Ízléses és minőségi a belső, a világos kárpit csak a csúcs, Advance Style szinten elérhető. Fotó: Stefler Balázs

Arról, hogy a villanyautóké lesz-e a jövő, megoszlanak a vélemények, maguk az autógyártók sem egyformán látják a helyzetet, és ennek megfelelően egymástól eltérő irányban fejlesztik modelljeiket. Ahogy a legtöbb japán márka, úgy a Honda sem egy lapra tesz fel mindent, így a piacon egyedülálló módon olyan hibrid hajtásláncot kínál, amelyben a benzinmotor elsősorban áramot fejleszt az autót elsődlegesen hajtó villanymotornak. Ezzel ugyan nem mentesíti a vásárlót a belső égésű technológia fenntartási költségeitől, és a károsanyag-kibocsátás is megmarad, az elektromos autózás jelenlegi hátrányainak többségétől azonban megkíméli.

A benzin- és a nagyobbik villanymotor önmagában is alkalmas lenne a HR-V mozgatására, a rendszerteljesítmény utóbbiéval egyezik meg

Ebben a szellemben tervezték a HR-V 3. generációját, amely japán szokás szerint ismét egy teljesen új karaktert kapott. Ezúttal a Mazda által kitaposott ösvényen haladtak, az eredmény egy közel prémiumminőségű, mégis mértéktartó szabadidő-autó, a lehető legtökéletesebbre csiszolt ergonómia helyett hasonlóan magas szinten megvalósított praktikummal. Ez a forma a rivális gyártó kínálatába is beleillene, elegánsabb, nagyautósabb az elődjénél, de ami talán ennél is fontosabb, letisztult vonalvezetése nem a divatot, hanem a szépérzéket követi. Nem extravagáns, ettől függetlenül modern, passzol a kis szabadidő-autók mai választékába.

Bőséges a láb- és a fejtér, az ülés kialakítása miatt két felnőtt számára komfortos a hátsó sor. Az okostelefonoknak egy kis zsebet alakítottak ki

Első ránézésre feltűnik, hogy a mindennapi használhatóságot szem előtt tartva tervezték, ugyanis 18,8 cm-es hasmagassága túlmutat a kategória átlagán, illetve a kupés sziluett ellenére sem vettek el hasznos helyet a hátsó fejtérből. Ajtajai nagyok, szélesre nyílnak, a csomagtérfedél is széles, a rakodóperem alacsonyan van. Mérete kedvező, variálhatóságát a Jazzből ismert ülésrendszer jelentősen megkönnyíti, ráadásul az elasztikus kalaptartó sincs útban, amikor nagyméretű tárgyakat szállítunk. Az utastér kifejezetten tágas, ez elsősorban a hátul ülőknek kedvez. Ők az elsőkhöz hasonlóan kényelmes üléseknek, valamint egyterűeknél megszokott lábtérnek örülhetnek. Elöl jobban feltűnik, hogy viszonylag alacsony a tető, és az ablakfelület is kicsi, a kilátás mégis megfelelő, egyedül a külső tükörházak vannak kissé túlméretezve. A vezetési pozíció átlagos, a kezelhetőség viszont példás, a multimédiás funkciókon kívül nem kell semmit érintőképernyőn keresztül működtetni, és még a műszeregység is büszkélkedhet egyetlen analóg sebességmérővel.

A „mágikus ülésrendszer” megkönnyíti a raktér bővítését és a nagyméretű tárgyak szállítását

A két világ egyesítése a hajtáslánc működési logikájában tapasztalható meg, ugyanis hiába veszi ki a részét a HR-V mozgatásából az 1,5 literes, 107 lóerős szívó benzinmotor, a gázpedál állása és a haladási sebesség független a hangjától. A városi és országúti szakaszokon döntően a 131 lóerős villanymotor hajtja az autót, ilyenkor a HR-V maga a béke szigete, csendben, nyugalomban halad, hamar felgyorsul a megengedett sebességre, és forgalomtól függően 4,0-5,0 l/100 km közötti fogyasztást produkál. Ebben az esetben is előfordulhat, hogy a rendszer nem elégszik meg a visszatöltés egyébként intenzív ütemével, vagy éppen egy fogyasztó miatt szükségesnek látja, hogy elindítsa a benzinest, melynek zúgása jócskán megtöri a csendet. Intenzív gyorsításnál a motorbúgás általános jelenséggé válik, az eCVT-váltó (fix áttételű nyomatékelosztó) csökkenő terhelésnél persze módosítja az áttételt. Autópályán érdemes 7,5- 8,0 l/100 km-es fogyasztással számolni, ami nem vészesen sok, de egyértelművé teszi, hogy nem országokat átszelő utazásra szánták. Ezt igazolja a 40 literes üzemanyagtank is. Az 5,9 literes tesztfogyasztás kedvezőnek számít, különösen az 1455 kg-os saját tömeghez viszonyítva. Az energiafelhasználásban és a lassításban is előnyös a fülek segítségével szabályozható mértékű rekuperáció. A sima aszfalton kényelmes, de úthibákon érezhetően feszes rugózása nem zavarja meg a könnyű kezelhetőségből és a villanyautókra jellemző, kissé steril működésből származó stresszmentes autózást.

Nagy nyíláson át könnyen pakolható a síkba dönthető üléstámláknak hála szabályos alakú csomagtartó

Igényesebb és drágább is az új generáció, 10 399 000 Ft-os alapára az említett villanyautók árszintjét jelenti, a HR-V célközönsége az állami támogatásnál vagy a zöld rendszámnál biztosan többre értékeli majd a gyors újratöltés lehetőségét és a dízelekénél is csekélyebb városi fogyasztást.

A hátsó ajtók kilincsét az ablak sarkába rejtették, de nyitásérzékelő csak az elsőkön található

TETSZETT
• dizájn, minőség
• kezelhetőség
• városi fogyasztás
NEM TETSZETT
• búgó motorhang
• praktikusan kicsi hatótávolság

ÖSSZEGZÉS
Azok számára kínál megoldást a HR-V-vel a Honda, akik autójukat főleg a városban, esetleg ingázáshoz használják, szeretnek magasan ülni és szükségük van a jó variálhatóságra. Ez a feladatkör nagyon is testhezálló az újdonságnak, amely mindezt egy kis extra eleganciával is megfűszerezi.

Honda HR-V 1.5 i-MMD 2WD eCVT
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 79 kW (107 LE) 6000-6400/perc
Max. forgatónyomaték: 131 Nm 4500-5000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 96 kW (131 LE)
Max. forgatónyomaték: 253 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 96 kW (131 LE)
Max. nyomaték: 253 Nm
Hossz./szél./mag.: 4340/1790/1866 mm
Tengelytáv: 2610 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1540 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1455/415 kg
Csomagtér: 319-1289 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
Max. sebesség: 170 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 122 g/km
A modell alapára: 10 399 000 Ft
A tesztelt verzió alapára: 12 379 000 Ft (Advance Style felszereltség)