A 125-ös robogók mellett leginkább olyan érvek szólnak, mint hogy aránylag kedvező áron elvihetjük őket, illetve hogy karbantartásuk és a fenntartásukhoz szükséges járulékos költségek nagyon alacsonyak. Ezért nem meglepő, hogy a nyolcadliteres szegmens fontossága szinte évről évre nő, amit a korábbinál nagyobb kínálat is jelez.

Természetesen a kategóriában hagyományosan erős Yamaha is belehúzott, s úgy döntöttek, hazánkban is piacra dobják az Európa-szerte sikeres BW’s 125-öst. A modell a külsőségeket tekintve alapvetően más, mint a legtöbb kategóriatárs, de éppen ez volt a cél, hiszen ezzel új közönség felé nyithatnak. A BW’s 125-ös hatalmas, kerek fényszórókkal díszített arca és a ballonos abroncsok érdekes egyveleget alkotnak, de annyi szent, hogy van karaktere a motornak!

Az alacsony tömegé és a praktikumé a főszerep

A menetkészen is csak 121 kg-os tömeg miatt gyakorlatilag kezdőknek sem okozhat problémát a kis Yamaha terelgetése, maximum a nagyobb termetűek érezhetik kicsinek a gépet. Pontosabban, aki 180 centinél magasabb, az kevésbé tud helyezkedni a motoron, hiszen a térde túlságosan is közel van a kormányhoz. Ez a manőverezhetőséget aligha befolyásolja, inkább a komfortérzetünknek nem tesz jót. Egyébként az ülésen könnyen megtaláljuk a kényelmes vezetési pozíciót, arról nem is beszélve, hogy az ülés alatti, öblös tárolórekeszbe jól lehet pakolni, tehát ha csomaggal vagy hátizsákkal utazunk, azt is el tudja nyelni a kis Yamaha. Ráadásul az ülés kétszemélyes, így utast is vihetünk magunkkal, ha bírja a megrázkódtatásokat.

Csak a legfontosabbak: sebességmérő, benzinszintjelző és néhány kontroll-lámpa Csak a legfontosabbak: sebességmérő, benzinszintjelző és néhány kontroll-lámpa

A BW’s 125-ös gyenge pontja ugyanis az, hogy – a magas oldalfalú abroncsok ellenére – nem képes megfelelően tompítani az úthibákat, függetlenül attól, hogy egyedül vagy kettesben megyünk. Így aztán eléggé pontos képet kapunk a hazai úthálózat állapotáról, sokkal pontosabbat, mint amilyet szeretnénk. Szerencsére a futómű rossz hibaelnyelő képessége nem jelenti azt, hogy más szempontból bármi kifogást emelhetnénk. Az első teleszkópok és a hátsó rugóstagok is támogatják a tempós haladást, jó minőségű úton egészen jó visszajelzéssel szolgálnak. Sőt, a robogókra jellemző farnehézség sem vészes, hirtelen irányváltoztatásra is készséggel válaszol. Ennek leginkább akkor van szerepe, ha sűrű forgalomban próbál előrébb jutni az ember, amiben nagyon jó a BW’s, hiszen a legkisebb testsúlyáthelyezést is irányváltás követi.

Okos fékrendszer került a kis Yamahára

A BW’s esetében az sem elhanyagolható szempont, hogy az Unified Braking System fékrendszerrel készül, ami annyit tesz, hogy ha túlságosan megfékeznénk a hátsó kereket, akkor a rendszer az első kereket is lassítja, miközben visszavesz a fékerőből, megakadályozva ezzel a hátsó kicsúszását. A gyakorlatban remekül működik, ez pedig elsősorban a kezdők számára óriási segítség.

Hasznos részlet az akasztófül Hasznos részlet az akasztófül

A BW’s 125-ös kapcsán egy kellemes meglepetés ért, ugyanis a papíron teljesen átlagos, 9,1 lóerős, egyhengeres, léghűtésű egységgel igen virgonc a robogó, a 125-ösök mezőnyében kifejezetten rugalmasnak számít. Persze nem kell eszeveszett gyorsulásra számítani, de álló helyzetből vagy piros lámpától indulva az átlagos teljesítményű autókat könnyedén lerajtolhatjuk, komoly meglepetést okozva, hiszen a BW’s külseje láttán aligha számít valaki arra, hogy ez a robogó így ki tud lőni. A lendület egészen 100 km/óráig tart, ezután hirtelen elfogy az erő, mielőtt a motor elérné a körülbelül 110 km/órás végsebességét. Ez egyáltalán nem mellékes annak, aki városba való bejárásra használ robogót, ugyanis ez esetben a sebesség a biztonságot fokozza.

Az első fék hatékony, könnyen megbirkózik a BWs tömegével Az első fék hatékony, könnyen megbirkózik a BWs tömegével

Külön dicséretet érdemel a 125-ös egység szerény fogyasztása, hiszen egy tankkal (kb. 2200 Ft) 200 kilométert tehetünk meg. A kis erőforrás forszírozott tempó esetén sem kér többet 3,0 liternél, nálunk úgy fogyasztott 2,9 litert, hogy gyorsforgalmi úton is jártunk vele, illetve alaposan kihasználtuk az erőtartalékot.

Az ülés alatti rekesz egy teljes méretű sisakot is képes elnyelni Az ülés alatti rekesz egy teljes méretű sisakot is képes elnyelni

A BW’s 125-ös 878 000 Ft-ért vihető haza, amivel tulajdonképpen a Yamaha palettáján belül és a konkurens 125-ös modellek között is a középmezőnybe tartozik. Az már más kérdés, hogy ennyiért robogó helyett nagyobb élvezeti faktort biztosító motorkerékpárt is vehetünk (pl. YBR 125-ös 758 000 Ft-ért), de az már egyéni preferencia kérdése, hogy a használati értéket helyezzük-e előtérbe.

Ereje lenne hozzá, de a 12 colos kerék országúton már kicsinek bizonyul Ereje lenne hozzá, de a 12 colos kerék országúton már kicsinek bizonyul

Tetszett
eredeti külső
hatásos fékek
rugalmas erőforrás

Nem tetszett
úthiba-érzékenység
kevés hely a lábaknak

Összegzés
Egyedi külsején kívül fürgeségével és könnyű irányíthatóságával is belopja magát az ember szívébe, az úthiba-érzékenységgel annál kevésbé. Az alacsony fenntartási költségek nyomós érvként szólhatnak mellette.

Yamaha BW’s 125
Lökettérfogat: 125 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 6,7 kW (9,1 LE) 7500/min
Max. forgatónyomaték: 9,6 Nm 6000/min
Sebességváltó: fokozatmentes
Hossz./szél./mag.: 1910/715/1100 mm
Tengelytáv: 1290 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Üzemanyagtank: 6,0 l
Fék elöl/hátul: 189 mm tárcsa/150 mm dob
Gumi elöl/hátul: 120/70 R12 / 130/70 R12
Menetkész tömeg: 121 kg
Tesztfogyasztás: 2,9 l
Vételár: 878 000 Ft