hiszen korábban svájcifrank-alapú készletfinanszírozási hitelt vettek fel. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor szerint ma már annyi kereskedés van Magyarországon, amennyi 300 ezer gépkocsi eladását és karbantartását is kezelni tudná, ugyanakkor a piac ennek a felét sem éri el ebben az évben. Az erre a mennyiségre létrehozott márkakereskedői hálózat a hatalmas forgalomesés miatt munka és bevétel nélkül marad.
Miután a költségek – köztük a korábban felvett beruházási hitelek törlesztőrészletei – nem csökkentek, az autókereskedő cégek akár 40 százaléka is megszűnhet az idén. Igen sok vállalkozást hirdettek meg eladásra a közelmúltban, ám manapság csak a legjobb helyen lévő, nagy ügyfélkörrel rendelkező egységek számíthatnak vevőre. Az is látható – mondja a Gémosz elnöke –, hogy az importőrök „elengedik” a gyengébben kereskedő partnereket, így csökkentve a hálózatot.
Amíg korábban szemet hunytak, ha a kereskedő késett a fizetéssel, most már szigorúan betartatják a szerződésben foglaltakat.