Tekintélyes méretei ellenére igencsak lendületes képet mutat a Saab 9-5 kombi változata. Persze a sportos megjelenéshez – presztízsmárkáról lévén szó – jókora adag elegancia is társul, így nemcsak a teniszpálya, hanem a színház parkolójában is jól mutat a kocsi.

Térerősség

A 9-5 utastere a hagyománytisztelet jegyében fogant – a tradicionális szellőzőrostélyok már-már muzeális értéket képviselnek. A repülőgépek pilótafülkéje által inspirált műszerfal csak első ránézésre tűnik bonyolultnak, amúgy a kapcsolók és kezelőszervek jól definiáltak, a fontos információk pillanatok alatt leolvashatók. Ám a felhasznált anyagok minősége ebben a kategóriában csupán átlagosnak számít. A kormányt és a sebességváltó gombot ugyan bőr fedi, a kilincsek krómtól csillognak, a műszerfalat pedig puhára párnázott műanyag borítja, ám a szövetkárpit kiválasztásakor valószínűleg az időtállóság és nem az esztétikum volt a fő szempont. Ellenben a Saab 9-5 kényelmi és biztonsági felszereltsége már Linear szinten is megfelelően gazdag. Az utazáshoz nélkülözhetetlen holmikat számos rakodórekesz fogadja magába, az üdítőket két pohártartóban helyezhetjük el, de akár hidegen is tarthatjuk őket a hűtött kesztyűtartóban. Négy felnőtt számára kellően tágas az autó, a csomagtér befogadóképessége pedig egyenesen óriási. Már alaphelyzetben 890 liternyi poggyászt képes elnyelni, ledöntött üléstámlákkal pedig a kisáruszállítókat is képes zavarba hozni a két köbméteres raktér. Ráadásul a nehezebb tárgyakat sem körülményes beemelni a csomagtartóba, hiszen a rakodónyílás széles, az ötödik ajtó magasra emelkedik, a küszöb viszont alacsonyan húzódik. A rögzítősín szériatartozék, azonban a hálóért felárat kérnek, ahogyan a kihúzható és 200 kilogrammos súlyig terhelhető másodlagos csomagtérpadlót is extratartozékként kínálják.

Szembesítés

A közel 1,7 tonnás autó megfelelő menetteljesítményeiről 2,3 literes, alacsony nyomású turbóval (0,4 bar) izmosított motor gondoskodott. A 185 lóerős és 280 Nm-es forgatónyomatékot biztosító egység a “papírforma szerint” lendületesen viszi a Saabot, egészen pontosan 8,8 másodperc alatt gyorsítja százas tempóra és 225 km/órás csúcssebesség elérésére teszi képessé a kombit. A gyakorlatban viszont a tekintélyes méretek és az autó masszívsága miatt jócskán becsap a sebességérzetünk. Padlógázos kilövéseknél is olybá tűnik, mintha öreguras tempóval kocsikáznánk, csupán az elmaradó versenytársak látványa szembesít minket autónk képességeivel. Egyébiránt a motor az alsó és középső fordulatszám-tartományban húz igazán jól, nem érdemes tehát hosszan pörgetni, mert kifogy a szuszból. Az erőforráshoz társított ötfokozatú, manuális sebességváltó pontosan megvezetett, csak kissé hosszú úton kapcsolható. A kormányzás viszonylag precíz, de kevés információt kapunk az első kerekek és az út kapcsolatáról. Ellenben a blokkolásgátlóval, fékerőelosztóval és vészfékasszisztenssel felvértezett fékrendszer a helyzet magaslatán áll. Amúgy a 9-5 Estate hosszú távú utazóautóként, túrakombiként funkcionál a legjobban. A hosszú hétvégén pakoljuk fel a családot, s célozzuk meg a horvát tengerpartot! Az utasok kényelmét gerinctámaszos első ülések, kétzónás légkondicionáló (szellőzőrostély hátra is jutott), sebességtartó automatika, kormányról vezérelhető, négy hangszórós, CD-lejátszós audiorendszer, valamint elektromos mozgatású ablakok és tükrök szolgálják, míg a bent ülők testi épségét öt darab hárompontos övre és fejtámlára (elöl aktív), továbbá négy légzsákra bízták a Saabnál.

Növekmény

Azonos felszereltség és motorváltozat esetén a Saab 9-5 limuzin és kombi változata között 250-460 ezer forint az árkülönbség. A legolcsóbb 2.2 TiD turbódízel (120 LE), illetve a 150 lóerős 2.0 t benzines motorral elérhető 9-5 Linear Base Estate közel 9,1 millió forintba kerül. A tesztünkben szereplő 2.3 t változat csak az eggyel magasabb Linear szinttől választható, így vételára alulról súrolja a 11 millió forintos értéket.