A gépjárműgyártó és -importőr vállalkozások, valamint a velük szerződésben álló bontó-hasznosító vállalkozások is fellélegezhetnek, ha a kormány valóban megszünteti a roncsautókra vonatkozó előírások betartását ellehetetlenítő jogi kiskapukat. A leselejtezett gépjárművek hasznosításának megoldására – uniós előírásnak is eleget téve – a gyártó és importőr (kötelezett) cégeknek június 30-tól gondoskodniuk kell egy a roncsautók visszavételére szolgáló rendszer elindításáról, ellenkező esetben akár forgalmazási engedélyüket is visszavonhatják. A határidőre készülve a hatóságok által is regisztrált bontó és hulladékfeldolgozó cégek – a Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a T+F Kft., valamint a Loacker Recycling Kft. köré tömörülve – három országos hasznosító hálózatot hoztak létre, több milliárd forintot fordítva az előírt környezetvédelmi és biztonsági előírások teljesítésére. A gyártó és importőr cégek számára ezzel lehetővé vált, hogy a hasznosító hálózatok valamelyikére támaszkodva tegyenek eleget kötelezettségüknek, s július közepéig az érintettek többsége, 25 cég csatlakozott is valamelyik hálózathoz.

Jelenleg az autótulajdonosok gépjárművük forgalomból történő kivonásakor nem kötelesek igazolni, hogy regisztrált bontóban adták le a roncsot, s ez a kiskapu gyakorlatilag működésképtelenné teszi a kiépült rendszert. A tulajdonosok többsége – a roncsokért néhány ezer forinttal több pénzt kínáló – illegális bontóknál adja le gépjárművét: az első fél évben forgalomból kivont 36 ezer autóból csupán 1417 jelent meg a 80 regisztrált bontónál. Mindez azt jelenti: a milliárdos fejlesztéseket végrehajtó három hasznosító hálózat nem jut alapanyaghoz, ez súlyos veszteségeket okoz nekik. Másrészt a gyártó és importőr cégek sem tudják a roncsautók hasznosítását igazolni, azaz a feldolgozókkal kötött szerződéseik ellenére képtelenek eleget tenni kötelezettségeiknek.

Ennek orvoslására az érintett minisztériumok olyan javaslatot dolgoztak ki, amely a végleges forgalomból történő kivonást szeptembertől csak bontási-átvételi igazolás mellett tenné lehetővé. Legfeljebb egy évig, továbbra is engedélyezhető lenne a járművek forgalomból történő ideiglenes kivonása, amelyhez nem kellene az említett igazolást felmutatni. Ugyanakkor a tervek szerint az ideiglenes kivonást olyan magas illetékkel terhelnék meg, hogy senki nem lenne érdekelt abban, hogy erre hivatkozva kerülje ki a legális bontókat – közölte Erdey György, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára.

Lukács Pál, a Magyar Gépjárműipari Szövetség ügyvezető igazgatója elmondta: az általuk megismert koncepciók nem garantálnának megnyugtató megoldást, ám akkor valóban biztosítani lehet a roncsautók megfelelő helyre kerülését, ha az ideglenes forgalomból történő kivonást csak egy nagy összegű illeték fizetése esetén tennék lehetővé. Ezzel a tulajdonosok többségét el lehetne rettenteni attól, hogy illegális bontókba menjenek, igaz, a változtatás sikere a gyakorlati végrehajtástól függ majd – tette hozzá.