Egy brit autóversenyzőnő vetette fel egy könyvében a hátralátást megkönnyítő segédeszköz ötletét, Dorothy Levitt a „The Woman and the Car: A Chatty Little Handbook for the Edwardian Motoriste“ című, 1909-ben kiadott könyvében arról ír, hogy a „nők a megfelelő helyen vigyenek magukkal egy kézitükröt, aminek időről időre hátratekinthetnek a forgalomban”.

Dorothy Levitt 1909-ben írt a hátralátást megkönnyítő kézi tükörről Dorothy Levitt 1909-ben írt a hátralátást megkönnyítő kézi tükörről

Csak évekkel később került sor a gyakorlati alkalmazásra, Ray Harroun az első Indianapolis 500 autóverseny előtt saját kezűleg szerelt egy tükröt Marmon Wasp versenyautójának közepére, hogy annak segítségével követni tudja, mikor próbálnak előzni ellenfelei a futam során. Sorozatgyártásban csak 1914-ben jelentek meg a visszapillantó tükrök, a Ford T Modell volt az egyik első úttörő. Igazából a harmincas években kezdett általánosan terjedni először a belső, majd a külső visszapillantó tükör, egyes gyártók egészen a kilencvenes évekig felárat kértek az utasoldali külső tükörért – a jogszabály ma sem követeli meg ennek a meglétét, a gyárak nagyvonalúságának köszönhetjük, hogy nem kell felárat fizetni érte.

Felmentést kapott a VW XL1 az alól a törvényi kötelezettség alól, hogy „tükröződő felülettel” kell biztosítani a hátralátást Felmentést kapott a VW XL1 az alól a törvényi kötelezettség alól, hogy „tükröződő felülettel” kell biztosítani a hátralátást

Ma lassan már ott tartunk, hogy csak a jogszabályok miatt hagyatkozunk még a hátralátást biztosító „tükröződő felületekre”, a kamera-monitor már olcsóbb, mint a tükrök alkalmazása. A külső tükör nagy fejfájást jelent a fejlesztőknek, légáramlás szempontjából kulcsfontosságú helyen van, ellenben nem lehet nagyon lekicsinyíteni a felületét, hiszen akkor nem lehet benne hátralátni, és a szélzaj elhallgattatása se egyszerű feladat. Egy megfelelő légterelő karra szerelt apró kis optikával nincsenek ilyen gondok – jelenleg a világon egy autó van, amely tükrök nélkül oldja meg a hátratekintést, a minimális darabszámban készülő VW XL1-es felmentést kapott a jogszabályok alól, így az már kamerával néz hátrafelé.

Sok olyan autó is van, amelynél a tükrök mellett kamerák és egyéb érzékelők is figyelik a mögöttes forgalmat, csak ezeknek nem látja a képét a sofőr, épp csak figyelmeztetnek, ha valami található a holttérben. A belső tükörnél sokkal korábban elindult a digitális átalakulás, az USA-ban gyártott autókban már régóta ott az égtájat mutató kis kijelző. Manapság nem ritka az ide rejtett tolatókamera-képernyő, de például a Nissan Smart Mirror nem más, mint egy ide helyezett monitor, ami egy hátsó kamera képét jeleníti meg.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!