1.6 SIDI benzinmotor

Bár az Opelnek már évek óta van 1,6 literes, benzines turbómotorja, a friss SIDI-egység (Spark Ignition Direct Injection) blokkja és perifériája is teljesen különböző. Az új, közvetlen befecskendezéses egység kétféle változatban készül: az Eco Turbo kivitel (170 LE, 280 Nm) tervezésének középpontjában a kis fogyasztás, az alacsony fordulatszámon „lehívható” nagy nyomaték állt, míg a Performance Turbo (200 LE, 300 Nm) magas csúcsteljesítményre lett hangolva. Az Opel korábbi 1,6-os turbómotorjával összehasonlítva 13%-kal mérséklődött a fogyasztás, miközben a csúcsteljesítmény és a nyomaték 30%-kal nőtt. A SIDI-motor jó néhány műszaki érdekességet felvonultat, hiszen ez a kategória egyetlen motorja, amelyben kiegyensúlyozó tengely teszi simává a járást, illetve itt van a súlycsökkentés jegyében a kétrészes forgattyúsház és az öntött alumínium csapágylétra.

A magyar gyártású dízelmotort Torinóban, nagyrészt olasz gárda tervezte. Közel 500-an dolgoznak a létesítményben A magyar gyártású dízelmotort Torinóban, nagyrészt olasz gárda tervezte. Közel 500-an dolgoznak a létesítményben


1.6 CDTI dízelmotor

Hamarosan kikopik majd az Opel kínálatából az Isuzu eredetű 1,7-es egység, ugyanis már rajtra kész a torinói motorfejlesztő részleg által tervezett 1.6 CDTI, mely elsőként a Zafirához lesz elérhető 136 lóerős változatban (4,1 literes átlagfogyasztás). A későbbiekben számos modellben megjelenik a blokk több teljesítménylépcsővel: a belépőt a 95 lóerős verzió jelenti majd, míg a csúcs a biturbó változat 170 lóerővel. Az új egység esetében különösen fontos volt a súlycsökkentés az 1,7-eshez viszonyítva, a könnyített alumínium motorblokk, csapágylétra és hengerfej több mint 20 kg-os előnyhöz juttatja. A csendes járást zárt hurkú égésszabályozással, többszörös, munkaütemenként akár tíz befecskendezéssel érik el, míg a fogyasztást a vízpumpa leválasztása és a változó szállítású olajszivattyú csökkenti. A rövid menetpróba alapján mindebből annyit érez a vezető, hogy 1200-as fordulattól már terhelhető az egység, s ami szintén fontos, hogy nagyon halk. A változó geometriájú, 1,7 baros töltőnyomással dolgozó feltöltő a 136 lóerős kivitel esetében nagyon lineárisan lép be, a 320 Nm-es nyomaték nem lórúgásszerűen érkezik meg.

Új sebességváltók

A friss fejlesztésű motorok mellett a sebességváltóknál is több újítás várható. Az Insigniához lesz elérhető elsőként a márka nyolcfokozatú automata váltója, az Opel azonban ahelyett, hogy „bevásárolt” volna például a ZF-től (ezt teszi a legtöbb prémiummárka), saját egységet fejlesztett. Az egyelőre prototípus fázisban lévő egység 3%-os fogyasztáselőnnyel kecsegtet a mostani hatgangos automatához képest, de emellett több előnye is van, hiszen a szűk áttételezés miatt a menetdinamika is jobb. Szintén új az Adamban debütáló ötfokozatú robotváltó. Bár konstrukcióját ez se tudja meghazudtolni, egészen ügyesen kapcsolgat az egység, ahogyan a friss fejlesztésű kézi váltókról is csak jót lehet mondani. Hamarosan valamennyi öt- és hatgangos kézi váltóját is lecseréli az Opel, ezek a váltók pedig kapcsolási érzetben jóval felülmúlják a mostaniakat: rövid úton jár a kar, és egészen kis erőszükséglettel, csuklóból mozgatható. Az Opel azonban ennyivel nem elégszik meg, a távlati tervek között szerepel fokozatmentes automata (kisautókba) és duplakuplungos egységek fejlesztése is.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!