A Škoda Octavia modellből az első példányok 1959. januárjában gördültek le a Mlada Boleslav-i gyártósorokról. A latin octavia szó jelentése a „nyolcadik”, és arra utaltak ezzel, hogy ez volt a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik Škoda volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között, amit az autógyár 1933-ban vezetett be. Az első hetekben még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel együtt gyártották a kétajtós limuzint.

Az Octavia motorháztetője alatt egy robusztus, négyhengeres, 1.1 literes, 29.4 kW(40 LE) teljesítményű motor van, ami négyfokozatú váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A csúcssebesség 110km/óra, átlagos fogyasztása pedig 7,7 liter benzin 100 kilométeren. Az olyan műszaki újítások mint elöl a csavar rugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú utazási kényelmet és könnyű vezethetőséget adtak az Octaviának, míg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább javította az aktív biztonságot is. A Škoda 1959-ben az Octavia Superrel bemutatott egy erősebb változatot is, amelyet 1,2 literes motor hajtott 33 kW-os (45 LE) teljesítménnyel.

1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Touring Sport (TS), ami 37 kW-os (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. Ezt az FIA homologizálta a nem módosított közúti járművek verseny osztályába, a híres Monte Carlo-i ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el. 1960. szeptember 11-én a Brnoban leplezték le a vízszintesen osztott hátsó ajtóval rendelkező kombit, amelynek utasterében kényelmesen elfért öt személy, és a csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodó hosszúság pedig 0,965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.

A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke Octavia Super április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráról. Utódaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával rendelkező farmotoros Škoda 1000/1100MB. Az utolsó Octavia Combi 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360 000 a Škoda Octavia-t gyártottak, ezek között több mint 54 000 kombi is van.

Nem sokkal azt követően, hogy a Škoda csatlakozott a Volkswagen konszernhez, megkezdték egy új modell kifejlesztését. A korszerű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott, az újjászületett Octavia szedán 1996. április 4-én debütált, 528 litertől 1328 literig terjedő csomagtartóval, a siker pedig azóta is türetlen. 1959 óta majdnem 6,5 millió Octaviát (egyes piacokon Laura néven futott) gyártottak Mladá Boleslavban, Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában. Idén egyébként új generációt üdvözölhetünk, az év második felében leplezik le hivatalosan az új Škoda Octaviát, amelynek első hivatalos ábrázolását egy, a multifunkciós kijelzőben megjelenő hátsó nézet jelenti.