Az ígéretek szerint 2020-ig nem kevesebb, mint tizenkét új sport(os)kocsival lép piacra a Ford. Fejlesztésüket az amerikai SVT, az európai Team RS és a versenysportért felelős Ford Racing egységekből újonnan létrehozott Ford Performance „globális tuningcég” végzi. A Fiesta ST és a megújult Focus ST modelleket már ez a csapat vette kezelésbe, besorolásukat tekintve pedig ezek az első, úgynevezett Enhanced Technology (továbbfejlesztett technológia) osztályba tartoznak. Ezen felül lesznek még a High Performance Cars (nagy teljesítményű autók, pl. Focus RS vagy Mustang GT) és az Ultra High Performance Cars (ultranagy teljesítményű autók, pl. F-150 Raptor, Mustang Shelby GT350R vagy Ford GT) kategóriák.

Kiegészítő műszerek: olajhőmérséklet, turbónyomás, olajnyomás Kiegészítő műszerek: olajhőmérséklet, turbónyomás, olajnyomás

Akárcsak a második és harmadik generáció, úgy a megújult Focus ST is ötajtós ferdehátú és kombi karosszériával készül, ám a 2.0 EcoBoost turbós benzines mellett most először dízelmotorral is választható: az áttervezett szívórendszer, a sportkipufogó és a módosított vezérlőelektronika jóvoltából a 2,0 literes TDCi 185 lóerőt és 400 Nm-t teljesít! Kezdetben sem vakarózik, de igazán 1800-as fordulattól ad bele apait-anyait, intenzíven húz és keményen meglódítja a kocsit. A százas sprintet 8,1 illetve 8,3 másodperc alatt letudja a ferdehátú és a kombi, ráadásul négyhengeres dízelhez képest még a motorhang is egészen sportos: gyorsításkor mélyen hörög az ST. Igaz, a gyári mérnök később elárulta, hogy ebben azért van egy trükk, mivel az audiorendszeren keresztül sugározzák a rock n” rollt. Három hónapig dolgoztak azon, hogy a gázolajos kerregését elnyomó és a lelkesítő frekvenciákat kiemelő hanghatás soha ne tűnjön mesterkéltnek. Sikerült! A hatfokozatú váltó rövid utakon és pontosan kapcsolható, bár az ideális áttételezés és a motor nyomatékossága miatt viszonylag ritkán kell használni – automata viszont felárért sem rendelhető.

A színes betétekkel látványosak a szigorúan tartó Recaro ülések A színes betétekkel látványosak a szigorúan tartó Recaro ülések

A dízel sem rossz, de a benzines az igazi

A Recaro sportülésekben valamivel magasabban trónolok, mint szeretnék, a masszív oldaltámaszok pedig még az én átlagos testalkatomhoz is passzentosak. Ugyanakkor kanyarban nagyra értékelem, hogy szigorúan tartanak. Az alján csapott, háromküllős multifunkciós sportkormány jó fogású, csak az átmérője lehetne kisebb. Az áttételezése viszont baromi közvetlen, mindössze 1,8-at fordul ütközéstől ütközésig – ennek persze megvan az a hátulütője, hogy a 12,4 méteres fordulókör egy kamionéval vetekszik. A szervorásegítés immár elektromos, melynek programozását (260 paraméter) nagyon eltalálták a mérnökök: sportosan feszes és megfelelő visszajelzésekkel szolgál. Így aztán magabiztosan támadhatjuk a kanyarokat, az ST pedig precízen követi a kormánymozdulatokat és agilisan veti rá magát az ívekre. A fékekre sem lehet panasz, vagy ha mégis, akkor a feláras 19 colos alufelnik mellé 320 helyett 335 mm átmérőjű féktárcsák dukálnak.

Nincs rossz hangja a dízelnek, de benzinessel az igazi az ST Nincs rossz hangja a dízelnek, de benzinessel az igazi az ST

A sportfutóműnél új első rugókat és elöl-hátul feszesebb lengéscsillapítókat vetettek be, úgyhogy sokáig határozottan fogja az utat és stabilan fordul a kocsi. A kanyarokban elektronikus nyomatékvektor-szabályzás is segíti a tapadást, de forszírozott tempónál az orrnehéz dízel ST alulkormányzottá válik. Ám elég a menetstabilizáló rendszert sport üzemmódba állítani, vagy teljesen kikapcsolni, s ha terhelésváltással (hirtelen gázelvétel vagy fékezés) provokáljuk, a feneke is szépen megindul, visszaterelve az elejét a kanyarívre.

A Focus ST vezetése az egyik legszórakoztatóbb a kategóriában, csakhogy a dízelmotor inkább az izmos túraautós jelleget, semmint a sportkocsis karaktert domborítja ki. Ehhez jól passzol a praktikus kombi karosszéria, a futómű sem betonkemény, és a széria start-stop rendszerrel takarékos is az autó – azért a 4,2 helyett reálisabb 6-7 liter körüli átlagfogyasztással számolni. A korábbinál jobban áttekinthető a műszerfal és a hangvezérléssel is utasítható Sync 2 navigációs és multimédiás rendszer 8 colos érintőképernyőjével a kezelés is egyszerűbbé vált. A biztonságot pedig számos modern vezetőtámogató berendezés szavatolja: városi koccanásgátló, holttérfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés és sávtartó asszisztens, táblafelismerés, fáradtságfigyelés, automata fényszóróvezérlés, keresztirányú forgalomfigyelés, valamint programozható Ford MyKey pótkulcsok.

Hétköznapi használatra is alkalmas, élvezetes sport(os) kocsi az ST Hétköznapi használatra is alkalmas, élvezetes sport(os) kocsi az ST

Habár a benzinmotornál csupán a fogyasztáscsökkentő start-stop rendszer jelent újdonságot, akik az élményautót keresik a Focus ST-ben, továbbra is erre voksoljanak! Élénken veszi a gázadásokat és lendületesen pörög fel a „kétezres” EcoBoost, miközben 250 lóerős és 360 Nm-es teljesítményével élvezetesen gyorsítja a kocsit – hosszan kihúzatva a motorhang karcos és érces ugyan, de lehetne harsányabb is. Jó, hogy a váltót is intenzívebben lehet használni, és az ideálisabb súlyelosztás miatt egyszerre semlegesebb és némi provokálásra játékosabb is a benzines ST. A hegyi szerpentinen megkergetve ez tényleg képes széles mosolyt csalni a vezető arcára.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!