Az olasz formamágus, Walter ’de Silva “többször használatos” stíluselemeit viseli magán a Seat Ibiza, s ezzel már alapkivitelben érzelmi húrokat penget a járgány. Persze, még többen dőlnek a spanyol hódító karjába, ha tesztautónkhoz hasonlóan 205/45-ös abroncsokkal felszerelt, 16 colos könnyűfém “sportcipőket” húz, tetején fordított baseballsapka gyanánt decens légterelő feszít, továbbá a csillogó aranyláncok mintájára xenon lámpákkal és ködfényszórókkal villog.

Úton álló

Nemcsak megjelenésében, hanem menetdinamikai jellemzőit tekintve is hatásos az Ibiza Xenon Sport. A kocsi alá ugyanis sportfutómű került, rövidebb rugókkal és keményebb lengéscsillapítókkal, így nagyobb tempóval, merészebben “eshetünk be” a kanyarokba. Az elektrohidraulikus rásegítésű kormányon leadott parancsokat kezesbárány módjára teljesíti az autó – orra a sebesség növelésével finoman kezdi elhagyni a képzeletben kijelölt ívet, de szinte rezzenéstelenül viseli a

vezetési hibákat, provokációkat is. Azért a kormányzás lehetne valamivel közvetlenebb és érzékletesebb. Lendületes vezetéskor blokkolás- és kipörgésgátló, illetve kikapcsolható menetstabilizáló rendszer segít az autó megzabolázásában, míg a pilótát és navigátorát kellő oldaltartást biztosító sportülések tartják a helyükön. A feszesre hangolt felfüggesztések ellenére a rugózási komfort megfelelő, hétköznapi használatban, például a romos budapesti utakon sem kínszenvedés a Seat vezetése.

Félidő után

A Xenon Sport felszereltség kizárólag az 1,4 literes motor 100 lóerős változatával érhető el – és viszont. Alulról kissé nyomatékszegény a tizenhat szelepes egység, csak 3000-es fordulat fölött hajlandó teljes erőbedobással dolgozni, onnantól viszont élénken gyorsítja az autót, s ekkor kezdi lelkesítő, érces hangú előadását. Amikor kanyargós útszakaszon a vezetés élményét részesítjük előnyben, nem szabad könyörületességet tanúsítani az erőforrás iránt, nyugodtan pörgessük leszabályozásig, s használjuk gyakran az ötfokozatú sebességváltót. Szerencsére a nyomatékelosztó áttételezése jól eltalált, s ugyancsak elismerést érdemel, hogy kis erőszükséglettel, elfogadhatóan rövid utakon és – némi akadozástól eltekintve – pontosan kapcsolható. Bízhatunk a négy tárcsafékben is, hiszen erejük jól adagolható és meggyőző módon lassítják az 1,1 tonnás kocsit.

Tartalmas

A 3 590 000 forint értékű Seat Ibiza Xenon Sport háromajtós változata az eddig felsorolt tételeken kívül 8 hangszórós, CD-lejátszós audiorendszert, elektronikus klímaberendezést, esőérzékelős ablaktörlőt, erős fényre elsötétedő visszapillantó tükröt, távirányítású központi zárat és sebességtartó automatikát tartalmaz, a két hátsó nyílászáróért pedig 78 ezer forintot kérnek. Viszonyítási alapként csupán a gyengébben felszerelt Reference Cool változat szolgálhat, ami megegyező lökettérfogatú, 75 lóerős motorral 796 ezer forinttal kevesebbe kerül. TZZS Fotó: Hilbert Péter