Hirdetés – Sok ismerősöm annak ellenére, hogy évtizedek óta autóval közlekedik, nem tudná összefoglalni és elmagyarázni nekem pár mondatban, hogy pontosan mit is jelentenek a nyári gumik oldalfalán található betűk, számok, jelölések.

Ez sajnos súlyos hiba, ugyan is előbb utóbb eljön a pillanat, amikor régi gumijainktól fájdalmas búcsút kell vennünk.

Az autotire.hu segít azok számára akik nincsenek teljesen tisztába a nyári autógumi jelölésekkel.

A nyári autógumi jelölésekről bővebben

Kezdjük azokkal az alap jelölésekkel, melyekkel általánosságban mindig összefuthatunk a nyári abroncsok vásárlása során.

Méret jelölése egy egyszerű példa, 255/45 R17 98W. A sor legelején álló 255-ös szám kombináció az abroncs szélességét adja meg milliméterben A per jel után következő 45-ös pedig a gumi szélességének és oldalfal magasságának az aránya százalékban kifejezve.

Az “R” betű jelentése nem mást jelent, mint hogy radiál szerkezetű abroncsról beszélünk.

A 17-es szám pedig a felni átmérője collban megadva. 1 col mindig 25,4 mm-nek felel meg hivatalosan.

Ezután következnek a súly és sebességhatár jelölések.

A 98-as szám a maximális terhelhetőséget jelzi, azaz pontosan az ehhez a számhoz tartozó súllyal célszerű terhelni az abroncsainkat. A 80-as szám például 750 kilogrammnak felel meg abroncsonként. A w betű a maximálisan megengedett sebességet jelzi. A mi esetünkben ez most 270 km/h.

Mi a helyzet a Gyártási idő jelzésével?

DOT1801: az első két szám a gyártás  hetére  a második kettő pedig a gyártási évre utal. Azaz ha például ezt látjuk, hogy DOT 1709, akkor azaz abroncs 2009. 17. hetében gurult le a gyártósorról.

Ezeket a számokat nem ma találták ki hasraütés szerűen. Szerencsére hosszú évek óta szigorú szabvány köti a gyártókat, ezért két egyszerű táblázatból bárki kiolvashatja a számokhoz tartozó megfelelő adatokat. Ezek az adatok bárki számára hozzáférhetőek. A gyártók pedig kötelesek is mindenki számára elérhetővé tenni.

Alapvető tudás – Ez elengedhetetlen a következő gumi garnitúra megvásárlásához

Amennyiben már ezekkel az adatokkal tisztában vagyunk, az mondhatni tökéletes.

Ezek mellett még találunk néhány mellékes jelölést, de ha csupán ennyi világos, akkor már tudjuk, hogy nagy vonalakban pontosan mi mit jelent. Így már nem nagyon foghatunk mellé egy esetleges jövőbeli vásárlás folyamán.

Ha mégis bizonytalanok lennénk, akkor a legegyszerűbb, ha kikérjük egy gumiszakértő segítségét, esetleg rákeresünk az interneten arra amire kíváncsiak vagyunk. Mivel a számokon túl még rengeteg más tényező befolyásolja azt, hogy személy szerint a mi autónkhoz milyen gumit is érdemes beszerezni.

Jótanács a nyári autógumi vásárláshoz

A legfontosabb természetesen az, hogy még véletlenül se hagyjuk a téli gumit az autónkon a nyári szezonra, mert bár lehet, hogy rövid távon spórolunk vele, de ha nem teszünk fel új gumikat, akkor hosszú távon a gyorsabb kopással, és a nagyobb üzemanyag fogyasztással biztosan rosszabbul fogunk járni.

Nem beszélve, hogy a nyári, rettentő forróságban a téli gumi nem fog megfelelően tapadni, hanem konkrétan csak csúszkál majd egy erős fékezés esetén. Ne kockáztassuk saját és mások testi épségét néhány ezer forintnyi megtakarítás reményében.

Mindig az évszaknak megfelelő abroncsot használjunk. Hosszú távon kifizetődő, és életeket menthetünk a megfelelő gumi kiválasztásával. Én személy szerint nem javaslom a négy évszakos gumik alkalmazását sem, mivel szerintem minden évszakban a megfelelővel kellene inkább vezetni. Sokkal biztonságosabbnak tartom ezt a stratégiát.

Az a gumi amit direkt a nagy forróságra terveztek, számost teszt is bizonyítja, hogy általánosságban megbízhatóbb, mint a négy évszakos társai.

Legyünk körültekintőek. Vigyázzunk magunkra és embertársainkra.