Amikor először láttam a második generációs Toyota Yarisról készült hivatalos fotókat, úgy gondoltam, hogy éppen azt a bájos, sármos megjelenését veszítette el a kisautó, amelyért a nők annyira rajongtak. Így aztán kaptam az alkalmon, s a menetpróba idején kifaggattam a gyengébbik nem képviselőit. Meglepetésemre a jelen levő hölgyektől teljesen egybecsengő választ kaptam: mindegyiküknek (közülük kettőnek is volt korábban Yarisa) jobban tetszik az újdonság. Azt mondták, manapság ezek a gömbölyded, duci formák számítanak trendinek. Ha tényleg így van, még az is megtörténhet, hogy pocakot eresztek… Felmenőjéhez képest persze nemcsak formáját, hanem méreteit tekintve is becsülettel megemberesedett a Yaris. Hossza 3750 (+110 mm),

szélessége 1695 (+35 mm), magassága 1530 (+30 mm), tengelytávolsága pedig 2460 (+90 mm) milliméterre növekedett. Ez a lépés már csak azért is szükséges volt, hogy az Aygótól erélyesebben elkülönítsék a kocsit. Mindezek ellenére a Yaris megmaradt ideális városi masinának (szemléltetésként a Fiat Grande Puntónál majdnem 30, míg a Renault Clio III-nál 20 centivel rövidebb), rendkívül jól irányítható, az alapmodell fordulóköre például 165/70 R 14-es abronccsal mindössze 8,8 méter.

Ötletgazdag

A belső tér helykínálata felveszi a versenyt, praktikumban és variálhatóságban pedig a kis Toyota egyértelműen felülmúlja vetélytársait. Egy filigrán női sofőr mögött kimondottan szellős a lábtér, de még akkor is zavartalanul elfértem, amikor koppanásig hátratoltam a vezetőülést. A

60/40 arányban osztott második üléssor támlái tíz fokban dönthetők is, továbbá a kipufogócső ötletes elvezetésével teljesen sík padlót alakítottak ki, így középen sem kényelmetlen ülni. Értelemszerűen mindez a csomagtér rovására megy, csakhogy a 272 literes befogadóképesség több lépésben bővíthető. A hátsó ülések egyenként, 15 centiméter hosszan csúsztathatók előre, majd a háttámlák az Easy Flat mechanizmusnak köszönhetően egyetlen mozdulattal ledönthetők. Ráadásul ezeket az autó mögött állva is elvégezhetjük, mivel a szükséges karokat a támla tetején helyezték el. Végeredményként a kategória legnagyobb, 1086 literes rakterét kapjuk – beleértve a teljesen sík padló alatti csempészüreget is. Az utazáshoz nélkülözhetetlen apróságok

elhelyezése még a sminkesként dolgozó nőknek sem jelenthet gondot. A modernizált műszerfalra például nem kevesebb, mint 18,2 liternyi rakodórekeszt álmodtak a tervezők: az utasoldali kétrekeszes kesztyűtartón kívül a vezető előtt is kialakítottak egyet, a középkonzol oldalzsebeit pedig ugyanúgy megtaláljuk, mint az előző Yarisban. Az üdítőket immár nem csak a váltókar előtt tudhatjuk biztonságban, ugyanis a szélső szellőzőrostélyok alatt kihúzható pohártartó rejtőzik, ilyen módon a légáramlat hűtheti az italt. A Toyota egyébként tanult korábbi hibáiból, ezért a jobb áttekinthetőség érdekében megnövelték a digitális, térhatású műszeregység méretét, valamint meghosszabbították az első ülések ülőlapját, s Luna felszereltségtől biztosítják a kormány tengelyirányú állítását. A Sol csúcskivitelben a kulcs nélküli nyitás-indítás is alapáras, de navigációs rendszer és – a szegmensben elsőként – térdlégzsák is rendelhető a kocsihoz.

Menő manó

A Yaris egyelőre két benzines és egy dízelmotorral készül. Alaphelyzetben mindegyikhez végtelenül precízen megvezetett, simán kapcsolható ötsebességes kézi váltó tartozik. Felár ellenében kérhető automatizált MultiMode nyomatékelosztó, de kapcsoláskor mindig fel kell engedni a gázpedált, ha nem akarjuk, hogy bólogasson az autó. Az egyliteres, változó szelepvezérlésű motor egy hengerrel szerényebb a korábbinál. Az Aygótól származó, 69 lóerős egység városi körülmények között jól elboldogul, a háromcilinderesek vidám mormogásával végzi a dolgát. Ám országúton és autópályán érezhetően küszködik a vállára nehezedő súllyal, az előzési rugalmassága nem igazán meggyőző. Az

elektromos gázpedálnak és a nagyobb teljesítménynek is köszönhetően az 1,3-as VVT-i sokkal élénkebben hajtja végre az utasításokat, lelkesebben pörög fel és érezhetően lendületesebben mozgatja a Yarist. 3000-es fordulattól dolgozik teljes erőbedobással a motor, ekkor viszont kicsit felerősödik a hangja, hiába alkalmaztak zajelnyelő elemeket a mérnökök. A futómű hangolása komfortos, ezért kanyarban kissé megdől a karosszéria, de az úthibákat ügyesen lépi át az autó. A blokkolásgátlóval, elektronikus fékerőelosztóval és vészfékasszisztenssel kombinált fékrendszer képességei ugyan megfelelőek, s csak fokozott igénybevétel esetén mutatkozik

fáradékonyság, hátsó tárcsafék azonban csak akkor jár a kocsihoz, ha megrendeljük a menetstabilizáló berendezést. Az 1,4 literes turbódízel gyakorlatilag már alapjárattól kezdve kellemesen húz, széles fordulatszám-tartományban szolgáltatja maximális, 190 Nm-es forgatónyomatékát, s csak hosszan pörgetve fogy ki a szuszból. Viszonylag kulturáltan jár a motor és az átlagfogyasztása is kedvező, így hosszú távolságokat utazhatunk egy tank üzemanyaggal.

Folytatása következik?

A 2000-es Év autója címet Európában és Japánban egyaránt bezsebelő Toyota Yarisból az öreg kontinensen 1,2 milliónál is többet értékesítettek az elmúlt hat évben. Ezt a sikersorozatot kell folytatnia a három- és ötajtós változatban, háromféle felszereltséggel kapható újdonságnak. A tervek szerint jövőre 250 ezer darabnak szeretnének gazdát találni a 25-35 év közötti fiatalokból. A hazai márkakereskedésekben máris szemügyre vehetjük a második generációs Yarist. A 2 435 000 forintos alapár a drágább kisautók közé sorolja a kis japánt, méretbeli hátrányait pedig sokoldalúságával, remek használati értékével ellensúlyozza a Toyota.