Számtalan ponton személyre szabható az utastér. A fényes díszbetéten átvilágít a hangulatfény. Fotó: Hilbert Péter

Egy jó stratégának mindig van C terve arra az esetre, ha a B nem válna be. A BMW abban a kivételes helyzetben van, hogy egyszerre sütheti el több különböző sikerreceptjét, egyszerre kínál konzervatív sportlimuzinokat, praktikus családi autókat és izgalmas sportkocsikat. A Mini esetében ráadásul ugyanabba a trendi retróautó karakterbe csomagolják az egymásnak ellentmondó tulajdonságokkal büszkélkedő modelleket. Bár lehetetlennek tűnt, a bajorok egy kompakt, családi szabadidő-autót is képesek voltak Miniként piacra dobni úgy, hogy a fontos tulajdonságait megtartották. Bár első generációja még csak kapisgálta az ideális arányokat, második nekifutásra valódi családi autó vált belőle.

Minisen sportos a vezetési pozíció, miközben elöl-hátul nagy a helykínálat, a lábak is beférnek az első ülések alá. Minden dizájnelem a brit identitásra utal

A sportosságra utaló S betű ellenére is a racionális vevők választása a 2,0 literes, 190 lóerős dízel csúcsmodell. Lehet, hogy továbbra sem az úttalan utak autója, de a rugózási komfort már nem hiányzik a repertoárjából. A csekély, 16,5 centis hasmagassággal nem is való buckás földutakra, viszont All4 összkerékhajtása a csúszós utak királyává teszi. Alacsony súlypontjának és ideális súlyelosztásának hála havas úton felhőtlen élmény vele a manőverezés. Kezesen, kiszámíthatóan viselkedik és precízen irányítható marad akkor is, ha éppen keresztben csúszunk vele a kanyarban. Ugyanez vizes vagy száraz aszfalton is igaz, ott azonban a kivételes tapadás, a nagy kanyarsebesség és a direkt kormányzás csal mosolyt az arcunkra.

Egyenletesen, de mellbevágó érzés nélkül veszi a gázparancsot a JCW, az útfogás pazar

A már számtalan modellben bizonyított 20d-vel az orrában ugyanazt a gázreakciót kapjuk, mint amire bármelyik Miniben számíthatunk, a fékeket pedig már szinte túlságosan is harapósnak érezzük. A rezonátorral mesterségesen erősített hangélmény fokozza az erőgépes karaktert, egyben feledteti, hogy valójában egy takarékos dízelautóban ülünk. Nélküle is passzolna a Countryman praktikus énjéhez a gázolajos blokk, ahogy a motorhoz is nagyszerűen illik az alapáron járó 8 fokozatú automatikus váltó. Egyszer sem hiányzott, hogy kézzel kapcsolgassunk, pedig nem spórolták ki a váltófüleket sem. Ami a tágas utas- és csomagtéren, valamint a tárolórekeszeken kívül javítja a használhatóságát, az a kedvező fogyasztás. 130 km/órás tempónál 2000-et, 90-nél 1500-at sem forog a motor főtengelye, így nem bűvészmutatvány 7,0 liter alatt tartani az átlagot, miközben minden nap minden percében örömöt szerez a jellegzetesen minis kezelhetőség és a tucatnyi szellemes részlet az utastérben, melyek egy része a frissen bevezetett Mini Yours programban érhető el. A személyre szabhatóság fontos része a Mini világának. Az angol márka azoknak is kínál szabadidő-autót, akik szemében egy öngyújtós motor megöli a sportosságot.

Fantasztikus az oldaltartás, de az összképet nézve talán kicsit sok a cicoma

A szortiment ellentétes pólusán feszítő John Cooper Works izompacsirtát más fából faragták. Optikai tálalása villámgyorsan tudomásunkra hozza, hogy itt bizony fitneszelőadás következik, a motorindítást követően felhördülő öblös hang pedig fokozza a vágykeltést. Látszólag és hallhatólag tehát mindene megvan a Countryman JCW-nek ahhoz, hogy lehengerelje vezetőjét, a produkciótól remélt nagy bumm azonban valahogy elmarad. Míg a normál Mini kasztniban tündököl és az autóból vérbeli vadat farag a 231 lovas turbómotor, addig itt nem igazán kényszeríti ki az emberből a „hűha” felkiáltást. Tudni kell azonban, hogy például az ugyancsak összkerekes, háromajtós JCW-hez képest itt közel 3,5 mázsa a többletsúly, jóval nagyobb a homlokfelület, és a magasabb építés is elveszi a fűszerezés legjavát. Lehet ugyan klassz kis sprinteket tenni a top Countrymannel, vagy a már említett intelligens összkerékhajtásra hagyatkozva élvezni a sínautós úttartást és tapadást, de a felépítés jellegéből adódóan sokkal testhezállóbb, ha elegánsan krúzolunk a nagy Minivel.

Szükség esetén nagyobb tárgyakat is szállíthatunk vele

Ha a példaként itt szereplő Countryman-végletek közül választani kéne, egy hosszú hétvégés, szerpentines virgonckodás biztosan a JCW-nek jutna osztályrészül, minden más helyzetben azonban a gázolajos jutna szerephez. Nyomatékosabb, könnyebb, nagyobb a hatótávja és közel egy millióval olcsóbb is.

Két kémény és diffúzor-imitáció adja a többiek tudtára a 231 lovat

Tetszett
• helykínálat
• dízelmotor
• attraktív felszereltség-opciók

Nem tetszett
• stílusidegen JCW
• túljátszott JCW részletek

Összegzés
Ez a két csúcs-Mini eklatáns példája a „Mi ilyet is tudunk!” szemléletnek. SUV-felépítés, izmos motorok, sportautós génkezelés, szóval minden egyszerre. Ám míg a turbódízel harmonikus egész a Countryman testével, addig a JCW hajtáslánc itt nem igazán találja a helyét.

Mini Countryman JCW
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 170 kW/231 LE 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 350Nm 1450-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4299/1822/1557 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1565/1566 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1630/595 kg
Csomagtér: 450-1390 l
Üzemanyagtank: 51 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,5 s
Max. sebesség: 234 km/h
Város/országút/vegyes: 8,5/6,0/6,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 158 g/km
A modell alapára : 7 730 000 Ft (Countryman Cooper, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 758 000 Ft

Mini Countryman Cooper SD All4
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW/190 LE 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4299/1822/1557 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1563/1565 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1610/595 kg
Csomagtér: 450-1390 l
Üzemanyagtank: 51 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,4 s
Max. sebesség: 218 km/h
Város/országút/vegyes: 5,4/4,6/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 7 730 000 Ft (Countryman Cooper, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 10 865 000 Ft