Vezettük városban, autóúton és autópályán, rövid és hosszú tengelytávval, kicsi, de erős, valamint nagyobb és gyengébb dízelmotorral, öt- és hatfokozatú váltóval, több terheléssel és kisebb rakománnyal, első- és hátsókerékhajtással egyaránt. Szerencsére mindez nem úgy történt, hogy két álló napon át egyik Transitból a másikba szálltunk, körbeadogatva a különféle típusok – 60-féle alapkiépítés létezik! – kulcsait. Első nap egy rövid tengelytávú, 275 kg-os ládával megpakolt, 130 LE/310 Nm teljesítményű 2,2-es dízellel hajtott, ötfokozatú sebességváltós, fronthajtású modellel mentünk célállomásunkig, míg másnap egy hátsókerék-hajtású, 115 LE/320 Nm erejű 2,4-esben kapcsolgattuk a hat fokozatot, miközben a hosszabb és magasabb raktérben 550 kg-os műterhelés feszítette a hevedereket.

Sokak kedvence

Nagy-Britanniában a Ford Transit az áruszállítók „mi autónkja”, a vállalkozók és melósok elérhető, strapabíró, mégis barátságos és biztonságos munkaeszköze. A mostani felújításnál megpróbáltak mindent megtenni, hogy a naponta benne töltött több száz kilométer minél kényelmesebben teljen, pont úgy, mint egy személyautóban. Öcsém, Focus! – jut eszembe, ahogy kezembe kerül a kisebbik próbajármű kormánya. SWB 260, 2.2 TDCi 130 olvasható a hátulján, orrán pedig a Transit, no és talán az európai Ford történetének legnagyobb emblémája. A két vízszintes léccel keresztezett, esetünkben színre fújt hűtőrácson trónoló ovális kék Ford-logó szélessége 23,5 centiméter! A hátsó ajtón látható feliratok jelentése: rövid tengelytávú modell, a raktér hossza 2,6 méter (pontosan 2582 mm), 130 lóerős motor. Hátulról nem látszik, de az ötfokozatú sebességváltó karja a középkonzolon, a kormányhoz közel található, az 1600-as fordulattól 310 Nm nyomatékkal dolgozó motor pedig az első kerekeket hajtja. Az is csak a szerencsés bent ülőknek tűnhet fel, hogy a kormány – bár dőlésszöge hagyományosan haszongépjárműves – bármelyik Mondeóban megállná a helyét. A műszerfal felső traktusát három részre osztják a tárolók. Kétoldalt menetlevél, térkép, toll, telefon és egyéb holmik elhelyezésére szolgáló rekeszek vannak, a vezetőoldaliban 12 voltos csatlakozót is találunk. A középső harmad teteje 180 fokban kihajtható, így apró asztalkát kapunk, két pohártartó lyukkal,

melyeken a hagyományos félliteres palackok átesnek. Sebaj, ezeket jól elhelyezhetjük a műszerfal két szélén levő, vagy a kétoldalt térdmagasságban található, négyszer ekkora űrméretet is befogadó mélyedések valamelyikében. Méretes a kesztyűtartó, a középkonzolon található még egy hamutartó rekesz és egy rés a különféle kártyáknak. Az anyagok jó minőségűek, nincs zörgés, kopogás. Nagyon jó vezetni, könnyedén manőverezhető, közvetlen a kormányzás, toleráns, de feszes a futómű. Pontos az ötös váltó, és bár a motor hangja nem túl tolakodó, hosszabb autópályás menetben minden bizonnyal pihentetően jönne még egy fokozat.

Kulcskérdés

Egyetlen dolog akadályozza meg, hogy valóban úgy érezzük magunkat, mint egy személyautóban: az ülés. A magas pozíció adott, de a székeket valahogy többen is elszabottnak éreztük. Az ülőlap még rendben van, viszont a háttámla görbítése nem a legszerencsésebb, de az is lehet, hogy csak a derekamat kellene átépíteni. A kényelmetlenségeket feledtethetjük CD-lejátszóval vagy rádióval, igényesebb felhasználók Bluetooth-os kihangosítót, navigációs rendszert is kérhetnek a Transithoz. Hibátlan az autó rakodhatósága is. Szélesre tárulnak a hátsó ajtók, a mindkét oldalra rendelhető tolóajtókon pedig nem csak a raklap, de akár az azt szállító targonca is átférhet. Különlegesség a vízálló kulcs, mely a gyújtásba

helyezvén folyamatosan töltődik, így nem fordulhat elő, hogy sok ki- és beszállás, indítózás után lemerüljön. A kulcs további érdekessége, hogy a tulajdonosok önmaguk programozhatják, hogy milyen helyzetben pontosan hogyan reteszeljenek a zárak. További biztonsági funkció, hogy a Transit kilométer-számlálóját nem lehet átállítani, mivel több elektronikai modul is rögzíti és frissíti az állását, s a cseréjük többe kerülne, mint amekkora hasznot hajtana a csalás. Új típus a kínálatban a közepes tengelytávú, de alacsony tetejű kivitel, mely áru- és személyszállító változatban is készül, fő előnye, hogy parkolóházakban is használható. A Transit ereje a sokoldalúságában rejlik. Összesen háromféle tengelytávval és négyféle raktérhosszal készül, a felépítmények között van alacsony és magas tetejű, zárt és fülkés kivitel. Készül erősített első híddal, például a tűzoltók speciális igényeinek megfelelően. Az angliai Southamptonban és a törökországi Kocaeliben több mint 500-féle kivitelben gyártják a Transitot, mely 2006-ra már nemcsak személyautós vezetési élménnyel, hanem személyautós biztonsággal – ESP-vel, ABS-szel, akár négy légzsákkal, lopás és fosztogatás elleni teljes körű védelemmel – is kecsegteti a vásárlókat.