A CLS 2003-as bemutatásakor megalapította a négyajtós, négyüléses kupék szegmensét. Az új kategóriát teremtő nóvum messze megelőzte a vetélytársakat, s a vevőket nem kellett lasszóval vadászni. Az elit mindig is kapható volt az átlagosnál fényűzőbb, egyedibb, a gazdasági helyzetet a külvilág felé feketén-fehéren tükröző autók megvásárlására.

A nem éppen filléres első generációs CLS-ből 170 000 darabot értékesítettek, ami a szegmens aprócska voltára tekintettel kiemelkedő eredménynek számít. A második széria elődje nemes hagyományait viszi tovább, formája egyszerűen lehengerlő! A hosszú motorháztető, az agresszív, rámenős orr – középen a tányérnyi Mercedes-csillaggal – káprázatosan mutat. Oldalról a karcsú, keret nélküli ablakok, a meredeken lejtő tető, a kerékjárati íveknél domborodó vállak fokozzák az erőt és az eleganciát. Professzor Gorden Wagener designfőnök szerint a CLS-en bevezetett egyedi formajegyek idővel több „átlagos” Mercedesen is visszaköszönnek majd – úgy legyen!

Kontraszt: a barna diófagyökér betétek nem igazán passzolnak a modern, sportos túraautóhoz Kontraszt: a barna diófagyökér betétek nem igazán passzolnak a modern, sportos túraautóhoz

Egy ilyen kaliberű autónál a kényelmi tételeknek sorakozniuk kell, amit a CLS-nél a legtöbb esetben keményen megfizettetnek az ügyféllel. Az első ülésfűtés (136 250 Ft) ezen a szinten nem számít kuriózumnak, az ülésklimatizálás azonban annál inkább. Nyári kánikulában nem járja, hogy a topmenedzser átizzadt ingháttal szálljon ki csodajárgányából, a 385 000 forintos motoros ülésszellőztetés jelenti a megoldást. A teljes fénydiódás első lámpatestek (541 250 Ft) széles fénykévéről gondoskodnak, kialakításuk markánsan hozzájárul a CLS erőtől duzzadó frontjához, de kérhető akár éjjellátó berendezés (453 750 Ft) is. Utóbbi kapcsolóját a kormánytól balra dugták el, az éjszakai kamera révén koromsötétben, ködben, szakadó esőben is könnyű kiszúrni a gyalogosokat és az út szélén lődörgő vadállatokat. Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy a monitor figyeléséhez nem elég a periférikus látás, a tiszta kép érdekében le kell pillantani. A 930 ezres Command navigációs és multimédiás fejegység sem éppen filléres tétel, a navigátor és az egyéb beállítások kezelése a központi forgókapcsolóval történik, mely a középső könyöklő előtt kapott helyet. Utóbbi két irányban nyíló fedele alatt jókora rekesz található, benne multimédiás csatlakozókkal (72 500 Ft). Lehet, hogy csak nekem bosszantó ez a rengeteg feláras tétel, de az már nagyon nem járja, hogy a pohártartókért is elkérnek 23 750 forintot…

Térmustra a kabinban és a csomagtérben

A kabin kidolgozása, a bőrrel borított műszerfal, az igényes, bár talán kissé stílusidegen fabetétek elsőrangú összeszerelésről és anyaghasználatról tanúskodnak. Az ülések eszményien kényelmesek, 500 kilométer levezetése meg sem kottyan bennük. Persze az éremnek két oldala van, a lapos forma átka, hogy teljesen padlóra engedett első üléssel is könnyen a tetőhöz ér egy átlagos termetű sofőr feje. Az elektromos tolótető (421 250 Ft) is levesz pár centit az első fejtérből, s a helyzet hátul sem jobb. A beszállás nehéz, könnyű beverni a kobakot, de ha már bejutottunk, akkor úgy 180 cm-es magasságig elfogadható a térkínálat. A két hátsó férőhely között vaskos alagút – benne rekeszekkel, szabályozható klímarendszerrel (268 750 Ft), könyöklővel és elektromosan mozgatható hátsó napfényrolóval (140 000 Ft) – gondoskodik a kényelemről.

Az éjjellátó ilyen képet ad éjszaka, szakadó esőben – nem rossz! Az éjjellátó ilyen képet ad éjszaka, szakadó esőben – nem rossz!

A csomagtartó térfogata 520 liter, alakja és az alul erősen összeszűkülő rakodónyílása azonban közel sem ideális. Ötletes megoldás a felső perem alól kihúzható tálca (60 000 Ft), melynek alja gombnyomásra mély zsákká alakítható át, a szerkezet 10 kilogrammal terhelhető. A padlófedél alatt szükségpótkerék lapul, helyette azonban kérhető defektjavító szett is. Nagyobb tárgyak szállításakor jól jöhet az osztva dönthető hátsó támla (157 500 Ft), a kupéságához képest kellően jól variálható, tágas hátsójú autó a CLS.

Bődületes nyomaték, meglepő fogyasztás

Az autót beindítva észrevesszük, hogy igazából nincs mit észrevenni. A CLS 350 CDI kabinja teljesen el van szigetelve minden zajtól, a 3,0 literes V6-os selymesen jár, s nemcsak a csendessége, hanem az ereje is döbbenetes. A 265 lóerő sokat mond, de a 620 Nm-es csúcsnyomaték a piacon forgalmazott 3,0 literes gázolajosok közül a legnagyobb! A hétfokozatú automata eszményien kapcsolgat, jól használja ki az aggregát alacsony fordulaton (1600-tól) ébredő nyomatékát. A váltónak létezik komfortos és sportos menüje is, a kormány mögött pedig váltófüleket találunk. Az apró kallantyúk használata azonban teljesen felesleges, előzés előtt semmi jelentősége sincs egy-egy manuális visszaváltásnak, ugyanis a 7G-Tronic rendszer prímán látja el feladatát. Bizony, lehet nyomulni a Mercedesszel…

Kényelmesek az ülések, de az első-hátsó fejtérrel egyaránt fukarul bántak Kényelmesek az ülések, de az első-hátsó fejtérrel egyaránt fukarul bántak

Aki látott már billogozást, az tudja, milyen elementáris erőt, dühöt vált ki az állatokból az izzó vassal történő megjelölés. No, a CLS 350 CDI padlógázra pont úgy iramodik neki, mintha éppen tüzes vassal piszkálnák meg a fenekét! A százas gyorsulás (6,2 s) „nem téma”, ahogy a 250-es végsebesség elérése sem. A nyomaték révén 180-ról ugyanolyan vehemenciával indul meg a CLS, mintha 90-rol gyorsítanánk, a szolid V6-os gurgulázással aláfestett előadás lenyűgöző! A kormányrendszer nem a világ legközvetlenebb darabja, de a CLS nem is sportautó, hanem egy túrakupé, az Airmatic légrugózás (617 500 Ft) pedig egyaránt remek partner a hétköznapi és a tempós haladáshoz. Komfortos üzemmódban a rossz minőségű aszfalton való hajtás sem elviselhetetlen, a szintszabályozós légrugózás révén megemelhető az autó hasmagassága, ami például meredek garázsfelhajtóknál lehet előnyös. Sportos állásban lejjebb ereszkedik az autó, feszesebb lesz a csillapítás, autópályán ez az üzemmód dívik. A menetteljesítmények és az 1815 kilós önsúly tükrében mért 7,9 l/100 km-es tesztátlag dicséretesen alacsony érték.

Lapos és mély az 520 literes hátsó Okos ötlet a kihúzható tálca Lapos és mély az 520 literes hátsó Okos ötlet a kihúzható tálca

A feketelevest hagytam a végére, ez pedig az ár kérdése. A CLS 350 CDI 18 646 000 forinttól kapható, most jönne az a rész, hogy ajánlanám helyette a „józanabb” 250 CDI variánst (204 LE), mely 1,4 millióval olcsóbb, de nem teszem! Miért? Mert ez az a kategória, ahol nem a racionális vásárlói döntések dominálnak. Kinek kell négyhengeres motor, ha van hathengeres is? Mit számít az 1,4 milliós árkülönbség, ha az extrákra úgyis elkölt 5-6 milliót a kliens? Jól tudja ezt a Mercedes is, nem véletlen, hogy a kategóriában bagatell tételnek számító dolgokért is komoly summát kér. A CLS olyan, akár a kifutók ünnepelt szupermodellje, könnyedén rabul ejt, beleszeretni a pillanat műve, s ha elvette az eszünket, nincs menekvés. A vaskos pénztárca azonban mindkét esetben nélkülözhetetlen kellék…

Nedves időben komoly tapadási nehézségekkel küzd a hátsókerekes CLS, ilyenkor a „félgáz” is sok Nedves időben komoly tapadási nehézségekkel küzd a hátsókerekes CLS, ilyenkor a „félgáz” is sok

TETSZETT
minőség
design
motor/váltó kombináció

NEM TETSZETT
szűkös fejtér
csomagtér alakja

ÖSSZEGZÉS
Igazán harmonikus autó a CLS, a nagy dízellel minden igényt kielégít. Megjelenni és menni egyaránt álom vele, viszont a térkínálat területén nem brillírozik. A lapos kasztni és az ereszkedő tető miatt 180 cm felett már nem igazán lehet kényelmesen elférni benne.

MERCEDES-BENZ CLS 350 CDI
Összlökettérfogat: 2987 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbó
Max. teljesítmény: 195 kW (265 LE) 3800/min
Max. forgatónyomaték: 620 Nm 1600-2400/min
Hossz./szél./mag.: 4940/1881/1416 mm
Tengelytáv: 2874 mm
Fordulókör: 11,27 m
Saját tömeg/teherbírás: 1815/485 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,2 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Fogyasztás város/országút: 7,8/5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 159-160 g/km
A modell alapára: 17 230 000 Ft (250 CDI, 204 LE)
A tesztelt verzió ára: 18 646 000 Ft