Mennyivel egyszerűbb megvásárolni egy komplett billenőplatós gépkocsit, garanciával, mint felépítményező céget keresni, megvárni ajánlatát, és a jármű elkészülését. A Ford Pro komplett csomagot ad. Fotó: Karlovitz Kristóf

A Ford Pro, a márka új globális értékesítési és szolgáltatási üzletága, nevének második tagja a produktivitásra, termelékenységre utal, de felfogható úgy is, hogy profik tervezték és kínálják professzionális felhasználóknak. Könnyű haszongépjárműveivel európai és magyarországi piacvezető a Ford, és meg akarja tartani pozícióját egy nagy átállással az E-Transitra.

Villanyfurgonban is szükség van „motorházra”, az elektromos segédberendezéseken kívül ott vannak az ellenőrzést, feltöltést kívánó szerelvények. Egyébként mindez szerepet játszik az ütközésbiztonságban is

E-Transit
Az E-Transit célcsoportja a tervezhető, kiszámítható, városi, elővárosi útvonalon járók, a naponta kevés kilométert megtevők, főképp, ha van módjuk műszak közben tölteni, és csak minimális mértékben vontatnak utánfutót. A villanyfurgon raktere nem csökkent a dízelhez képest, 68 kWh-s akkujával WLTP-hatótávja a kategória legjobbja, 317 km, 750 kilogrammos utánfutót vontathat. A zárt áruszállító csúcssebessége 130 km/óra, a platósé 105, a 3,5-7 tonnás kivitelét 90-re korlátozza a vezérlés. Regeneratív lassulás növeli hatótávját és tesz lehetővé egypedálos vezetést; ha a fékpedál érintése nélkül lassul erősen a jármű, akkor is kigyullad a stoplámpa. Váltóárammal 7 óra alatt tölthető fel az akku, de nyilvános egyenáramról csak 34 percig tart. Rákérdeztem a lítium-ion akkutelep súlyára, és árára, ha alkatrészként kéne megvenni: a 680 kilogramm és a 13,5 millió forint kissé mellbevágó – van pénzben és egyebekben megnyilvánuló ára a zéró emissziónak…
Ugyanakkor pozitívum, hogy elektromos hálózat nélküli helyeken dolgozva, a ProPower Onboard funkcióval kéziszerszámok áramforrásaként szolgál a jármű, csak be kell dugni 220 voltos konnektorába a villanyfúrót, flexet, forrasztópákát.
A Transit megszokott képességeit szavatolja az erős, 430 Nm forgatónyomatékú elektromotor (135 vagy 198 kW maximális teljesítménnyel), a dobozos áruszállító kivitel akár 1758 kilogrammos hasznos teherbírása, az átfogó, összesen 25-féle (köztük dobozos, duplakabinos dobozos és önjáró alvázas), többféle hosszúságú és magasságú modellváltozat, vagy éppen a 3,5-4,25 tonnát kitevő megengedett teljes össztömeg.
Miután véget ért az E-Transit fejlesztése és kíméletlen globális tesztelése, a Ford Pro európai flottapartnerei tettek próbára 60 autót. Az első sorozatgyártású darabok májusban készültek el a törökországi Kocaeli üzemben, és már a gyártás megkezdése előtt 5000 megrendelés érkezett az autóra.

Az új, 360 fokos kamera felülnézetből mutatja az E-Transit környezetét a 12 colos képernyőn, hogy a szűk, nehezen belátható helyeken is könnyű legyen manőverezni

Felszerelés és szolgáltatások
A bőséges alapfelszerelés tartalmazza a legújabb intelligens vezetősegítő és biztonsági rendszereket. A Ford Pro Charging átfogó töltési támogatást kínál, illetve azokat az integrált Ford Pro megoldásokat, amelyek növelik a hatékonyságot és csökkentik az üzemköltséget.
Az E-Transit egyféle, Trend kivitelben készül, gazdagabb kistafírozással, mint a vele azonos teljesítményű dízelmotoros változatok. Van benne elektronikus hőmérséklet-szabályozás, kulcs nélküli indítás, sebességtartó automatika, parkolóradar, ülésfűtés, Quickclear szélvédőfűtés és fűthető, motorosan állítható külső visszapillantó.
A Ford Connected navigációs rendszer megtervezi a legtakarékosabb útvonalat, tájékoztatja a vezetőt a töltési lehetőségekről, a forgalmi helyzetről, a szabad parkolóhelyekről; emellett a sofőr mindig számíthat az intelligens hatótáv funkcióra, ami megbízhatóan kiszámolja a még megtehető távolságot.
Minden E-Transitban alap a Ford Pro szolgáltatásokhoz és a Ford Power-Up szoftverfrissítésekhez folyamatosan kapcsolódó FordPass Connect modem. Az autó teljes élettartamára szól a FordPass Pro vagy a Ford Telematics Essentials szolgáltatás, de jár még egyéves hozzáférés is a Blue Oval töltőhálózathoz, illetve egyéves Ford Pro E-Telematics előfizetés, flottavásárlóknak.

Vezetősegítő rendszerek
Átfogó vezetősegítő rendszeréért az E-Transit máris elnyerte a járművek biztonságát vizsgáló független szervezet, az EuroNCAP aranyérmét. Kapható hozzá többféle rendszer, amelyek funkciója gyalogosészlelővel kiegészített ütközésre figyelmeztetés, közlekedési tábla felismeréssel összekapcsolt intelligens adaptív sebességtartás, sávváltásra figyelmeztetés, segítő holttér-figyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés, sávtartás és van kereszteződési asszisztens is.
Új rendszerek is segítenek minimumra csökkenteni a javítási igényt vagy költséget; ilyen például a hátramenetben kamerával és szenzorokkal a gyalogosokat, kerékpárosokat és statikus akadályokat érzékelő tolatási fékasszisztens. Figyelmezteti ezekre a vezetőt, majd, ha ő nem reagál, automatikusan megállítja a járművet.

Teljesen berendezett lakóautó és műhelykocsi is kapható gyári kivitelben. Utóbbinál az elektromos kéziszerszámokat a jármű hajtóakkumulátoráról lehet működtetni, 220 voltos dugaszoló aljzattal

Kedvező üzemköltségek
A Ford Pro becslése szerint az autó karbantartási és javítási költségei 40%-kal kisebbek lesznek, mint az azonos teljesítményű dízelmotoros modelleké. Az egyéves, kilométer-korlátozás nélküli szervizintervallum a kategória legkedvezőbbje. A nagyfeszültségű elektromos részegységekre 8 év, illetve 160 ezer kilométeres a garancia; emellett a vásárlók egy éven át ingyenesen számíthatnak az országúti elektromosautó-assistance szolgáltatásra, aminek része a vészhelyzeti feltöltés is.
A hungaroringi próbaúton pozitív benyomást keltett az E-Transit, lehet vele elég dinamikusan menni, de előnyösebb átkapcsolni Eco módra, egy pedállal vezetni, energiát visszanyerve. Nagyon tetszett a 360 fokos panorámakép a műszerfali nagy monitoron, csakugyan nem kell tartani apró sérülésektől, karosszéria-meghúzásoktól, ami nagymértékben csökkenti a vezető stresszét. Úgy tűnik, hogy 11-13 millió forintos árával is jó startot vesz a Ford az e-korszakba.