A Saab egyre közelebb jár vadonatúj modellje megvalósításához. A 9X, majd a 9-3X után a 9-3 Sport Hatch az utolsó köztes állomás a leendő sportos kombikupé felé vezető úton. A márka rajongói számára talán a legfontosabb részlet, hogy az autóval a Saab ismét visszatér az ötajtós karosszériakialakításhoz.

A meredeken emelkedő övvonal és a hátsó oszlop jellegzetes, hokiütőszerű formája valóban a hőn szeretett, éppen a 9-3 szedán által leváltott 900-as sorozatot idézi. Mindemellett persze a gyár modern kori formai megoldásaival is találkozhatunk – ilyen például a lökhárítók és a karosszéria oldalpaneljeinek csatlakozási vonala –, míg az első lökhárító aljában kialakított hűtőnyílás a maga hármas osztásával, hangsúlyos középrészével, illetve a szögletes mezőbe illesztett projektoros fényszórók már új területeket térképeznek fel.

Skandináv éjszakák

A belsőépítészek a hagyományos skandináv stílus újrateremtésére, valamint a külső és belső harmónia kialakítására törekedtek. Ez utóbbi eredménye az az áttetsző konzol, amely az egész utastér hosszában végighúzódik, folytonosságot teremtve a beltér és a külvilágot ki nem rekesztő üvegtető között. Egy valamirevaló svéd formatervben persze a stílus nem lehet meg funkció nélkül: a füstszínű plexihíd elöl érintőgombos kezelőpanelként működik. Ez a Saab elismert Night Panel megoldásának továbbfejlesztett változata, amelynél mindig csak azok a kezelőszervek látszanak, amelyeket éppen használunk.

Így a műszerfal vonalvezetését sem törik meg a gombok, és a tervezők állítása szerint kiigazodni is könnyebb a virtuális kapcsolók között. Szerencsére a leggyakrabban használt vezérlőszerveket megőrizték fizikai valójukban, így külön tárcsák szolgálnak a klímaberendezés és a DVD-lejátszóval kiegészített audiorendszer irányítására. A Sport Hatch, amely karakterében egy kombi génjeit ülteti a nevében is hordozott sportos ötajtós koncepciójába, más meglepetéseket is tartogat. Hiányzik például a tetősín, helyette az üvegtető mögötti területen süllyesztett rögzítőnyílásokat alakítottak ki. Szintén láthatatlanok a motoros mozgatású ötödik ajtó kerékpárszállító aljzatai: ezek a hátsó szélvédő alatt és fölött várják a kiszerelt első kerekű bicikliket – a kerekek saját tárolóállványt kaptak a csomagtartóban. A poggyásztér utolsó gegje az átlátszó padló alatti kiegészítő rámolórekesz, amelynek tetejét gáztöltésű teleszkópok emelik fel, s amely akár 120 liternyi kacatot képes elnyelni.

Kémsiker

Praktikus megoldásokban tehát nem szűkölködik a tanulmányautó, ám egy Saabtól nem kevés lendületet is elvár tulajdonosa. Nos, a tanulmányautóval nem volt szabad átlépni a mágikus 50 km/órás álomhatárt – ez persze érthető is, hiszen ebből a kocsiból csak ez az egy van, kézzel készült, s eszmei értéke valóban eurómilliókban mérhető. Mivel nem törtük össze, az addig is bűbájos gyáriak hirtelen nagyon megszerettek minket.

Elmondták, hogy a turbós hagyományoktól a sorozatban gyártott modell sem tér majd el: 150-től 230 lóerőig terjed a 9-3 kombi leendő motorpalettájának teljesítménye. Sőt, egy-egy jól irányzott keresztkérdés nyomán azt is megtudtuk, hogy a legkisebb Saab, a Subaru Impreza alapjaira épített 9-2 európai forgalmazásáról még mindig nincs végső döntés, illetve – előzetes rajzok alapján – bepillantást nyerhettünk a Saab 9-7 terveibe is. Ez olyan nagy buszlimuzin lesz, amelyet valamelyik amerikai General Motors egyterű alapjaira építenek, s csak az Újvilágban árusítanak majd.