– Ez a jármű tipikus példa rá, hogyan alakítsuk gombhoz a kabátot – magyarázza Puskás István, miközben legújabb büszkeségét mutatja. – Egy cimborámtól kaptam ugyanis két régi traktorkereket, ehhez készült az egész traktor. Az első kerekek korábban egy Trabanthoz tartoztak, mint ahogy a váltó is, a motor pedig a hagyományokhoz hűen ezúttal is egy fűkaszából „költözött át”.

Fotó: Mészáros János Fotó: Mészáros János

A korábbi tapasztalatok sokat segítettek az aranykezű mesternek. Hiszen az elmúlt évek során előbb több kerékpárt, majd egy kétkerekű motort készített fából, illetve egy olyan faautót eszkábált össze, melyet Frédi és Béni is megirigyelhetne. Legutóbb pedig egy choppert alkotott, amelynek szintén csodájára jártak. Pedig a traktorosként dolgozó férfi sosem tanulta az asztalosmesterséget, magától sajátította el az egyes fogásokat. Miután az évek során egyre nagyobb sikert arattak alkotásai, a téli időszakban, amikor a földeken nemigen akad munka, nekilátott az újabb álom megvalósításának.

– Karácsony környékén kezdtem neki a munkának, s alig négy hónap alatt elkészült, mostanra már csak az utolsó simítások maradtak, hiszen működés közben derül ki igazán, hogy mit kell még csinálni – mondja. – Ezúttal is fenyőből készült szinte az egész, bár jóval több darabból, mint azt eredetileg terveztem. Szinte „ette az anyagot”, a végén már félő volt, hogy a tetőt is meg kell bontani, hogy be tudjam fejezni – meséli félig-meddig tréfálkozva. – Amit lehet, most is fából alakítottam ki, csak az összefogatáshoz használtam fémcsavarokat.

Az apró részletekre ezúttal is rendkívüli módon ügyelt a mester.

– Kétszáz köbcentis a motor, jó alaposan be kell tehát rántani indításkor – folytatja. – A traktor mellé pedig stílusosan eke is készült. Bár szántani persze nem lehet fele, de azért megpróbáltam minél élethűbben kifaragni ennek darabjait is.

Az új járgánnyal a tervek szerint több bemutatón, autóstalálkozón is részt vesz majd a közeljövőben István. A későbbi sorsa viszont még kérdéses.

S hogy mi lesz a következő műve? Még az is a jövő titka. Ígéretet kapott rá, hogy szereznek neki négy darab Forma–1-es gumit. Ha valóban így lesz, akár egy Forma–1-es autó is kigördülhet jövő tavaszra a Puskás-műhelyből. Erősen foglalkoztatja ugyanakkor egy lánctalpas jármű elkészítésének ötlete is. Istvánt ismerve, előbb-utóbb mindkettő elkészül…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!