Az autókban a kormánymű rudak közvetítésével fordítja a kerekeket. A rúd a végein gömbcsuklókkal csatlakozik: az egyik oldalon a kerékagy fordítókarjához, a másik oldalon pedig vagy a kormánymű karjához, vagy a fogasléc végéhez (ez a kormánymű szerkezetétől függ). A használat során rendszerint a külső, kerék felőli gömbcsukló romlik el előbb, a belső, úgynevezett axiális csukló akár többet is túlélhet. Emiatt rossz szerelői rutinként gyakori jelenség, hogy az axiális csukló állapotát nem is ellenőrzik.

Olcsó alkatrészek a porvédő gumik, érdemes figyelni az állapotukat és cserélni őket. Ha rosszak, hamar tönkremegy, amit védeni hivatottak. Fotó: Dombóvári Mihály
Olcsó alkatrészek a porvédő gumik, érdemes figyelni az állapotukat és cserélni őket. Ha rosszak, hamar tönkremegy, amit védeni hivatottak. Fotó: Dombóvári Mihály

Esetünkben egy korábbi futóműállítás során nem figyeltek a belső csuklót óvó porvédő gumiharang helyzetére, ami az állító menet tekerésekor felcsavarodott, így esetlenül megfeszült. A tulajdonos ezt látva beszerezte az új gumiharangot, ami pár száz forintos alkatrész. A futómű ellenőrzésekor a nagy kormányholtjáték és a kopogó hangok eredeteként a felső-hátsó lengőkar (gömbfej és szilent), valamint az alsó-hátsó lengőkar szilenthibáját állapították meg.

Már rozsdásodott az axiális gömbcsukló. Biztonsági kockázatot jelentett
Már rozsdásodott az axiális gömbcsukló. Biztonsági kockázatot jelentett

Azonban a gumiharang leszedésekor napvilágra került az axiális csukló, amely már rozsdás volt, és lötyögött. A cseréje nem tűrt halasztást. Az említett két lengőkarhibát szintén orvosolták, majd beállították a futóművet, így a kocsi futása javult, a nagy kormányholtjáték és a kopogás megszűnt.

Futómű lengőkar szilent is kapható külön
Futómű lengőkar szilent is kapható külön

Régebbi autóknál teljesen természetes volt, hogy szilenthiba esetén elég a hibás gumialkatrészt cserélni. Jó ideje azonban megoldásként a teljes lengőkarcserét alkalmazzák. Szerelői elbeszélés alapján az az oka, hogy egyszerűbb a teljes kart cserélni, kevesebb munkával jár, mint a szilentet kiszedni. Ez utóbbihoz nem elég kiszerelni a rossz lengőkart, abból ki kell préselni a szakadt szilentet, majd beszuszakolni az újat.

A szilent bepréselése a helyére. A szilent helyzetellenőrzése
A szilent bepréselése a helyére. A szilent helyzetellenőrzése

Nem csupán prés szükséges hozzá, hanem pontosság és szakértelem is. Nem kerülhet be ferdén, vagy rossz pozícióban. Külön elővigyázatosságot kívánnak a könnyűfém-ötvözetű lengőkarok. De mint példánk mutatja, megoldható feladat, s bár több munkaidőt igényel, az alkatrészár alacsonyabb.

A kiszerelt futóműcsavarokat érdemes megtisztítani a korróziótól
A kiszerelt futóműcsavarokat érdemes megtisztítani a korróziótól

Cikkünk elkészítéséhez az Istvánko Car Service nyújtott segítséget.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!