Berlin közelében haladunk egy autópályán és a rádióból magyar zene szól. No nem azért, mert a német slágerlisták élére hazai előadó ugrott, egyszerűen arról van szó, hogy az új 1-es BMW-ben interneten keresztül webrádiózhatunk, sőt álló helyzetben kedvünkre böngészhetünk a világhálón, twittelhetünk vagy megnézhetjük, mi újság a Facebookon. S mindezt nem egy több tízmilliós luxusautóban, hanem egy kompaktban.

Az új 1-es fejlesztésekor kiemelt szempont volt, hogy a vevők internetezéssel kapcsolatos igényeit maximálisan kielégítse a jármű. Ha nem sajnáljuk a pénzt, akár 8,8 colos központi kijelző is kérhető, amely valóban olyan méretes, hogy böngészésre is tökéletes.

Csúcstechnika és hagyományos belső tér

A nemzedékváltással nemcsak a világháló költözött az autóba, hanem a rendelhető extrák sora is alaposan kibővült. Ezeket a tételeket egyszerűen átemelték a nagyobb modellekből, így az újdonsághoz többek között fényszóró- és parkolóasszisztens, a ráfutásos ütközés veszélyét érzékelő és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint fékező funkcióval kiegészített sebességszabályozó automatika, előzésitilalom-jelző és sebességhatár-kijelzés is kérhető.

Nincs túljátszva a műszerfal, minden könnyedén áttekinthető Nincs túljátszva a műszerfal, minden könnyedén áttekinthető

A komolyabb technikai színvonalhoz hasonlóan a külső is lényegi változáson ment keresztül, bár arról lehetne vitatkozni, hogy pozitív vagy negatív irányban. Az viszont biztos, hogy az új 1-est nem fogjuk összetéveszteni más autóval, s hogy az elsőre bumfordinak tűnő lámpákat kicsit szoknia kell a szemünknek. Az orr-rész eléggé merész, a hátsó viszont ennek éppen az ellenkezője, a VW Polóéra hasonlító lámpa nem túl eredeti és nem is igazán látványos.

A lábhely és a vállszélesség is nőtt az elődéhez képest A lábhely és a vállszélesség is nőtt az elődéhez képest

A belsőt illetően elhalkulhatnak a kritikus hangok, ugyanis megkockáztatom, hogy az alsó-középkategóriában ma egyetlen gyártó sem kínál színvonalasabbat ennél. Persze nem olyan technokrata, mint mondjuk egy Audi és nem olyan elegáns, mint egy Mercedes, inkább a hagyománytisztelet és a sportosság dominál. A vezetőt továbbra is körülöleli a műszerfal, ami egyrészt kellemes érzést ad, másrészt egy kicsit olyan, mintha helyet venne el a térből. Szerencsére abban lényeges változás történt, hogy végre elegendő tárolórekesz van, nem kell keresgélni a helyet a pénztárcának és a telefonnak. A hátsó sor ellenben érezhetően szellősebb, a 85 mm-rel nagyobb hosszúság, a 30 mm-rel bővített tengelytáv és a 17 mm-rel szélesebb karosszéria miatt jobban érzi magát az ember hátul, a kardánalagút azonban változatlanul lecsíp a helyből. A még mindig inkább csak átlagos, mint kiemelkedő helykínálat mellett dicséret illeti a BMW-t azért, mert a csomagtartó 30 literrel, 360 literesre nőtt, illetve a hátsó üléstámlák lehajtásával (opcióként 40:20:40 arányban osztva) 1200 literesig bővíthető a raktér.

A legizmosabb motor jelen esetben egy dízel

Ami a vezetést illeti, nem csalódtunk az 1-esben, e tekintetben még magasabbra helyezte a lécet a gyártó. Egyrészt az elöl 51, hátul 72 milliméterrel nagyobb nyomtáv és az 50:50 arányú súlyeloszlás miatt a végletekig stabil az autó, amit vezetéstechnikai pályán is bizonyított. Ekkor jött ki igazán a hátsókerékhajtás és a precíz kormányzás előnye, no meg itt eléggé szemléletes volt a különbség, ha Sport vagy Comfort állásba kapcsoltuk a futóművet. Másrészt az új 1-es alapesetben sokkal finomabban rugózik, aminek egyszerű az oka: a vásárlók szerint az előd túl kemény volt. Ez nem jelenti azt, hogy forradalmi változásokat hajtottak volna végre, egyszerűen finomhangolás történt, tulajdonképpen csak a toronycsapágyak és a szilentek mondhatók teljesen újnak.

Az alaphelyzetben 360 literes csomagtér 1,2 m3-esre bővíthető Az alaphelyzetben 360 literes csomagtér 1,2 m3-esre bővíthető

A motorpalettán nem spórolt az újdonsággal a BMW, gyakorlatilag az összes erőforrást lecserélték. Az 1,6-os benzines turbómotorok (a PSA-val közös fejlesztés révén) közül a 170 lóerős 118i-vel, míg a 2,0 literes gázolajosok alkotta dízelfronton a 184 lóerős 120d-vel ismerkedtünk meg. A benzines nagy érdeme, hogy nincs turbólyuk, ugyanakkor a 170 lóerős teljesítmény és a parádésnak tűnő, 7,4 másodperces gyorsulás a gyakorlatban nem érződik olyan acélosnak, ami a hosszúra áttételezett váltónak is köszönhető. Járáskultúrája alapján ugyanakkor egyértelműen az élmezőnybe tartozik az 1,6-os motor. A 120d még egy fokkal jobbnak tűnt, a 184 lóerős motorral ripszropsz előzhetünk, tengernyi nyomatéka pedig korán ébred. Az sem mellékes, hogy zseniálisan dolgozott együtt a motor a kompaktkategóriában egyedülálló nyolcfokozatú automatával, amely már csak azért is jó választás, mert a manuális egységektől nem lehet különösebben elragadtatva a vezető.

Mint a legtöbb modellnek, úgy az 1-esnek is jól áll a hangsúlyos kerékjárati ív, ám a hátsó lámpában nem túl sok az ötlet Mint a legtöbb modellnek, úgy az 1-esnek is jól áll a hangsúlyos kerékjárati ív, ám a hátsó lámpában nem túl sok az ötlet

Az árakkal természetesen továbbra is öntudatos a BMW, azonban a 6 690 000 Ft-os indulóár ellenére sincs kétségünk afelől, hogy az új 1-es beváltja a hozzá fűzött reményeket.