Oroszország legolcsóbb autója búcsúzik (274 ezer rubel, azaz 1,82 millió Ft volt az ötajtós alapára), utódlásáról már gondoskodtak, az IZS által készített, ferde hátú karosszériával rendelkező Lada Granta veszi majd át a helyét a kínálatban. A fejlesztés 1977 tavaszán kezdődött, az első prototípus már 1978 decemberében elkészült, de csak 1984-ben került gyártásba Szputnyik néven az autó. A cégvezetés már 1979-ben áldását adta az ügyre, de azzal is tisztában voltak, hogy külső segítségre lesz szükségük, így a Porsche Engineering és az UTS (a Fiat tanácsadó cége) vállalkozásokat is bevonták a sorozatgyártás előkészítésébe.

Arról nem is beszélve, hogy nem csak a Szovjetunióban, de nemzetközi szinten is versenyképes autót akartak, aminek többek között az lett az eredménye, hogy 20 „nyugati” beszállítótól vásároltak alkatrészeket. Az első nagy modellfrissítésre 1991-ben került sor, amikor új orrot és lökhárítókat kapott a Samara, modernebb lett a műszerfal is.

Lada Szputnyik és Szamara darabszámok

2108 3 ajtós, 1984-2004 884 651 darab
2109 5 ajtós, 1986-2006 1 615 995 darab (Ukrajnában és Finnországban is készült)
21099 szedán, 1990-2008 1 040 475 darab (Ukrajnában és Kazahsztánban is készült)
2113 3 ajtós 2004-2013 73 039 darab
2114 5 ajtós 2001-2013 923 930 darab (2013 novemberig)
2115 szedán 1997-2012 752 957 darab

Az 1997-es modellfrissítést hivatalosan már modellváltásnak nevezik, elsőként a lépcsős hátú változat újul meg, később a 3 és 5 ajtós modellek is. A búcsú is hasonló ütemezéssel zajlott, a lépcsős hátú változat gyártása már 2012 decemberében leállt, a háromajtós 2013 tavaszán búcsúzott, az ötajtós pedig most, 2013 decemberében.

Gyártásának 29 éve alatt mindössze 5 motorral készült a Samara, eleinte 1,1 (53 LE), 1,3 (63 LE) és 1,5 (68 LE karburátor, 77 LE befecskendező) literes négyhengeressel, az utóbbi bő egy évtizedben meg befecskendezős 1,6-ossal (81 LE), és a rendőrség számára készült karburátoros, 1,3 literes kamratérfogatú Wankel motorral is (140 LE). Gyárilag soha nem készült kabrió, de például a német forgalmazó megrendelésére is készítettek vászontetős Lada Samarát.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!