Nem túlzás azt állítani, hogy az első Africa Twin a sportból született, hiszen három Dakar-elsőséget zsebelt be a Honda, mire a versenygépből szelídebb, utcai változatot dobtak piacra. A típus aztán elindult a legendává válás rögös útján – ebben nemcsak a sivatagi viadalokon elért sikerek, hanem a felhasználók által tapasztalt megbízhatóság és strapabíróság is szerepet játszott. A folyamatosan modernizált, de koncepcióját tekintve lényegében változatlan elődhöz képest hatalmas ugrást jelent az új nemzedék, körülbelül olyan, mintha a 90-es évek mobiltelefonjait hasonlítanánk össze a legújabb, érintőképernyős darabokkal.

A bal oldali markolaton lévő gombokkal manuálisan is vezérelhetjük a DCT-váltót. Erős napsütésben sem tükröződik a műszerfal. Az aktuális fokozat nagyban jelenik meg
A bal oldali markolaton lévő gombokkal manuálisan is vezérelhetjük a DCT-váltót. Erős napsütésben sem tükröződik a műszerfal. Az aktuális fokozat nagyban jelenik meg

V2-es blokk helyett soros kéthengeres erőforrás mellett tette le a garast a Honda, és a 95 lóerős ezres nem is okoz csalódást. A 270 fokos főtengely-elékelés miatt 4000-es fordulat felett szépen megjön a hangja, a nem kívánatos rezgéseket pedig két kiegyensúlyozó tengely fojtja el. Nem csoda, hogy könnyen pörög fel a motor és van benne élet, a négyszelepes Unicam hengerfej a Honda krosszgépeiből ismerős, míg a könnyített vezérműtengely a CBR1000RR Fireblade azonos alkatrészével áll szoros rokonságban. A sorkettes blokk mellett a másik nagy újdonság, hogy duplakuplungos váltóval is elérhető az Africa Twin. Pár évvel ezelőtt még egy „normál” motornál is szentségtörés lett volna, nemhogy egy túraendurónál, de annyira jól sikerült a blokk és a váltó házasítása, hogy még azokat is meggyőzheti, akik alapból tiltakoznának a kuplungkar nélküli változat ellen. A 300 000 Ft-os felárat jelentő DCT finoman és átmenetek nélkül kapcsolgat, és természetesen kézi beavatkozásra is van lehetőség, de még a motorféket is ideálisan „adagolja”, szóval nehéz belekötni. Főleg, hogy a G-feliratú gombbal még terepprogramot is aktiválhatunk.

Egy házban helyezkedik el a soros kéthengeres blokk és a duplakuplungos sebességváltó. A 310 mm-es első féktárcsákkal hatásosan lassít az Africa Twin. Az ABS kikapcsolható
Egy házban helyezkedik el a soros kéthengeres blokk és a duplakuplungos sebességváltó. A 310 mm-es első féktárcsákkal hatásosan lassít az Africa Twin. Az ABS kikapcsolható

Ha már terepezés: természetesen az Africa Twin méretéből és tömegéből adódóan nem olyan kezes, mint a kisebb endurók, de a 800-as modellekkel simán pariban van, gyakorlatilag komolyabb tapasztalat nélkül is messzire el lehet vele jutni a „vadonban”. A Honda egyébként számos megoldást bevetett a tömegközéppontosítás érdekében, például az akkumulátor közvetlenül a motorblokk mögött helyezkedik el. Az Africa Twin képességei messze túlmutatnak azon, amit egy átlagos felhasználó valaha is ki fog motorozni belőle, határainak megismeréséhez tényleg sivatag vagy extrém körülmények kellenek – nem vitás, hogy bírja a megpróbáltatásokat. S, hogy mi a motor legjobb része? Egyértelműen a futómű: nincs ugyan elektromos állítás, de nem is hiányzik, mert nem jellemző rá a nagy enduróktól megszokott erős bólintás, miközben úgy vasalja ki az úthibákat, mintha ott se lennének. Ami a kényelmet illeti, egy kicsivel lehetne szélesebb az ülés, de alapvetően nagyon komfortos a Honda, az üléshelyzet lehetővé teszi, hogy hosszú órákat motorozzunk egyhuzamban. A szélvédelem okozta az egyetlen kellemetlen meglepetést: 190 cm-es motorosnak pont az opciós, magasabb plexi a rosszabb választás, az alap szélvédő mögött kevésbé rázkódik a sisakunk.

Igazi terepgép: 250 mm a hasmagasság
Igazi terepgép: 250 mm a hasmagasság

Az új Africa Twin az egyik leginkább univerzális motor, ami ma kapható. Agilitásával nem vall szégyent országúton, kényelme és erőtartaléka miatt akár az autópályás menetek sem jelentenek problémát, terepképességei pedig a műfajon belül (tömeg, méret) egészen meggyőzőek. Ilyen az, amikor egy újjászületés remekül sikerül!

Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Lökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 70 kW (95 LE) 7500/perc
Max. forgatónyomaték: 98 Nm 6000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú DCT
Tengelytáv: 1575 mm
Ülésmagasság: 870/850 mm
Üzemanyagtank: 18,8 l
Fék elöl/hátul: 2×310/256 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 90/90 R21/150/70 R18
Száraz tömeg: 208 kg
Alapár: 4 398 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!